Gå til innhold
Arkivverket

[#68475] Stiger Lars Torkelsen/Torkildsen, Karmøy-Sauda-Føynå


Gjest arnvid lillehammer
 Del

Recommended Posts

Gjest arnvid lillehammer

Finst det nokon etterkomarar etter denne stigeren som drukna på veg til eller frå Føynå i 1905, er eg interessert i fotografi av han, då eg gjerne vil ha han med i ei lita historiebok om ei sinkgruve i Sauda, der han var stiger og ein sentral mann i mange år i 1880- og 1890-åra. Vennleg helsing Arnvid Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Håper du har hatt kontakt med Visnes Gruvemuseum om denne saken? Vigsnes Grubemuseum: 52 84 02 10.Det finnes en del ildsjeler i kretsen rundt gruvemuset som jeg tror har god kjennskap til slekter i Visnes og dersom noen av barna til Lars Torkildsen ble boende der så kjenner de trolig til dette. Navnet på barna til Lars finnes på ”Slektsforum Karmøy” under Visnes AO-200.[url="http://www.slektsforumkarmoy.no/>http://www.slektsforumkarmoy.no/Lars Torkildsens dåp i Fjellberg 22.10.1844 (100):Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1844, side 86. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Lars hadde også en yngre bror, Isak Torkildsen, som også var stiger i Visnes og barna han finnes på ”Slektsforum Karmøy” under Visnes AO-196. Isak hadde en datter, Tora Celine, som ble gift med Svend Edius Svensen i Visnes (AO-779) og barna deres var Isak Johan f. 1890 og Ingrid Johanne f. 1891.Isak Torkildsens dåp 9.8.1846 (90):Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1851), Fødte og døpte 1846, side 102. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det som er merkelig er at kona og barna til Lars ikke er å finne i FT 1900. Han er fortsatt gift da han døde. Et av barna Isak Wilhelm døde 2.3.1881. På Enge i Sauda fikk de tre barn til . Ane Marie f8.9.1882,d.8.9.1886, tvillingene Alfred f.6.7.1892, død 25.1.1893 og Berent f.6.7.1892, død 2.8.1893. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Har bare funnet et av barna konfirmert og det er Sofie Kristine f.24.3.1870 - konf. 16.9.1885 i Sauda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Takk for innspela begge to! Eg har alt det biografiske, men har, som Johan Arthur, stussa på kvifor eg ikkje finn familien i Haugesund i 1900 - eller for så vidt kor som helst i Norge. Kan han ha sendt dei til Amerika??? Eller er dei av ein eller annan grunn falle ut??? Det endar vel med at eg set meg ved telefonen og ringer til alle Torkelsen/Torkildsen i haugesundsområdet for å forhøyra meg om dei kan vera etterkomarar, for med den store barneflokken, kan eg ikkje sjå anna enn at det må vera etterkomarar ein eller annan stad. Eg skal ta kontakt med Visnes, sjølv om eg ikkje er så sikker på om eg klarer å løysa problemet mitt med det, sidan han - etter ein strid med eigarene av gruva der- reiste til Sauda og sinkgruvene der inne seinast hausten 1881. Og der meiner eg han vart verande til 1898 eller 1899, då han fekk arbeid på koppargruva på Føynå og flytta til Haugesund. Men eg er open for alle gode tips. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

I FT1900 bor gift mann ”Grubebestyrar” Lars Torkildsen (f. 1844 Kvindherred SB) på Feøy med en husholderske fra Stavanger som heter Marie Sørensdatter, men hvor bor kona Oline Berentine? De eldre barna er sikkert flyttet ut i 1900, eller døde?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kanskje kan man gå 'rundt grøten' å finne noen nålevende etter broren Isak. Isak hadde datter Thora Celine gift med Svend Edius Kolstø. De hadde barna Ingrid Johanna f.1891, Signe Josefine f.1895 og Margit Ingeleiv f.1900 Ved FT 1900 bodde familien i Bruvik der Isak var jernbanearbeider. Isak og kona døde i Haugesund i 1912/1914. Datteren Ingrid Johanna ble gift 13.10.1912 i Haugesund med Peder Johan Eike f.1890. De fikk datteren Sigrid Torild i 1918, men hun døde allerede i 1920. Peder Johan døde i 1960. Når Ingrid døde har jeg ikke funnet, men jeg skal se på dødsannonsene i Haugesunds Avis for å se om det er noen etterkommere etter disse. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Overstiger Lars Torkildsen og kona Olene Bertine Sevaldsdatter flytter til Sauda i 1882 og da er bare tre av barna med: Sevald Johan f. 1872. Lars Olai f. 1875. Marte Bertine f. 1877.Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sauda i Sand, Ministerialbok nr. A 6 (1880-1898), Innflyttede 1882-1887, side 147. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1643&idx_id=1643&uid=ny&idx_side=-139>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.