Gå til innhold
Arkivverket

[#68500] Heidal


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Under rydding av gammelt skrot finner jeg en side fra Dagningen 13/11-1971 hvor det skrives om en sprek 93-åring i Heidal. Navnet er Ole A. Broløkken. Ole er med sine 93 år en av Heidals eldste innbyggere. Han er av Lysakerslekta og således av et helsesterkt folkeslag. Mor til Ole, Ingeborg Lysaker, ble 92 år. Ole er født og vokste opp på husmannsbruket Lien i Sjolien I de urolige tider rundt første verdenskrig giftet Ole seg med Ingeborg Veggumsløkken fra Sel, og i 1925 kjøpte de Bilbenshaugen i nedre Heidal. Spørsmålet blir: Hvorfor heter han Broløkken? Broløkken er ikke nevnt i artikkelen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ole og Ingeborg bodde i Broløkken da sønnene Amund f. 1903 og John f. 1909 ble døpt. Muligens bodde de i Broløkken fram til de kjøpte Bilbenshaugen i 1925. Broløkken ble vel kanskje i disse årene et så innarbeidet etternavn at det fulgte dem resten av levetida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

De bodde sannsynligvis der i den perioden, ja. Bruket ble overdratt ca 1926; og i 1900 var det den gamle familien som bodde der (sannsynligvis nevnt i 1801), på vei til å bli flyttet/utdødd. Jeg mener at sønnene ikke brukte Broløkken. (Da hadde jeg visst det). Jeg mener bestemt at det var Haugen. Helge H. p.s.: Det var en Amund Bilben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.