Gå til innhold
Arkivverket

[#68548] oppslag i årboka Ætt og Heim, 1978 og 2007 (Rogaland/ Stavanger). Thilo


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hai.Ser på nettet at det skal være en artikkel i 1978-utgaven av Ætt og Heim om navnet Thilund/ Thilo. Har jobbet noe med slekten etter smedemester Peder Christoffersen Thilo i Stavanger. Ser at han skal kalles Thilund noen steder. Sies det noe om opphavet til dette etternavnet? Et utenlandsk opphav? Eller et stedsnavn i Norge? Blei litt 'forveden' på dette.I 2007-nummeret av Ætt og Heim skal det også være noe om familien Thilo i Stavanger.Er altså på jakt etter div opplysninger om Peder Thilos forfedre, hvor kommer slekten fra?Fint om jeg kunne fått noen opplysninger 'i korthet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan glemme Thilo i Halden. Det er nok en e til slutt som ser ut som en o. Ved vielsen i 1789 het han Thille Erichsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Ætt og Heim 2007/s.7 har en artikkel om ''Slekten Thilo i Øvre Strandgate'' av Bente Gro Olsen.Her leser jeg at Strandgatens Thilo'er stammer fra Hardanger. Chrisopher Pedersen Thilo ble født i 1738 på Torkjellsgarden under Tolo i Kvam i Hardanger. Det antydes at det kan ha vært en feilskriving eller feiltolking da han ble innført i Stavanger Borgerbok i 1771 som førte til at navnet på slekten faktisk ble Thilo.Ser ikke bort fra at du finner Ætt og Heim 2007 i bokhandel i Egersund. Ellers så kan vel biblioteket fjernlåne den, dersom den ikke finnes der allerede??Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for tilbakemelding, nå får jeg faktisk kikket i årbøkene hos en nabo i kveld, som tilfeldigvis hadde disse hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Har en som heter Johan Thilon dpt. i Stavanger i 1890. Kan dette også ha utspring i samme navnet? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.