Gå til innhold
Arkivverket

[#68532] støbler, stobler eller stæbler


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke hvor eller når dette er, men generelt ingen av delene, men derimot 'stabler' (dvs. bordstabler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

på en stod det inderst stabler och på den andra husejer (ja, husejer med j...) stabler, slutet av 1800-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Slutten av 1800-tallet og dessuten huseier, da tror jeg at jeg har bommet. Kanskje det hjelper om at angir sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Det är på Nygaard (Fredrikstad) och inderst sabler respektive husejer sabler står inte iföljd utan under varandra för två personer på livsstilling, alltså:husejerstablerinderststabler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

vet inte om jag förklarar tydligt nog, men två personer hade alltså två titlar var skrivna under varandra i en kolumn, en kolumn för varje person.håller på registrerar för family search så jag har ingen länk att visa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det kan være at den ene er huseier, mens den andre er inderst, dvs leietaker - men så er de begge to bordstablere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og plankebyen Fredrikstad har vel hatt en stor sagbruksindustri så plankestabling var sikkert en viktig heltidsjobb for mye folk, men vi greier vel ikke å forestille oss i dag hvor slitne stablerne sikkert var ved dagens slutt. De hadde vel ikke trucker til å hjelpe seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ved de sagbrukene jeg kjenner til og som jeg selv har arbeidet ved, kaltes de som stablet planker, sjauere. Det fantes mang en krumbøyd sjauer, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.