Gå til innhold
Arkivverket

[#68518] Var Kobberstad en kommune i Oppland? Og hvilke steder fantes i kommunen?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

HeiJeg fant en artikkel på nett. Ut fra artikkelen forstår jeg det slik at Kobberstad var en kommune. Jeg har jobbet ut fra at det var en gård på Toten. Hvis det var en kommune, hvilke steder - kirkebøker kommer inn under kommunen?Lenke til artikkelen om Kobberstad kommune. Første kolonne: LenkeErfaringsmessig ser jeg at folk som kom nordover ofte bruker steds - gårdsnavn som siste navn.I dette tilfellet leter jeg etter kobberslager Anders Johansen Kobberstad født ca. 1727 Sannsynligvis har hans far, eller han selv jobbet i kobbergruven på Kobberstad i Oppland.Hilsen Gry Axelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Kobberstad er en gård på Østre Toten.Søk derfor i kirkebøker derfra på: www.slektshistorielaget.no som er tilnærmet komplette ferdig avskrevet for bl.a. 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Vil det si at artikkelen er misvisende? Artikkelen åpner slik: 'I Kobberstad kommune bor en gruvearbeider med syv eller åtte barn', Ole Pral. Hans bestefar var reingjeter på Kobberstadfjellet?Artikkelen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Kristian,Takk for den opplysningen. Jeg fikk ikke opp overskriften i artikkelen. Da er det bare å droppe den teorien :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.