Gå til innhold
Arkivverket

[#68542] Geelmuyden slektshistorisk nettside


Gjest Knut Geelmuyden
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Geelmuyden

Nettsiden for slekten Geelmuyden under www.geelmuyden.info er basert delvis på eget kildearbeid, delvis på mottatt informasjon, og delvis på eldre manus utarbeidet av slekten. Det betyr at enkelte feil finnes i materialet. Derfor er foreløpig kun oversikten over slekten lagt ut.Dersom du har kunnskaper som kan bidra til å korrigere feil på nettsiden eller supplere opplysningene der, mottas rettelser med takk på email til knge@online.no .Det er en målsetting å få nettsiden så god som mulig før slektsstevnet som skal feire 350-årsjubileet for slektens dokumenterte historie sommeren 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Geelmuyden

Dato for Geelmuyden-slektens 350-års jubileum og slektsmøte blir 16.-18. juli 2010 i Bergen. Nettsiden har skjema for påmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Geelmuyden ble på en utrolig spesiell og dramatisk måte inngiftet i et dobbelt-bryllup i Vang med far og sønn Wangensteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Neset

Vi deler tydeligvis en felles stamfar, nemlig Paul Sørensen Meier i Bergen. Jeg har forsket på ham og funnet:Hans mormor er Emmike Friedrichsdatter, begravet 12/12 1722 i Bergen. Dette bekreftes i skiftet etter henne og indirekte i Mairiakirkens ringinger for døde.Jeg har en hypotese om at hans morfar var Poffuel Lauridsen fra Hiterø som ble borger i Bergen 17/2 1665, men dette er mer usikkert.Hans farfar er ganske sikkert Morten Meier på Kapstad i Indre Dale. Paul's far var Søren Mortensen Meier og Paul brukte i et tilfelle navnet Kapstad./Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Du Knut skriver blant annet på hjemmesiden din at 1. kone til Mats Trofast født 1748 var ukjent. Han ble jo gift med Anne Kathrine Garboe i 1776. Jeg tror faktisk at hun også var mor til Dorthea Katharina Trofast, selv om det gikk flere år fra Dorthea Katharina ble født til de giftet seg i 1776. Dette blant annet fordi at Dortea Katharina og ektemannen Ole Olsen Lie kaller sin eldste datter Anna Kirstina(født 27.02.1795, og døpt i Domkirken i Bergen i 1795). Det kan se ut som om Anne Kierstina er her oppkalt etter sin mormor. De hadde også mange flere barn. Sønnen og min 2 ganger tippoldefar var Lars født 1802 flyttet til Rødøy på Helgeland i 1823, og ble senere gift med Doreth Anna Nilsdatter født 1793 i Alstahaug. Lars døde på Kjerringøy i Nordland 23.12.1833, og ble gravlagt 25.04.1834 der. Jeg tror jeg har vært i kontakt med deg om disse tidligere på mail.Ifølge informasjon jeg har fått fra andre skal foreldrene til Didrich Friedrichsen Trofast(ca 1711-1751) være Friderich Trofast og Margarethe Didrichsdatter Widding(ca 1680-1727). Han skal være ifra Diepoltx i Luneburg, og fikk borgerskap i Bergen 14.07.1712. Hans far skal være Herman Trofast som bodde 6 mil utenfor Bremen.Margrethes foreldre skal være Dorthea Bertilsdatter Kopman og Didrich Widding, og Dorthea Bertilsdatters foreldre skal være Bertil Kopman og Margrethe Rasmusdatter.Jeg hadda tysk på skolen for ca 30 år siden, og kan ikke tysk. Derfor får jeg ikke gått noe videre på disse fra Tyskland. Det er vel kanskje også noe usikkert om de eldste generasjonene her. Beklager at jeg kom litt utenfor temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Geelmuyden

Slekten Thoravest eller Trofast har ikke blodsbånd til Geelmuyden-slekten, men er relatert gjennom inngifte.På min nettside står at Anne Kristine Lie (gift Trofast) var født 21. januar 1795. Det er feilskrift og skal være 27. januar ifølge kirkeboken for døpte i Domkirken.Jeg står fast på at Anne Kristines mor Dorte Cathrine Trofast sin mor er ukjent. Vi kan ikke utelukke at Dortes far Mads Didrichsen sin ektefelle Anne Cathrine Garboe også er Dortes mor, men det er ikke dokumentert og er svært usikkert. Inntil videre må vi anta at A. C. Garboe er kommet inn i bildet etter Dortes fødsel. Oppkalling av Dortes barn kan like gjerne skje etter Dortes stemor, særlig dersom Dorte har bodd hos faren, slik hennes konfirmasjon tyder på. Jeg har ikke utelukket at A. C. Garboe KAN være Dortes mor. Men personlig er jeg tilhenger av noe sterkere dokumentasjon før jeg aksepterer en slik hypotese.Når det gjelder forfedrene til familien Trofast/Thoravest er slekten omtalt i tysk litteratur:Slekten Thorafest stammer fra Hermann Thorafest, stamfar for pastorfamilien i Mariendrebber ved Diepholz, Tyskland. Slektsnavnet Thorafest ble latinisert til Travestius. Legg merke til likheten mellom Travestius og den fornorskete formen Trofast, dersom det ble uttalt med plattysk v (uttalt f).Grevene av Diepholz var fra ca. 1553 også herrer til Borculo (Borkelo) som nå er på nederlandsk område. Der finnes en landsby eller gård ('weiler') som het Avest. I provinsene Gelderland og Overijsel lever nå bærere av navnet Ter Avest.Opplysningene er gitt i en serie om pastorslektene 'des Plassenberg zu Jacobidrebber'.Hermanns sønn Friderich underskrev i 1611 med Fridericus Thor Avest og Fricerichs sønn Hermann underskrev i 1644 seg som Hermannus Thor Avest. Det er en rimelig hypotese at disse er forfedre til Trofast-slekten i Bergen. Men detaljene i forbindelsen til innvandreren Frederich er ikke klarlagt.Innvandreren Frederich var fra Bremen. Han fikk borgerbrev i Bergen 1712. Han var gift med Margaretha Didriksdtr Widing, f. ca. 1680, d. 1727. Deres sønn Diderich Frederichsen Trofast døde 17. januar 1751, skifte 14 October 1751. Diderich var far til Mads, Dorte Cathrine Lie sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Geelmuyden

Vedlagt kopi av tysk artikkel om slekten Trofast / Thoravest sitt opphav, nevnt i mitt forrige innlegg.Artikkelen er mottatt fra en bekjent ved Stadtarchiv Diepholz. Han forteller at artikkelen først ble trykket i Diepholz Kreisblatt, Kreiszeitung (Syke), Wildeshauser Kreisblatt, Sulinger Kreiszeitung som Heimatblaetter des Landkreises Diepholz, Torsdag, 23. Juli 1981, side 3 og i November samme år som ett hefte (brosjyre) med tittelen Heimatblaetter des Landkreises Diepholz Band VII, utgitt av Landkreis Diepholz, side 98.Jeg ber web-ansvarlig om å føye Trofast og Thoravest til temaets stikkord. Disse slektene er også tema på Geelmuyden-slektens nettside.

bilete6880.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg mener jo også at teorien om at Anne Kirstina Garbo kan være mor til Dorthea Catharina Trofast må dokumenteres, og har ikke skrevet henne som det foreløbig. Er det ikke mulig å følge Anne Kirstina Garbo på noen måte før giftermålet i 1776? Jeg har jo selvfølgelig også Dorthea Catharina Trofasts mor som ukjent, men mener likevel at det kan være en aktuelle teori at Anne Kirstina Garboe kan være det. Som du skriver så må det jo mer dokumentasjon til. Det er da også merkelig at ikke Dorthea Catharina Trofast skal være mulig å finne som døpt et sted.Har tidligere sett alle kirkesogn for Bergen fra 1768 og til noen år uti 1770-tallet.Dessverre kan jeg ikke tysk, og skulle ønske noen kunne 'oversette' det som står i denne artikkelen. Det kan jo sendes til meg privat på e-postadresse: anlih@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.