Gå til innhold
Arkivverket

[#68489] To venninder til Amerika samtidig


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

To venninder reiste til Amerika samtidig - ganske sikkert med samme båt. Imidlertid finner jeg bare den ene av dem i emigrantprotokollene. De to var Mina Karoline Toftnæs fra Eidsvoll, 22 år gl. og Anna Marie Andersdatter, fra samme sted, 21 eller 22 år gl. Jeg finner bare Mina Karoline, reist 28.9.1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg finner at Mina og Harald ankom New York 15. okt 1906 med S/S Cedric. De skulle til broren Even Toftnes i Boyd Minnesota. Ingen spor av Anna Marie Andersdatter i dette reisefølget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Merkelig. I kirkeboken står det at både Harald, Mina og Anna fikk flytteattest samme dato, 21.9.1906.De to førstnevnte under 'utflyttede' med destinasjon Amerika, mens Anna har attest fra samme dato, men er bare innført med 'Attest 21.9.1906', dette er tilføyd ved hennes konfirmasjonsdata. Kanskje hun hadde ombestemt seg og dro til et annet sted enn Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ja, det er jo ikke utenkelig. Vet du hvor Anna havnet senere i livet? Døde hennes foreldre etter 1906? I så fall vil nok dødsfallsprotokollen ved foreldrenes død avsløre Annas oppholdssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det reiste ei Anne Margrethe Andersen med S/S Cedric frå Liverpool 28. nov. Denne jenta var også frå Eidsvoll. Men sikkert eit bomskot? Ho skulle til broren Bernt Andersen.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Marianne: Anna Marie hadde ingen bror. Jan: Jeg vet at moren døde i 1901 - skal se etter om jeg finner farens død etter Annas utflytting, men jeg tror også han døde før. Godt tips i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Legger inn lenke til konf. Akershus fylke, Langset i Eidsvoll, Ministerialbok nr. II 2 (1897-1907), Konfirmerte 1899, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=493&idx_id=493&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-6>LenkeKan dette være en attest for vielse i et annet sogn siden det bare står attest, ser det står udfl.att.på mange andre. Kan hun ha benyttet et annet navn f.eks.Amundsen eller Brustad,BruaI FT1900 bruker hun navnet Anna Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er to Anne/ Anne i gravstadregisteret ved namn Anne/Anna, f. på 'rett' dato:Anna Abrahamsen f.18.04.1885 d.23.07.1967 Tjølling Larvik TanumAnne Myrvang f.18.04.1885 d.23.03.1966 Veum Fyresdal FyresdalVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har fått opplyst at Anna Marie trolig brukte Andersen som etternavn. Kilden til denne opplysningen var kanskje ikke fullt ut orientert, og Amundsen er minst like sannsynlig - hun var jo født på den tiden mange gikk over til å bruke samme etternavn som faren i stedet for det 'gamle' patronymikonet. Jeg har nok latt meg lure av dette. Nå skal jeg prøve videre med dette Amundsen. Til Mariann: Fødselsdatoene du oppgir stemmer - interessant funn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Mariann: Du fører opp tre stedsnavn ved begge dine Anna/Anne: Tjølling/Larvik/Tanum og Veum/Fyresdal. Er dette kirkenavn? Jeg finner ingen Tanum kirke i Vestfold og ingen Veum kirke i Telemark. - ? -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg legger inn lenke til gravsten for Anna Abrahamsen fra Tjølling kirkgård , registrert under Tanum kirkesogn , Tanum Brunlanes.Kirkegården ligger ved Tjølling kirke. Anna Abrahamsen f. 18/ 4 1885 d. 23/7 1967 Tjølling.LenkeDu får fram bildet ved å klikke to ganger på lenken. Om du ikke får fram bildet ¨så søk på Dis Gravminner på navn.Skal prøve å finne flere opplysninger om denne damen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tenkte jeg skulle finne noen opplysninger om den Anna Abrahamsen som er begravet i Tjølling , under Vestfoldslekt, men der finner jeg vielser kun fram til 1904. LenkeSiden kirkebøker ikke er søkbare på navn, så ble det ikke enkelt. Heller ikke i mine Tjøllingbøker har jeg heller ikke funnet hennes navn.Damen kan jo godt være en innflytter og kan ha giftet seg hvor som helst. Vet ikke om jeg kan hjelpe deg da, er jeg redd. Har søkt etter henne i innflytterlister i kirkebøker for Tjølling, uten hell.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Når 1910-folketellingen blir frigjort neste år, kan det være mulig å finne igjen damen der?Forhåpentligvis blir den folketellingen raskt digitalisert.Ellers er det ikke enkelt å finne folk i dag etter 1900-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Tror dette er gravstedet til døtrene til Abraham Larsen i Tjølling Anna er f.1885 og Mina f. 1887Hadde Anna Marie noen søsken hvor hun eventuellt kunne være fadder ved dåp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Sannsynligheten for at Anna Abrahamsen er datter av Abraham Larsen i Tjølling, er nok adskilig større enn at hun skal være datter av Amund Andersen Brua i Eidsvoll. Takk til dere som har stilt opp! - enig med deg, Gunn: Det er problemer med å gjøre 'funn' i den aktuelle perioden. Til Solveig: Nei, Anna hadde ingen søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Gunn: 1910-tellingen er allerede digitalisert, og vil bli gjort søkbar på dagen 100 år etter tellingsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.