Gå til innhold
Arkivverket

[#68485] Typograf Peter Krag?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

I 1864 fikk Typograf Peter Krag et barn utenfor ekteskap, døpt i Domkirken i Kristiania. Det står ingenting om Peter Krag i kirkeboken, verken ved barnets dåp, vaksinasjon eller konfirmasjon. Jeg finner heller ingen Peter Krag ved FT 1865, 1875 eller 1900. Heller ikke søk på yrke 'typograf' gir noen opplagt kandidat i rett alder. Er det noen som har vært borti navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Legger inn dåpen, nr 207 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 16 (1863-1871), Fødte og døpte 1864, side 92. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk Hilde og navnebror Håkon. Som dere ser så er 'Hustru' rettet til 'Pige' ved dåpen, og Peter/Peder Krag dukker ikke opp igjen i det materialet jeg kjenner til. At han er ført opp som barnefar er faktisk alt jeg vet om karen, det gjør det ikke enklere.... (Det er mye merkverdig omkring barnets mor, men det er en annen historie.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk Hilde og navnebror Håkon. Som dere ser så er 'Hustru' rettet til 'Pige' ved dåpen, og Peter/Peder Krag dukker ikke opp igjen i det materialet jeg kjenner til. At han er ført opp som barnefar er faktisk alt jeg vet om karen, det gjør det ikke enklere.... (Det er mye merkverdig omkring barnets mor, men det er en annen historie.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. ing. Petter Krag i 1865 så lurer jeg på om han kan være den samme som: FS: Peter Rasmus Hansen Schnitler Krag f.12/5-5/7 1825 i Grong NTL, foreldre Hans Peter Schnitler Krag og Hermana Thomine Krag. Det sto også en som jeg tror må være den samme som foran: Peter R. Krag f.12/5 1825 Akershus - død 16/4 1891. På Dis gravminner finnes det en Peter Schnitler Krag begravet i Trondheim Domkrk., men det står ingen ting om når født eller død. Kan han ha blitt begravet i en familiegrav kanskje. Jeg tror at alt dette er en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Lars Ove: det står så gjennomført Krag, at jeg tror det må være riktig, ellers har jeg vært inne på samme tanken, men finner heller ingen typograf Krog(h). Berit: du er oppmerksom som vanlig! Ja, jeg har også lagt merke til ham, og kunne jeg bare fått fastslått om han hadde noe med typografibransjen å gjøre.... eller om han er gift i 1864, da burde det stått 'gift mann'. Han er jo i riktig 'ungkarsalder' i 1864.(Forøvrig ser det ut til at Gustava også har prøvd å skjule at hun ikke er gift? - innførselen er i allefall blitt rettet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Barnet Gustava Petrine blir kalt Kragh i 1865-tellingen for Christiania, forøvrig bruker hun foruten Pedersdatter/Pedersen de etternavnene som hennes mor bruker til enhver tid: Nilsen,Thoresen, Thorstensen, inntil hun selv gifter seg Lærum. Du kan trygt si hun er 'damen med de mange etternavnene.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Peter Krag står ikke oppført med sivilstand ved dåpen, så der er det fritt fram. Bare barnemoren står oppført som pike.Forresten så lurer jeg på om navnet på det ene barnet som ble født på Kongsberg er feil. I kirkeboka for Kongsberg står det Hermana Christiane og hun er født i 1855. Peters kones navn er Fredrikke Petrine Fyhn.Peter R. Krag var altså gift i 1855, og sikkert før det også. Men han kan jo ha vært i Christiania en tur i 1863, mens kona og barna muligens var i Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, det kan godt henge sammen på denne måten. Gustava Krags etternavn 'rettes' tilbake til Krag også en annen gang, etter at hun praktiserte sin mors etternavn, selv som gift. Så det kan nesten virke som hun prøvde å skjule Krag-navnet... eller kanskje helst statusen som født utenfor ekteskap. Men var ikke prestene strenge med å skrive 'gift mann' i kirkeboka ved slike anledninger; kanskje han ikke var gjort klar over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Kanskje er det en mikroskopisk sjanse for at det i dødsfallsprotokollen eller evt. skiftet ved Petter Krags død står nevnt noe om et uekte barn? Hvis det da lykkes å oppspore når og hvor han døde.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden man sitter bom fast, - Et par skudd i blinde:1900-tellinga operer med ei (135863 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f00301&gardpostnr=5138&personpostnr=135863&merk=135863#ovre>Lenke ) Rut Krag Johans. som er født så sent som i 1898. Hennes forsørger er født i 1872.Og så var det fadderne ved dåpen i 1863.Dåpsbarnets ikke-kjødelige onkel, Johan Thoresen er fadder. - Men kan en av de andre fadderne, bergenseren med nederlandske røtter, Johan (Domeniko) Pisani Lenke være av Peder Krags vennekrets eller familie.Det ser ut til at Johan Pisani sin søster (Josefine Lenke ) er gift med boktrykkeren (typograf) Andreas Andersen (Huset disse bodde i er forresten omtalt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Håkon, Iver og Hilde, takk skal dere ha. Kanskje Peter Krag allikevel har hatt varig kontakt med denne familien? Siden Johan Pisanis søster er gift med en boktrykker, så kan de godt tilhøre en og samme krets. Gustava Petrines mor Gustava Johannesdatter gifter seg (1866? jeg har ikke funnet bryllupet) med bryggearbeider/sjauer Ole Thoresen f 1833 i Rygge. Deres datter Gudlov Birgithe Toresen f 24.09.1875 er Boktrykkerske i 1900, så kanskje er løsningen å finne i boktrykkerbransjen. (Jeg har til nå trodd at Peter Krag fikk et barn utenfor ekteskap for deretter ikke å ha noen kontakt med familien, men kanskje er det feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.