Gå til innhold
Arkivverket

[#68504] Longva, Oplandet, Haram bygdebok?


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Da Sjur Carlsen ble gravlagt i Haram 15. juli 1856, står det at han var født på Oplandet i 1771. Blekket er svært svakt på disse kirkeboksidene. Nr. 20 Møre og Romsdal fylke, Haram, Ministerialbok nr. 536D01 (1840-1875), Døde og begravede 1856-1857, side 72. Permanent sidelenke: Lenke Asbjørn Rogne ga de samme opplysningene i et brev i 1973.Spørsmålene mine er: 1) Hvor er dette OPLANDET? 2) Står det noe om Sjur Carlsen i Haram bygdebok?Sjur Carlsen ble konfirmert fra Ulle/a i 1791, og er på samme sted i 1801 og i 1802 da han giftet seg med Synneve Michelsdatter. De bosatte seg senere på Longva. I følge konfirmasjonslisten kan han være født 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Huse

Hei VigdisDet er vel mest truleg at Sjur Carlsen kom frå ei eller anna bygd i Oppland. Det var mange som kom ut til kysten frå fjellbygdene på austlandet i tida rundt 1800.I militær-rullene frå denne perioden, er det ofte også innført kva prestegjeld dei kom frå. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Anne!Lokalkunnskapen din er dyrebar for meg. Interessant at så mange kom ut til kysten. Sjur har i så fall flyttet svært ung, han er til og med konfirmert i Haram. Hm, det nåværende Oppland fylke het jo Christians amt. Uttrykket Opplandene ble brukt om indre Sør-Norge, allerede av Snorre. Rogne sier at han var fra OplandET og slik leser jeg kirkebokinnføringen. Og jeg trodde kanskje det var brukt om f.eks fastlandet på Sunnmøre innenfor øyene. Har du sett 'Oplandet' brukt flere steder i kirkebøkene?Sjur Carlsen er nr 661007 her i ft-1801 LenkeHer står det at han er i sjølegden. Er denne miliære rullen digitalisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.