Gå til innhold
Arkivverket

[#68512] Martea Bremmersdatter (og Martinius Mortensen), Elverum, Hedmark


Gjest Kristine Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Først en Maren Marthea Bremmersdatter, født 17. november 1823, døpt 26. desember (#5): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Fødte og døpte 1823, side 184-185. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9168&idx_id=9168&uid=ny&idx_side=-97>LenkeSå: Marthea Bremmersdatter, født 3. januar 1825, døpt 6. februar 1825 (#14): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Fødte og døpte 1825, side 204-205. Permanent sidelenke: LenkeDet ser vel ut til at jentenes far, Bremmer Jensen, var den samme; også i og med bostedet... Eller hva tror dere?Konfirmasjonen til én av Marthea'ene (#44): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 8 (1830-1842), Konfirmerte 1839, side 279. Permanent sidelenke: LenkeEn Marthea gifter seg med Martinius Mortensen den 20. januar 1856 (#11): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Klokkerbok nr. 3 (1856-1865), Ekteviede 1856, side 137. Permanent sidelenke: LenkeHer er hennes far omtalt som Bremmer Jensen Lindmoen.Familien i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Må skynde meg å legge til at jeg også har sporet de ungene av paret, som er oppgitt i 1865-tellinga. Dette også i håp om spor vedrørende faddere, navn, eller lignende.Men alt jeg kom over var en *mulig* bror av barnas far, altså Martinius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

En Bremmer Jensen gifter seg i 1820 (#5):Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Ekteviede 1820, side 494-495. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det er hun som var født 1825 som ble gift med Martinus Mortensen, senere i Sagkoia ved Norderåa.Hun som var født i 1823 ble gift i Våler 1863: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Du finner for øvrig Maren Martea Bremersdatter som utflyttet fra Elverum i 1863.'Din' Martea Bremersdatter døde i Løten 10. juli 1911. Mannen Martinus Mortensen Sagkoia, husmann og postbud, døde i Elverum 22. september 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Dette er jo helt kjempemessig - tusen, TUSEN TAKK, Ronny!! Er dette 'dine' folk også?Nå kom jeg på å se etter Lovise Olsdatter, og fant at hun døde den 12. januar 1834, Løvmoeqvernen (#1): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Døde og begravede 1824, side 312-313. Permanent sidelenke: LenkeDette styrker vel teorien om at Bremer Jensen var far til begge de oven nevnte jentene: Den eldste fikk han da han var gift, og den yngste av dem som enkemann (hun var jo såkalt 'uekte', og faren skrevet inn som 'enkemann'). Eller hva mener og tror dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nei, dette er ikke mine folk, men jeg kjenner godt til dem og plassen de bodde på, Sagkoia. Mora mi vokste opp på Søby, et par hundre meter unna, der jeg ofte var som liten (av og til nå også). Husker at jeg var med 'bestemora' mi (søstera til min egentlige bestemor) og besøkte Sigvart Sagstuen (29.4.1904-17.11.1985), den siste fastboende i Sagkoia og oldebarn til Martinus og Martea. Sigvart var en gammal mann, snill og blid, men snakket så utydelig at det var vanskelig å skjønne hva han sa, kan jeg vagt huske.Sigvart var sønn av Marie og John Sagstuen, Sagkoia i dagligtale. Marie Lauritsdatter (1873-1953) var født i Sagkoia, mens mannen, John Syversen (1873-1959), var fra Østmark i Sverige. Disse bodde i Sagkoia. John var skogs- og gardsarbeider, men lagde visst også sopelimer og bjørkeris for salg. Marie var datter av Mathilde Martinusdatter Sagkoia (1853-1913), som var datter av Martinus Mortensen og Martea Bremersdatter.Jeg har vært på plassen i ettertid også. Ganske mørkt og stusselig der, tett skog rundt. Norderåa renner like ved. Plassen brukes nå som feriested. Hvordan er du i slekt med disse i Sagkoia? Er bare litt nysgjerrig.Det er samme Bremer som er far til begge jentene. Ingen tvil om det. Han var døpt 9. september 1787 i Elverum og død 7. november 1859. Han var fra Bråten av Bjørset i Elverum, sønn av Jens Håkonsen og Marte Jørnsdatter: Lenke. Bremer ble gift 1. gang 27. desember 1819 med Lovise Olsdatter fra Med-Rustad, og 2. gang 2. november 1827 med Olia Olsdatter Lindmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Du verden, så artig - med historier, bakgrunnsopplysninger og andre opplysninger, fra den gang da... Som også 'drar' det hele opp mot tiden vi lever i i dag, her og nå! Slikt vet jeg også å sette svært stor pris på. Tusen takk, Ronny!Östmark i Sverige, ja - kan det tenkes at der var inngiftet folk av skogfinne-ætt, tro?Kan du være så snill å sende meg en mail? kristine.tangen (a) gmail.comHåper å høre fra deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.