Gå til innhold
Arkivverket

[#68547] Meldal: Giftermål mellom Syrstadvollen og Sørstuggu Resell?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. Meldal gårdshistorie var Mons Engelsen Syrstadvollen (ca. 1661-1743) gift med 'Mildrid Eriksdtr. Sørstuggu Resell'.Jeg vet ikke hvilket belegg man har for å anta at hun kom fra Sørstuggu Resell, men farsnavnet må uansett være feil.På Resell satt fra 1644 Erik Olsen og kona Rennei (Randi) Olsdtr. De hadde barna Ole og Marit. Rennei giftet seg så med JON Eriksson, og ved skifte 1/6 1692 (fol. 213) hadde de to følgende barn: Erik Jonsen d.e., Erik Jonsen d.y., Britt Jonsdtr. og Mildrid Jonsdtr. Alle var myndige. Det står ingen ting om ektefeller til noen av dem.Mildrid Syrstad levde ennå i 1725 (kommunikantlister). Jeg har ikke funnet når hun døde, eller sett farsnavnet hennes. Er det noen som har informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har det samme som du har funnet ut. Mildri er ei Jonsdt. fra Sørstuggu Resell. Har dessverre ikke notert noen kilde for dette. Var litt slarkete med det tidligere.Jeg har heller ikke når hun døde.Dette ble nok ikke til særlig mye hjelp, men jeg ville nå si ifra like vel.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei!Takk for svar. Får bare lete videre, så dukker det kanskje opp noe. Det kan jo være at hun er nevnt i et tingboksnotat, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Selv om hele barneflokken i andre ekteskap på Sørstuggu Resell er født på 1670-tallet, oppgir allerede 1660-tallets manntall Jon Eriksen (26 år) som bruker. Er manntallet fra 1664, så stemmer dette med MB's opplysning om fødselsår 1638. I andre ekteskapet heter to sønner Erik, så antagelig er både morens første ektemann og barnas farfar oppkalt. Navnet til døtrene avspeiler vel da gjerne også bestemødrenes navn. Ut fra det er det kanskje mulig å nøste opp videre bakover. (Berit er et vanlig navn her, men Mildrid er kanskje litt sjeldnere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.