Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Gry Axelsen

[#68518] Var Kobberstad en kommune i Oppland? Og hvilke steder fantes i kommunen?

Recommended Posts

Guest Gry Axelsen

HeiJeg fant en artikkel på nett. Ut fra artikkelen forstår jeg det slik at Kobberstad var en kommune. Jeg har jobbet ut fra at det var en gård på Toten. Hvis det var en kommune, hvilke steder - kirkebøker kommer inn under kommunen?Lenke til artikkelen om Kobberstad kommune. Første kolonne: LenkeErfaringsmessig ser jeg at folk som kom nordover ofte bruker steds - gårdsnavn som siste navn.I dette tilfellet leter jeg etter kobberslager Anders Johansen Kobberstad født ca. 1727 Sannsynligvis har hans far, eller han selv jobbet i kobbergruven på Kobberstad i Oppland.Hilsen Gry Axelsen

Guest Heljar Westlie

Kobberstad er en gård på Østre Toten.Søk derfor i kirkebøker derfra på: www.slektshistorielaget.no som er tilnærmet komplette ferdig avskrevet for bl.a. 1700-tallet.

Guest Gry Axelsen

Vil det si at artikkelen er misvisende? Artikkelen åpner slik: 'I Kobberstad kommune bor en gruvearbeider med syv eller åtte barn', Ole Pral. Hans bestefar var reingjeter på Kobberstadfjellet?Artikkelen:Lenke

Guest Kristian Hunskaar

I overskriften til artikkelen står det at 'person- og stedsnavn er her selvsagt fingerte': Lenke

Guest Gry Axelsen

Hei Kristian,Takk for den opplysningen. Jeg fikk ikke opp overskriften i artikkelen. Da er det bare å droppe den teorien :o)

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.