Gå til innhold
Arkivverket

[#68559] Oppslag i bygdebok for Samnanger, Hordaland, bind I Jarland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til navnte bok, trenger jeg hjelp til et oppslag på gården Jarland. Ved koppskatten i 1645 finner jeg Jørgen med hustru Gjertrud, samt datter Lisbeth. Jørgen døde trolig før 1657 og Gjertrud noe senere. Jeg har grunn til å tro at de hadde barna Kåre Jørgensson Jarland/Berhovde 1625-1684 og altså en datter Lisbeth født før 1645.Hva sier bygdeboken om denne familien, og har denne gården skiftet navn? Jeg finner ingen henvisning til denne gården i skifteregisteret for Sunnhordland 1668-1859. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I Samnanger I s. 656, skriver Lauskard at gården har hatt forskjellige skrivemåter:1610-11: Ihrland, i 1645 Iarland, i 1666: Ierland og i 1724 Jarland.Jørgen Jarlan,d er 'nemd som busitjar her i 1630-1639 og er visst den same mannen som er nevnt Ørie i 1645. Kona hans heitte Gjertrud og ei dotter heitte Lisbet'Så skriver han at Kår Jarland 'er nemd som busitjaren på jarland i 1657'Men ellers ingenting som knytter disse to til hverandre, heller ikke kone eller barn for Kåre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons på mitt spørsmål Kjellaug. Det kan vel se ut til at jeg vil ha problemer med å finne noe mer om Jørgen og Gjertrud. Jeg får legge det til side å håpe på at noe dukker opp.Mbh. Rune Th.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.