Gå til innhold
Arkivverket

[#68515] Finnes det en bygdebok som omtaler Kitterud(holtet) i Idd 1810 - 1815?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Mine Tipp-tippoldeforeldre; soldat Peder Fredriksen Kitterudholtet og Anna Olsdatter Kitterudholtet giftet seg i Idd 18.08.1810. Jeg har registrert at de fikk 2 barn når de bodde på plassen Holtet u. Kitterud før de den 27.12.1815 flyttet til Hoghällan u. Wassbotn i Narvestad i Sverige hvor min tippoldefar ble født i 1817.Er det noen som kjenner til hvor Peder Fredriksen og Anna Olsdatter kom fra.., eller noen som kan gjøre oppslag i bygdeboka hvis denne finnes?I følge Husförhörslängd for Wassbotn i Narvestad skal Peder være født i 1777 og Anna i 1779. Dette stemmer overens med loggen for utflytting fra Idd i 1815(nr. 46-49). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dessverre er ikke disse du spør etter nevnt under Kitterød/Holtet i boka om Husmannsplasser i Enningdalen av Ruth og Sigurd Buer. Plassen Holtet ble forøvrig utskilt som eget bruk etter 1801. Annen relevant gårdshistorie finnes ikke fra Enningdalen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Takk Liv, da vet jeg det.Siden Peder er nevnt som soldat, også når han bosatte seg i Sverige, så kan det jo være at han var svensk soldat i Smålendene før 1814?Finnes det noen arkiver om soldater i Enningdalen eller festningen i Halden rundt 1814?Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg kan jo nevne at Peder Fredriksen tok navnet Blad (Bladh) i Sverige og min tippoldefar født i 1817 Asmund Pehrson Bladh fikk fikk i tillegg til oldefar to sønner og en datter hvor alle tre flyttet tilbake til Idd.Disse blir så mine 'great-granduncle/-aunt'.Amalia Asmundsen Blad finner jeg igjen på Bøen ved folketellingen 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f60117&gardpostnr=274&personpostnr=1611#nedre>Lenke og Anders Magnus Asmundsen Blad finner jeg igjen på Sanmon u. gnr 29 ved folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Bladh er som du skriver et svensk soldatnavn. Det er vel lite trolig at han var soldat på begge sider av grensen? Det var mange trefninger i grenseområdet her helt frem til 1814.Plassen Doktorsætre mellom Prestebakke og Kornsjø kjenner jeg godt til. Det står en del om Edvard Svendsen og hans slekt bakover i boka om husmannsplassene i Enningdalen.Tar med at Edvard Svendsen og Amalie Amundsen Bladh født i Töftedal, fikk barna Severin, Martin og Hanna Sofie før de flyttet til Fredrikshald i 1872. Der fikk Edvard arbeide på et bryggeri.Edvards far Svend Halvorsen og kone nr to Anne Halvorsdtr, bodde i tellingen 1875 på Doktorsætret. Svend Halvorsen døde der i 1882. Da faren døde flyttet Edvard Svendsen tilbake, men da var kona Amalie Bladh død, og han var gift på ny med Anna Elise Jonasdtr fra Dals Ed. Edvard ble enkemann enda en gang, og giftet seg for tredje gang i 1897. Edvard arbeidet da på jerbanen. Han døde 1931 på Doktorsætre. Flere av hans barn emigrerte til USA. LenkeSandmoen eller Sanmon ligger ikke på denne siden av Idd, og er derfor ikke med i dette husmannsheftetSoldatruller ligger ennå ikke på nett.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Mange takk for responsen, Liv!Jeg får ta en tur på Riksarkivet for å høre om de har noe jeg kan bla i om soldatene her i Enningdalen i 1814.Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.