Gå til innhold
Arkivverket

[#68558] Stor Finnland


Gjest Kåre Rismyhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Rismyhr

Har en kvinne som ved en barnefødsel er oppgitt som fødested Sverige. Ved hennes død er Stor Finnland oppgitt som fødested.Mitt spørsmål er? Hvilket område omfatter Stor Finnland.? Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

kva tid var dette?Fram til 1808 var Finland ein del av Sverike. Deretter var det eit Storhertugdøme under Russland. Kan 'Stor' vere ei forkorting for 'Storhertugdøme'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Eller det 'Stor Finland' man snakket om på 1930- og 1940-tallet (fra Umeå i vest ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeiI flg. min finske mann har utrykket 'Stor-Finland' med Karelien og Petsamo å gjøre. Mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Stor-Finland er et uttrykk fra den politiske historie, slik som Wenches mann sier. I denne sammeng vil jeg tippe Ivar er inne på det riktige, når han mener det kan ha noe med 'Storhertugdøme' å gjøre. MVH Kåre Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Rismyhr

Takk til der alle for svar. Har følgende opplysninger. Brita K Jacobsdatter.Ft 1865 Målselv. Fødested Sverige 34 år Brita Jacobsdatter FT 1875 Målselv. Fødested Storfinland født 1831 Brita Jacobson FT 1900 Målselv. Fødested Sverige født 1828. Jeg mener at dette er samme person etter det jeg har funnet ut.Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.