Gå til innhold
Arkivverket

[#68540] Abraham Lassesen Opheim, bruk nr 4, sk. 1763


Gjest Audun Loen
 Del

Recommended Posts

Gjest Audun Loen

Jeg holder på å knytte kildedata til det historiske personregisteret for Loen sogn og har fått litt problemer med å få skiftedata og kirkeboksdata til å passe sammen for familien til Abraham Lassesen (sk. 1763 på bruk nr 4 på Opheim i følge bygdeboka). I følge kirkeboken ble Abraham gift med Christi Isachsdatter Loen i 1763 og hun døde i 1791 (kirkeboken). Kan følgende være feil eller finnes det andre forklaringer: Feil navn på moren til Lasse Abrahamsen f. 1764 (kirkeboken) Feil navn på moren til Elling Abrahamsen f. 1778 (kirkeboken) Feil navn på kona til Abraham (i bygdeboka og i skifte etter Christi Jacobsdtr. Oppeim 1891) Er det noen som har korrekt og fullstendig informasjon for denne familien?Det finnes ingen Christi Jacobsdatter Oppeim som er død i 1891 (kirkeboken), men derimot Christi Isachsdatter og det stemmer bedre med kirkeboksdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei Audun, Christi er jo nevnt Isaachsdtr når hun blir gift og dør og ved de fleste fødselene, og fadrene ved noen av fødselene er jo i slekt med henne, blant annet er brorens kone fadder i 1772. Hvis du ser av barna er de 2 første oppkaldt etter mannens foreldre og de 2 neste hennes foreldre, så jeg er ganske sikker på at hun er en Isaachsdatter, hun er jo nevnt i skiftet til Isach Colbensen i 1744 og er da 3 år, så alder passer jo også. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Loen

Nytt innlegg. Hei Rune. Takk for kommentarer. Jeg holder på å legge skiftet etter Christi Jacobsdatter Oppeim 1891 inn i min kildedatabase. Dilemmaet er om jeg kan regne med at det skulle stå Christi Isachsdatter eller om jeg må la skifte stå med ukjent person (en person som jeg ikke har klart å identifisert). Det første forutsetter at Lasse Abrahamsen f. 1764 og Elling Abrahamsen f. 1778 er hennes barn selv om det ikke står hennes navn som mor ved dåpen og at Isach f 1769, Isach f.1775, Isachs f. 1785 og Abraham f. 1776 er døde uten egen barn før 1891. Det er bare en Isach jeg har funnet som død. Fødselsår for Birthe (1767) stemmer heller ikke med aldre ved død i 1839 (76 år). Det ble litt for mye som ikke stemte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei Audun, Jeg kjenner ikke innholde i skiftet i 1792, du kan jo ta kontakt med meg på epost: r48bergesen alfakrøll yahoo.no så kan vi diskutere videre der. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.