Gå til innhold
Arkivverket

[#68554] Olga reiste til USA i 1904


Gjest Liv og Jan O. Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Olga kristine Olsdatter født 1872 i Røyken, brukte muligens også etternavnet Lund eller Lunde, ettersom hennes far Ole Olsen var fra Lunde i Gjerstad. Olga reiste fra jobb som hushjelp i Kristiania til Amerika i 1904 med båten S/S Montebello, men i Boston ender alle spor. Giftet hun seg underveis montro, og skiftet hun navn ? Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Olga is shown as Lundt but the ship manifest shows Lunde She left Kristiania 5 May 1904 on SS United States She was with Petrine Amundsen age 52 Both are found in Oslo passenger list They arrived New York ( Ellis Island )16 May 1904 Reference in US for both was Petrines son Peter Thomle? living in New York.Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Peter Thomle age 20 res.Nordland emigrated 20 Sept 1892 to New York.Found in Oslo lists.Possibly Olga just travelled with Anne Petrine Amundsen from Kra.and was not related? Anne Petrine's residence was also just Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Olga Lunde Røken was tjenestepige in Kristiania 1900 LenkePossibly Anne Petrine Amundsen and son Peter came from Nordre Land in Oppland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Dear Ron. Takk for din spennende tilbakemelding. Vil du at vi skal forsøke å finne opplysninger om Anne Petrine og Peter i de Norske kirkebøkene, så var det fint om du hadde noen fler opplysninger om disse to ?Vi skulle så gjerne vite hvor det ble av Olga, og om hun giftet seg, og fikk et nytt etternavn ? I hvilken stat har hun blitt boende, og om Olga har etterkommere ? Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den Olga Lunde som skal til Boston (innlegg 1) er 29 år, og hadde Lier som bopel ved emigrasjonen. Hun skal til 'friend M. Larsen, 385 Commonwealth Ave., Boston, Mass.' Denne Olga ankommer New York den 6. sept. 1904 med 'Hellig Olav' fra Kristiania.Den Olga som er nevnt i innlegg 2 er 30 år ved ankomst New York den 15. mai 1904 med 'United States'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den Olga som er i Boston får i 1910 besøk av en Oluf Lunde, 30 år, han oppgir sin far, Ole Lunde, som nærmeste slektning i Norge. Jeg klarer ikke tyde deres oppgitte bosted i Norge, det ser ut som Salemo eller Lalemo. Ellers kan det se ut som Oluf er født i Eidanger (?). Nedenfor står at han har skotsk opprinnelse, men det stemmer ikke med det håndskrevne originaldokumentet.Hadde 'din' Olga en yngre bror som het Oluf ?Boston Passenger Lists, 1820-1943Name: Oluf Lunde Arrival Date: 2 Jun 1910 Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1880 Gender: Male Ethnic Background: Scotch (Scotish) Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Olga Lunde Last Residence: Norway Birthplace: Eidaufer, Norway Microfilm Roll Number: 149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I detaljene til skipsmanifestet står det at Olga Lunde er hans søster. Hennes adresse i 1910 er 102 Appleton Ave. Boston, Mass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Jeg er veldig glad for at Dere hjelper meg ! Olga har lenge vært en utfordring for meg, og finne ut av hvor hun ble av. Hun reiste som nevnt i Mai 1904: Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Yrke Fødd år Alder Bustad Reisemål Merknad Utlending Frakt Linje 157979 Oslo 3964 1904 Mai 06 Olga Kristine Lund f u 31 Røken/kr.ania Boston 11487 Norge 60,- MontebelloNummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå posten saman med postane før og etter i databasen. Digitalarkivet 2009. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 26.04.2000 LenkeFør 'Olga Kristine Lund' som hun her kaller seg reiste i 1904, så hadde to onkler og en tante utvandret til USA: Kittel Olsen (Lunde) født 1854. Svend Olsen (Lunde) født 1856. Kirsten Olsdatter (Lunde) født 1858, og Kirsten reiste vistnok i 1884. Jeg antar at De da reiste fra Sande, hvor Ole senior da hadde kjøpt en mindre gård ved navn Gutu. Oluf, som Kurt nevner kan muligens være en etterkommer av de tre tidligere utvandrerne, som er født på 1850-tallet. Fine hilsner fra Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

The Oslo list shows Olga going to Boston but for some reason she got off in New York with Anne Petrine Amundsen Olga did not go on the Montebello to Liverpool.Look above Olgas name on the Oslo list and you will see Anne Petrine. They both were on the SS United States 16 May 1904 at Ellis Island. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Som nevnt i innlegg 7 tror jeg 'Boston-sporet' kan være en feil, da det er en annen Olga Lunde som ankom New York fra Kristiania den 6. sept. 1904 og slo seg ned i Boston. Denne Olga får besøk av sin bror Oluf i 1910.Den Olga Lunde som søkes i denne tråden ankom New York den 15. mai 1904 og jeg har ikke sett noe som tyder på at hun også havnet i Boston. Hennes referanseperson i USA er jo da også Peter Thomle i New York (innlegg 2).I innlegg 1 sies det at hun reiste med 'Montebello', men det stemmer jo ikke, og hva er 'sporene' fra Boston som nevnes i innlegg 1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hei Kurt! Olga Lunde 6 Sept.1904 is found in Oslo List Olga REGINE Lunde f.1875 Porsgrund,Eidanger LenkeOlga KRISTINE Lunde ( f.Olga Christine 1872 Røken )also is shown in Oslo List 5 May 1904.In Ellis Island she is shown as Olga LUNDT but the manifest shows Olga Lunde age 31.She arrived with Anne Petrine Amundsen on the United States 16 May 1904 in New York. Sorry,no Norske. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Peter H. Thomle f.1872 N.Land son of Anne Petrine Amundsen Peter f.uekte 3 Jan.1872 Tomle (Thomle ) Nordre Land Oppland to Ane Petrine Andersdtr.f.1852 Father Hans Eriksen Peter Thomle tailor in New York married to Julie Thomle in 1900.Peter emigrated with Julie Møller 20 from Eidskog 20.9.1892 from Christiania.So its possible this is the same Julie.I can find no connection to Olga Kristine Lunde Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Hei til Kurt og Ron, og takk for at Dere forsøker å hjelpe meg med 'mysteriet' Olga.Det er min skyld at jeg har skrevet Boston som ankomstby for Olga, men det skyldes et tidligere feilspor som har blitt hengende ved denne etterlysningen, men det er tydelig at Boston er feil.Hvis ikke Olga har hatt et lengre opphold i England, så passer det bra med at hun 'landet' i USA 15. mai 1904. Denne Oluf kan jo være en ukjent bror, men jeg vil tro at han er nevø av Olga ?Vennlig hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, Anne Petrine, som Olga emigrerte sammen med, bor hos sinn sønn Peter Thomle i New York ved census i 1930. Hun er da blitt 78 år gammel, og er ført med etternavn Thomle, istedet for Amundsen.1930 United States Federal CensusName: Patrina Thomle Home in 1930: Queens, Queens, New York Age: 78 Estimated Birth Year: abt 1852 Relation to Head of House: Mother Race: White Age at first marriage: 20 yearsHousehold Members: Name AgePeter Thomle 57 Julia Thomle 56 Martha Thomle 30 Patrina Thomle 78 (enke) John Kelly 55 Patrick Oneil 38 (enkemann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.