Gå til innhold
Arkivverket

[#68477] odelsbønder i Gudbrandsdalen 1623, litt hjelp trenges


Gjest Moira Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Moira Bue

Jeg har noe problemer med noen data fra denne skattelistDet står for 65-68 Aulstad 13811623 Ølstaf Amund, 1/2 dr fouring, 8 alb. ledingJeg har brukt mye tid å finne ut hva det betyr med søk osv men uten å lykkes. Jeg lukker øynene og si ord så tror jeg at 'fouring' betyr 'foring/fodder'. Er det mulig at leding er en skatt for militær utstyr?Jeg tror at dr = daler (er det de samme som riksdaler, jeg har ikke kom bort i daler før) og at alb. er hvid.Jeg har bare nå begynnte med familie på Gudbrandsdalen så det kommer å bli flere og et nytt språkk å lære! Er det mulig at det finnes forklaring om disse her? Er det mulig at nordmenn har vanskeligheter med disse også?moira-in-sunny-florida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Moira:Leding [Leidang] er en avgift som ble betalt, nettopp som du er inne på, i stedenfor å delta i leidangen.Foring var en avgift til erstatning for å yte gjesteri, altså gi underhold til kongen og dennes ombudsmenn. Ifølge Norsk Historisk Leksikon (1995, s. 98) ble denne avgiften først introdusert på Opplandene ca. 1570.Dr. er, som du helt riktig er inne på, en forkortelse for daler.Eldre betegnelser, ord og uttrykk kan nå enkelt letes fram via nettversjonen av NHL:LenkeMvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Vi kommer etter hvert til å legge dette innholdet inn i en søkbar database - med normalisert språk for landskyldenheter og skatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moira Bue

Takk for hjelpen. Det er son at jeg får bare hjelp fra dere på dette brukerforum. Men jeg er med å hjelpe å sette opp en søkbar database for den 1851 folketelling for Skottland som en måte å si 'takk' til alle som har hjelpet meg med min familie gransking, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.