Gå til innhold
Arkivverket

[#68505] Frosta (1827-1839): Feil permanent sidelenke


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

Hei JudithNår jeg kopierer den permanente sidelenka for fødte/døpte 1831 på side 25, fungerer den helt OK her hjemme hos meg.. Kan det være sånn at du har flere faner oppe med forskjellige kirkebøker i? Det kan skje litt krøll i bilde- og sidelenkene da - noe jeg selv også har erfart...Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det er også noe annet som er feil med kirkebøkene for Frosta/Åsen 1827-1839. Åsen var en del av Frosta prestegjeld både i denne perioden, tidligere og senere. Som det er nå hvis en skal lete etter noe i Åsen for perioden 1827-1839. Så må en gå på 1839 på Frosta og så bla seg fremover i kirkeboka. Siden jeg er kjent med hvordan denne kirkeboka er på mikrofilm visste jeg at Åsen kom etter, men ikke alle som forsker i dette området vet det. For eksempel når jeg skulle lete etter min formor Marit Larsdatter Skjesols begravelse i 1836 måtte jeg gå på siste året for Frosta, og så bla meg bakover. Det blir ganske tungvint syns jeg, og Åsen burde vært indeksert slik at en kunne gå direkte dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Takk for tipset, Anne Lise.Jeg lette blant annet etter en som skulle vært født på Åsen, men tenkte ikke på å bla forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du trenger oppslag i bygdebøker for Frosta/Åsen så har jeg alle bygdebøkene for Åsen og bind 3-11 for Frosta. Min fars slekt er hovedsaklig fra Frosta, Åsen, Skogn,Levanger og Stjørdal, men mest er å finne i Frosta og Åsen. Så derfor har jeg kjøpt alle bygdebøkene derfra, og er selv opprinnelig fra Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Vi er klar over at kirkeboka er soknedelt og den er også notert for å bli splittet og indeksert separat for soknene Frosta og Åsen ved en seinere anledning. Før den tid kan en merknad om soknedelinga skrives inn i bokas kildeinformasjon - men dette må avvente til etter påske. Det er også et register foran i kirkeboka som viser hvor de forskjellige kirkehandlingene for de respektive sokna er innført i boka.Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Fint at kirkebøkene for Frosta/Åsen blir splittet og indeksert. Det skjer kanskje snart nå, siden det jo har vært påske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.