Gå til innhold
Arkivverket

[#68517] Froder Selvik i Sande, død ca 1630


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Av bygdeboka for Nøtterøy (utlagt på nettet) ser jeg at Magnhild Frodersdatter på Bragernes i 1661 eide bygselparten i Lofterød på Nøtterøy. I 1633 var det Kari Selvik i Sande som eide denne, i 1620 Froder Selvik og i 1614 Amund Holm i Sande.Ifølge bygdeboka for Sem og Slagen eide Froder Øvre Selvik i Sande i 1625 en part i N. Nes i Slagen. I 1580 arvet Amund Tollevsen fra Sande 2 skpd i N. Nes fra sine foreldre, Tollev Amundsen og Margrete Frodersdatter på Holm i Sande.Man gjør seg umiddelbart refleksjoner om hvordan slektsforholdene kan ha vært mellom disse eierne. Men vet noen om det er blitt forsket på dette?Jeg er klar over at det finnes bygdebok for Sande, men den ligger ikke på nettet, og jeg har ikke muligheter til å få sjekket dette før langt ut i neste uke. Er det noen som kan bekrefte at disse personene er nevnt her, og om slektskapsforhold er utredet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Sten:I all hast: Tollev og Marte som det skiftes etter i 1585 (1580 er feilskrift) var foreldre til den Amund som er nevnt i 1614. Denne igjen er far til den Frode som er nevnt 1620, som igjen var gift med Kari, hun var enke i 1633. Magnild Frodesdotter var en datter av disse igjen. Første gang gift med Claus Pederssøn på Bragernes, senere med Povel Snell. En annen datter av Frode og Kari overtok Nordre Nes i Slagen, og var gift med skipperen Rasmus Nilssøn.Sandeboka har ingen skikkelig utredning av dette, men jeg har offentliggjort noen av sammenhengene i forbindelse med et foredrag jeg holdt i Vestfold 10. november 2008 (Firingslektens ukjente mødrene opphav). Jeg kan sende deg en oversiktstavle i løpet av kvelden.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk, Are! Da avventer jeg dette i spenning. Men jeg tror ikke du har hjemme-mailen min: sten.hoyendahl alfakrøll gmail dått com.Så skal du til gjengjeld få noen opplysninger om denne slekten som jeg ikke tror er kjent fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.