Gå til innhold
Arkivverket

[#68570] Lars Olsen Roko og Daarthe Olsdatter Krogsti, Løten


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Lars Olsen, f. Roko, Løten. Døpt 13.12. 1705. ble gift første gang med Daarthe Olsdatter, f. Krogsti, Løten. Døpt 9.7. 1709. (Død før 1743. Begravelsen er ikke funnet i kirkeboka.) Etter hva jeg har figurert ut så fikk paret fem barn, hvorav de tre yngste døde som barn. De to eldste, Johan, f. Krogsti. Døpt 14.9. 1738 og Kari, f. Roko. Døpt 24.4. 1740 finner jeg ingenting om. Noen som kjenner til hvordan det gikk med disse to?Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har sett på de opplysningene du gir og sammenlignet med det jeg finner i Løtenboka. Lars står ikke nevnt som sønn i Roko i Løtenboka, men jeg er enig med deg at han sansynligvis er det. Dorte står nevn under Grims-Kroksti. Der står hun født 1711 uten dato, da hender det at årstallet egentlig er ca, så det kan godt være at hun døpes 1709. Men det står at hun først blir gift med Lars Olsen Roko, så med Ole Jensen Løvberget (Løvberget er et ukjent sted for meg). Da stusser jeg på dine formuleringer om at Lars først var gift med Dorte og at hun døde før 1743. Særlig når du i tillegg sier at de tre yngste barna som du ikke gir noen navn eller fødselsår døde unge. Hvordan kan Kari døpt 1740 ha tre yngre søsken født før 1743?Dersom Lars (eller Dorte) giftet seg opp igjen ville det være best å forfølge de videre først for å finne ut hvor det ble av Johan og Kari. Har du funnet ut om de ble konfirmert i Løten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Hei Sverre! Nå ble jeg tatt med buksene nede. Jeg har rett og slett ikke gjort hjemeleksa godt nok. Prøver så godt jeg kan å hjelpe en person med en slektsgren som han står fast med. Dette arbeidet ble gjort for en god del år siden. Før internett. I disse notatene står det at Lars Olsen Roko først ble gift med Daarthe Olsdatter Krogsti og siden med Lisbeth Knudsdatter. Jeg glemte å sjekke denne vielsen før jeg la ut tråden her på DA. Hadde jeg det gjort det så ville jeg ha fått mistanke om at det her var ugler i mosen. Det står ingenting om at Lars Olsen Flagstad var enkemann ved vielsen med Lisbeth og dermed faller Lars Olsen Roko og hans familie ut. Dette må jo være to forskjellige familier. Beklager feilen. Nå når jeg først har deg på tråden, har du muligheter til å finne ut hvem som er foreldrene til Lars Olsen Flagstad?Vielsen til Lars og Lisbeth: LenkeMvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det står ingentig under Flagstad som forteller om Lars Olsen, men den ene forloveren er Ole Henriksen Dalen og den andre er 'Ouen?' Olsen Nøklby. Det er en påfallende geografisk plassering av forloverene. Ved å kikke på Dalen og Nøkleby finner jeg Ole Gundersen på Nøkleby 1711-27. Han står med 11 barn i 2 ekteskap. De ti første fra 1701 til 1719, altså med snøtt 2 års mellomrom. Den ellefte kommer i 1826. Det er mulig Lars kan være en unevnt sønn der.Du spør ikke om Lisbet Knutsdatter Trepper. Jeg finner ikke henne igjen heller. Trepper er lydskrift for garden som idag skrives Trætteberg, men der er det ingen Lisbet Knutsdatter nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Barna til Lars og Lisbeth: Ole, f. Skjervestuen. Døpt 20.12. 1744. - Marthe, f. Rokostuen. Døpt 15.1. 1747. Begravet 18.5. 1750. - Knud, f. Rokostuen. Døpt 2.3. 1749. - Anniken, f. Heggin. Døpt 29.12. 1750 - Marthe, f. Heggin. Døpt 11.2. 1753 - Arne, f. Kleppestuen. Døpt 28.4. 1754. - Michel, f. Kleppestuen. Døpt 6.3. 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Dette med gårdsnavnet Trepper har jeg studert på lenge. Ikke i mine villeste fantasier kunne jeg regne ut at det var det samme som Trætteberg. En nyttig opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Etter å ha studert notatene jeg sitter på nærmere, så slår det meg at Lars Olsen på Flagstad som gifter seg med Lisbeth Knudsdatter på Trætteberg kanskje allikevel kan være Lars Olsen på Roko (født på Tofsrud) som giftet seg med Daarthe Larsdatter på Krogsti. Deres barn: Ole, f. Krogsti. Døpt 9.8. 1733. Død før 1744. (Jeg har hverken funnet dåpen eller begravelsen i kirkeboka) - Marthe, f. Krogsti. Døpt 25.9. 1735. Bgr. 23.9. 1736. - Marte, f. Krogsti. Døpt 4.8. 1737. Bgr. 23.11. 1737. Johan, f. Krogsti. Døpt 14.9. 1738. Kari, f. Rokostuen. Det besynderlige her er at de tre første barna som dør heter det samme som de to første til Lars og Lisbeth. Lars og Daarthe får ingen flere barn etter 1740. En annen besynderlighet er at flere fadder for barna til Lars og Daarthe går igjen som faddere hos Lars og Lisbeth. Dette er nesten ikke til å bli klok på. Og for å forvirre enda mer. Se dåpen før Kari Rokostuen sin dåp! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg er ikke enig med deg i at de to Lars Olsen er en og samme person. Den lenken du la inn er vel nær et bevis på det. Det var enda flere Lars Olsen rundt samme alder i Løten på denne tida. En tredje er Lars Olsen Ilseng som opptrer som fadder. I tillegg kommer at Ole var et utrulig populært navn. Jeg har prøvd å kontrollere alle Ol-sen/datter i Løtenboka, men finner ingen kobling.De fadderene jeg har heftet meg opp i, er Anne Knutsdatter Sande, både på grunn av navn og geografisk plassering. Sande ligger langt fra kirka og langt fra Roko, men nær grensa til Vang og Romedal. Derfor tror jeg Lisbet var tjenestejente på Trætteberg da hun giftet seg og kom antagelig fra Vang (kanskje Romedal). Den andre fadderen er Ole Embretsen Dalen, fadder to ganger, men heller ikke han er nevnt i Løtenboka, så enten er han tjenestegutt eller husmann. Geografisk plassering gjør det ikke naturlig at han blir brukt to ganger.Jeg har sett på konfirmasjon og funnet igjen flere, men på langt nær alle. Ole ble muligens konfirmert 1761 og bodde i tilfelle på Kolset 16 år, men jeg tror det er en annen. Resten bodde Klæpastuen da de ble konfirmert, Knut 1765, Anneken 1766, Arne 1769 og Michel 1772. det betyr vel at Marte døpt 1753 også er død ung. Hvor det videre er blitt av de har jeg ikke sett etter. Ut fra konfirmasjonene burde en finne Lars Olsens og Lisbet Knutsdatters dødsfall i Klæpastuen og dermed får aldersbestemt de sånn nogenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Jeg vil fremdeles ikke slippe taket helt om at Lars Olsen er en og samme person. Grunnen til det er navnene på barna i eventuelt første ekteskap og noen av deres faddere:Marthe Krogsti 1735: Ole Olsen Roko og hustru (Kari Jonsdatter), Johan Olsen Roko (bror).Kari Rokostuen 1740: Ole Olsen Roko og hustru, Marthe Olsdatter Roko (søster)Barn av eventuelt andre ekteskap: Knud Rokostuen 1749: Ole Olsen Roko og hustru, Marthe Olsdatter Roko, Kari Olsdatter RokoFor ordens skyld: Ole Olsen Roko er bror til Lars Olsen som ble gift med Daarthe Olsdatter. Ole og Lars ble begge født på Tofsrud. Marthe Olsdatter er søster til disse to. Det er trolig Kari også. Faren Ole Olsen kom fra Hoel i Vang.Du finner ikke konfirmasjonen til Marthe 1753, men her er vel en sterk kandidat: Lenke Den ene forloveren (Ole) er vel sønn til Ole Olsen Roko.Man må holde tunga rett i munnen skal man klare å holde alle disse Ole Olsener frahverandre. Håper jeg har klart å forklare dette forstårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg skal se nærmere på alle Olene i Roko. Marte Larsdatter Færgen var datter av Lars Larsen Færgen.Jeg har funnet igjen tre av barna i 1801, Knut er husmann på Klæpa, Arne er husmann på Kolset, mens Mikkel er sjøleier i Sagåbakken nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg tror jeg har forstått deg. Du har oversett et poeng etter min mening. Rokofolket blir brukt som faddere til flere av barna til Lars og Dorte, også når de bor på Kroksti. Mens for Lars og Lisbet sine barn er de faddere en gang i 1749 da de bor i Rokostuen. Det passer med mønsteret på fadderene på de seks andre barna. Fadderene var naboer med et par unntak som jeg har påpekt. At Marte går igjen som navn i begge ekteskap er ikke underlig når du ser på hyppigheten av dette navnet.Jeg har lett etter begravelsen til Lars og Lisbet uten å finne den. Det er mulig presten ikke har ført alle begravelser. Jeg fant et par Lars Olsen med passende alder, men feil adresse. Lars og Lisbet flyttet en del på seg, men med unntak av Rokostuen, ligger alle stedene innenfor et lite område. Alle var for husmannsplasser å regne. Heggen, som er der jeg bor, er en egen gard, men på den tida var det et underbruk under en annen gard i nærheten og beboeren var husmann under den garden.Jeg har ikke kommet noe nærmere hvor Lars Olsen Flagstad og Lisbet Knutsdatter Trætteberg stammer fra. For Lars sin del er det flere muligheter, men det hadde vært lettere om vi visste alderen hans.Er det barn etter Lars og Dorte eller etter lars og Lisbet du driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Bravo Sverre! Du har løst deler av saken. Hjertelig takk for hjelpen. Håper du selv kan bruke noe av dette i dine bestrebelser med å rette opp Løtenbøkene.Jeg har selv lett etter begravelsene til både Lars, Dorte og Lisbeth opptil flere ganger, men fant ingen ting. Hvordan jeg har klart å overse Rokostuen sin begravelse er en gåte, men det er jo øynene man blir blind på. Utgangspunktet mitt var at Lars var gift to ganger ( med Dorte og Lisbeth) men nå kan jeg stryke Dorte og barna med henne. Jeg satt med en følelse at det var noe som ikke stemte, men jeg kunne ikke sette finger’n på hva som var galt. Derfor bestemte jeg meg for å legge ut saken her. Barna til Lars og Lisbeth har jeg god oversikt over, untagen den første, nemlig Ole, f. Skjervestuen. Døpt 20.12. 1744 og Marthe, f. Heggin. Døpt 11.2. 1753.Lars Olsen, f. Tofsrud. Døpt 13.12. 1705 og ble gift med Lisbeth Knudsdatter, f. ca. 1715 er vel sønn av Ole Olsen som kom fra Hoel i Vang og Kari Johansdatter fra Løten? Ole var så vidt jeg vet bruker av både Tofsrud og Roko.Men hvem var Lisbeth Knudsdatter? (Trætteberg)Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Enka Dorte Olsdatter Kroksti gifter seg 23/11 1746 med Ole Jonsen Løvberget. Løvberget er i Elverum, men han står ikke nevnt i Elverumsboka under Løvberget, så jeg lurer på hvor det ble av de. De fikk kongelig bevilling da de var beslektede, ikke nærmere enn andet ledd. Betyr det i tredje ledd?Du sier at Lars Olsen gift med Lisbet Knutsdatter var sønn av Ole Olsen Roko/Tofsrud. Men jeg mener bruken av faddere fra Roko begrunner at det var Lars Olsen gift med Dorte Olsdatter som var sønn av Ole Olsen Roko.Du sier du har oversikt over barna. I og med at jeg ikke finner konfirmasjonen til Marte tror jeg at hun døde før 1765. Jeg har ikke lett etter døde Marter, men det er forferdelig mange av de i den perioden. Jeg er og usikker på Ole. det blir konfirmert en Ole Larsen Kolset 16 år i 1761. Det stemmer dårlig da alle de andre som blir konfirmert bor på Klæpa. Anneken blir konfirmert, men senere har jeg ingen opplysninger om henne.Når det gjelder Lars Olsen gift med Lisbet Knutsdatters opphav, tror jeg det er i nærheten av Flagstad. Alle stedene, unntatt Roko, de bor på ligger nær Flagstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det er av og til godt å ha noen å bryne seg på. Jo mer jeg studerer saken, jo sterkere følelse får jeg at du har rett. Lars Olsen Rokostuen som dør i 1742, 37 år gammel passer jo veldig godt til Lars Olsen Tofsrud som blir født i 1705. Da gjelder det bare å finne ut hvem Lars Olsen (Flagstad) er og hvem Lisbeth Knudsdatter (Trættebergstuen) er. Uten at jeg kan si hvordan. Har på følelsen at jeg må ta meg en tur på statsarkivet i Hamar og lete etter skifter.Når det gjelder Anniken så er vel dette hennes vielse: Lenke Venstre side, nr. 3 ovenfra. Engebret gifter seg opp igjen med Anne Nielsdatter, f. Sveen, Løten. Anne blir begravd 1.10. 1807 og Engebret 28.11. 1810. Begge døde på Nordviødegården. Er dette en gård under Nordvie i Stange?Marte har jeg lett etter som død, men ikke funnet henne i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Sverre: Jeg har lite å komme med, men siden Kroksti er nevnt ovenfor så har du en Kristen Knutsen Ilseng - og da skulle det være Ilseng i Vang det dreier seg om - som var på Ødekrogsti. Denne har igjen etterkommere som kom til Roko. Årsaken til at jeg nevner dette er at det ovenfor har vært snakket om faddere som forekommer i begge familier. Jeg vet heller ikke noe mere om denne Kristen og hans kone Marte Johannedatter enten fra Finstad eller i tjeneste der. Kanskje kan det også muligens være en indikasjon på forbindelsen mot Vang - dersom det skulle være et spor.Jeg virkelig understreke at dette bare er et skudd i natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Dersom du er enig med meg Bengt ble Arne Larsen gift 15/1 1778 med Dorte Jakobsdatter Høkstad. Han bodde da på Hørsand i Romedal. Forlevere var Johan Taraldsen Høkstad og Knut Taraldsen Hørsand. Hørsand og Høkstad ligger på hver sin side av grensa mellom Romedal og Løten og ikke langt unna Klæpa. Jeg går ut fra at forloverene er brødre (Tarald er ikke noe vanlig navn), da er foreldrene deres Tarald Ingvaldsen gift med Mari Knutsdatter. Høkstad ligger og ved grensa mot Vang. I Romedal er kirkebøkene borte for denne perioden, men Vang har. Jeg ville søke gjennom de om jeg finner Lisbet, Mari og Anne Knutsdøtre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg glemte å skrive at jeg er enig i at Ole Olsen Tofsrud/Roko kommer fra Hol vestre i Vang, men kona Kari Johannesdatter er fra O i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Foreldrene til Taraldsbrødrene er Tarald Ingvaldsen Årsrud og Mari Knutsdatter Stor Gålås, og altså tjukke slekta for meg og kona. Samme med folket på O og Hørsand. Kari Gålås er av Mælumgrena. Tarald var nok g to ganger, men jeg vil tro de var helbrødre.Var evt Arne Larsen g to ganger? Jeg har notert og skrevet at dette må sjekkes: Arne Larsen Klæpa-eie f 1754 g ca 1754 m Kjersti Nilsdatter Ytterborg, minst tre barn og bodde bl a på Grimset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Her er vielsen til Arne Larsen Klæpa og Kirsti Nielsdatter (Rokoeholen?) Venstre side, nr. 5: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9094&idx_id=9094&uid=ny&idx_side=-171>LenkeParet i FT 1801: LenkeOg her blir Arne Larsen Hørsand gift med Dorthe Jacobsdatter. Venstre side øverst: Lenke Kan noen tyde det første ordet?Og her er paret i FT 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Arne Larsen som ble gift med Kirsti Nielsdatter skal ifølge FT 1801 være 35 år. Det er ingen Arne Larsen som er født i Løten på gjeldende tidspunkt (1764-1768).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Først til Nordviødegard som det skrives i Løtenboka. Den ligger i et område med flere eiendommer som ble kaldt ødegard, men denne var som du tror Bengt eid av Norvi i Stange en periode og fikk navn derav. Embret Larsen er nevnt som første bruker i Løtenboka og gift to ganger, men første kone er ukjent for bygdebokforfatteren. Jeg har sett etter Annekens begravelse og eventuelle barn, men finner ingen av delene. Jeg har ikke arbeidet så mye med begravelser i kirkeboka før, men begynner nå å helle til at det er flere mangler på føringa i denne perioden.Når det gjelder Kirsti Nilsdatter og Arne Larsen, må Kirsti være ført med omtrent 10 år feil skal en stole på Løtenboka. Foreldrene hennes giftet seg i følge den i 1763, men dersom hun er riktig plassert inn i søskenflokken, må hun være født før de giftet seg. Søstera Kari er døpt 25/9 1763 og er satt opp som nummer 2 etter Kirsti som ikke har noen fødsel eller dåp.Jeg har sett etter i Furnesboka Thor, men så vidt jeg kan lese derifra har ikke Mari Knutsdatter noen søstre som levde opp og hette Lisbet eller Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har tolket det som står forran Arne Larsen Hørsand til 'reserv'. Reserve til militæret, men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.