Gå til innhold
Arkivverket

[#68481] Bøn i Eidsvoll (tidligste eiere)


Gjest Jan Nordum
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Nordum

Hvis jeg ikke husker helt feil så står storbonden Bjørn Hauger (Bærum) ved sin død ca 1608 oppført som eier av gården Bøn i Eidsvoll. Men i følge Eidsvoll bygdebok (- stadig i følge min hukommelse) var hele Bøn krongods frem til 1650. Er det noen her som vet noe om gården Bøns tidligere eier historie ? Var hele gården krongods frem til 1650 ? Hvis ikke, hvem eide isåfall part(er) i gården før og etter Bjørn Hauger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ingen Bjørn Hauger er nevnt under Bøn i Eidsvolls historiebøker.. Gården kom i gammelnorsk tid under Hamarbiskopen, trolig fra en godseier. Ble konfiskert av kongen i 1537 og besto som krongods til gården i 1659 ble pantsatt til Johan Krefting på Eidsvold Værk - ført opp som eier fra 1663. I 1668 ble gården skjøtet til Margrete Eriksdatter sal. Lambert Wandals til evindelig tid. Hun solgte etter et par år til (fut)Anders Simonsen. Senere var gården i hans arvingers eie. Den siste av disse var bispinne Munch. Eidsvoll Bygds historie bind III s. 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Takk for svaret.Det var noe slikt jeg mente å erindre. Det betyr sannsynligvis at Bjørn Hauger har eid en gård med navn Bøn/Bøen et annet sted enn Eidsvoll,selv om det er Eidsvoll det referes til i skiftet etter Bjørn Hauger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.