Gå til innhold
Arkivverket

[#68546] Brigida Haakonsdr., av 'Tjøttaætten'.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Er det kjent eller publisert noe om etterslekt av Brigida Haakonsdr., av den sk. 'Tjøttaætten' , g.m. Karl Suneson, Jarl i Vest Gøtaland i Sverige ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Av Tjøttaætten?Denne Brigida var jo frilledatter av Harald Gille. Se hennes artikkel i Norsk Biografisk Lekiskon: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

A-ha, så har noen rotet litt igjen. - Det var altså oppført en Haakon Finson, sønn av Fin Haareksson fra Tjøtta, bos. i Sverige. - Denne Haakon skulle ha minst to døtre, ovenn. Brigida og søsteren Ulfhild, som blev g. 3. g.g.r. - Hmm ? - Trekker man kanskje navn opp av en hatt ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jo takk. - Denne Ulvhilds ektemenn har jeg nok riktig. - Men så var det søsteren da, som skulle hatt en (riktig) make. -- Kanskje noen også har kjennskap til Karl Sunesons formodede bror, Ivar Suneson, som er antatt å ha sønnen Arne, som angivelig også var g.m. en av 'Tjøttaætten' - og da evt. etterslekt ? -- M.v.h. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg kjenner ikke til noen moderne skriverier om Karl Sunesson, men Snorre skriver dette i Haraldssønnenens saga: 'Der falt Munån Ogmundsson, morbror til Karl jarl. Ogmund, Munåns far, var sønn til jarlen Orm Eilivsson og Sigrid, som var datter til jarlen Finn Arnesson. Astrid Ogmundsdotter var mor til Karl jarl.'Om Brigida Haraldsotter sies det i samme saga: 'Brigida het ei datter til kong Harald Gille; hun var først gift med sveakongen Ine Hallsteinsson, og siden med jarlen Karl Sonesson* og så med sveakongen Magnus*.'Kommentaren under teksten sier '*) disse to giftermålene er uhistoriske. Kong Inge, brorsønn til kong Inge Stenkilsson, døda ca. 1124; Karl jarl nevnes ikke etter 1137, mens Brigida ble født kort før 1136.'For ordnes skyld: Den utgaven av Heimskringla jeg har funnet i bokhylla er Arne Holstmark og Dirisk Arup Seips utgave fra 1979.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk for orienteringen. - Vel, jeg får la dette bero inntil videre og se om jeg finner tilbake til det som tidligere var skrevet om dette og om det er gjort noen kildehenvisninger der. - Det er ganske lenge siden jeg var borti dette, slik at det spørs vel om jeg finner det igjen. - Ant. må jeg vel starte med å bla meg igjennom gamle N.S.T på bibl. - Jeg var nu mest interessert i å finne ut om det var noe nytt publisert om etterkommerne fra denne 'Tjøttaætten'. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.