Gå til innhold
Arkivverket

[#68574] Noen som ønsker oppslag i Norges Apotek og deres innehavere?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

AnnikenBjørkelangen apotekWaldemar Johannes Lindaas, f.6-6-1892 i Oslo. Foreldre: Skomakermester Ole Olsen Lindaas (1855-1936) og Elise Anette Johansen (1862-1928).Han tok midd.skoleeks. I Oslo 1912, disiplinerte hos apotekerne Nannestad i Tynset og Lindgaard i Oslo 1912-15, tok farmasøytisk medhjelpereks. med godt våren 1916, og etter å ha vært medhjelper ved Vinderen apotek, avla han apotekereks. med godt høsten 1918. Han tjenestegjorde ved Vinderen apotek og Fagerborg apotek i Oslo og ved apoteket St.Olav i Trondheim 1918-20, ved Rikshospitalets apotek, Hallingdal og Vikesund apotek 1920-22, 1922-27 var han ansatt ved Holmestrand apotek og bestyrte Frogner apotek i Oslo 1927-28, Fagerborg apotek i 2 mnd. 1928 og Notodden apotek 1931-32. Ansatt ved Valdres apotek 1-11-1937 til 1-6-1942, deretter i firma Harald Barfoed, Oslo, til han 1-4-1943 fikk bevilling til å drive Bjørkelangen apotek. Bevillingen ble stadfestet i statsråd 31-10-1946.Gift 27-10-1922 i Oslo med Signe Anna Fredrikke Colbjørnsen Abildgaard, f.der 27-10-1897, datter av oberst Olaf Andreas Colbjørnsen Abildgaard og Bergljot Colbjørnsen Broch. 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HelgeJeg finner ingen ved det navnet under Tvedestrand apotek. Det nærmeste jeg kommer er under Farsund apotek, en Einar Lauritz Jansen, f.7-8-1877 i Bergen, sønn av tollkasserer Richard Jansen. Har du flere data? Når født f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Takk Carsten !Prisverdig det du holder på med.Hvis du er interresert får jeg stadig inn bøker påsøppelfyllingen i Harstad som omhandler samme typeoppslagsverk som du presenterer for almuen. Er årbøker--historien om--forskjellige bedrifter , lagforeninger også interressant ? Siste skudd på stammen erNorske fotosamlinger --Ad Notam Forlag trykt 1989 Fylkesvis oversikt over fotosamlinger i hele Norge.mail tove.anita.nilsen@gmail.com Ellers står Conradi-skapet---en karjol--og lommeuret tilprost Ove Gude Due å venter på etterkommere....hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Du verden som du jobber for oss, Carsten!Tusen takk for alle opplysningene du fant frem om Nannestad og Lindaas-slektningene. Min mor som om noen dager blir 94år :-) syns dette var ekstra artig å få vite.Det er hennes far, onkel og besteforeldre du har funnet.Takk fra oss begge Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Carsten - ref. 52, korrekt navn er Thorvald Emil Jensen f. 1879, skal bl.a. ha drevet Svaneapoteket i Kristiansand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

HelgeEvje apotek, Evje Herred.Thorvald Emil Jensen, født på Sandøen i Dybvåg 15-1-1879. Foreldre: Skipsfører Jens Olaus Jensen (f.3-8-1848, død 13-4-1920) og Hanna Marie Tallaksen (f.30-3-1854).Efter å ha gjennomgått Sandøens skole og midd.skolen i Tvedestrand disiplinerte han ved Mandal apotek fra 15-7-1896 til 15-7-1899, og tok farm. medhjelpereks. høsten 1899. Han tjenestegjorde derefter som farmasøit ved Mandal apotek og ved Løveapoteket i Kristiansand i tilsammen 13 mnd., hvorefter han tok apotekereks. høsten 1901 med karakteren godt.Efter eks. tjenestegjorde han ved Hammerfest apotek 1902-03, ved Selbak apotek 1904-1915, ved Mandal apotek 1915-1921, hvorav i egenskap av bestyrer 1915-1916. Han meddeltes 8-4-1921 bevilling til å drive Evje apotek på de i lov om drift av apotek av 4-8-1909 m.v. bestemte vilkår og med forpliktelse til å sikre sin enke en årlig pensjon stor 1500 kroner. Han overtok apoteket 18-4-1921. Under sitt opphold i Mandal var han i årene 1916-1921 formann i Agder krets av N.F.F. 20-4-1934 fikk han bevilling til å drive Svaneapoteket i Kristiansand. Han ble i henhold til aldersgrensebestemmelsene løst fra bevillingen 11-6-1954 og fratrådte 1-10 samme år.Gift i Mandal 2-11-1905 med Juliane Kristine Schmidt, f. i Mandal 19-4-1876, datter av bakermester Gustav Erich Schmidt og Maren Kristine Tellefsen. 3 barn hvorav 2 døtre er cand.pharm: Harriet Jenny Løwland, f. Jensen, apotekereks. 1932 og Ruth Wilhelmine Haarberg, f. Jensen, apotekereks. 1938.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Hei Carsten. Aslaug Hjørdis Holst (f.1896 d.1982 ) drev apotek på Laksevåg.Hun giftet seg i høy alder med en som het Jordan. Står det noe om hr. Jordan i bøkene dine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BjarteHun giftet seg 28-12-1935 i Bergen med disponent Erik Elster Jordan, f.3-7-1887 i Tromsø, død 23-5-1953 i Bergen, sønn av stadsingeniør Kaspar Preuss Jordan og Guldborg Schnell Sivertsen. Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Øvergaard

Hei Carsten er tilbake.Kan du noe ut om min fars onkel Eiulf Øvergaard f.1860 skal ha dødd 1904,og i folketelling av 1900 bodde han Sarpsborg g.m Nikoline. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Carsten Takk for hjelpa.Hadde også litt vansker med å funne han i følketellingen da de hadde skrevet etter navnet til Øvergård istedenfor Øvergaard Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Randi Broli

Står det noe om denne mannen:Cand. pharm. Johannes Jacobsen Preuert, som i 1821 fikk rett til å opprette apotek på Røros. Etternavnet kunne også evt. være Prytz eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

RandiJohannes Preuert, født 1-3-1791 i Trondheim, død 31-12-1852 i Sandefjord. Foreldre: Borger Jacob Preuert (f. ca. 1757, død 27-5-1839 i Røros) og Anne Engebretsdtr.Da han var 11 år gammel ble han sendt til sin farbror landinspektør Preuert i Odense for å få undervisning i det latinske sprog og andre nyttige kunnskaper. 14 år gammel kom gutten i 1805 til apoteker Andersen i Odense, og blev læretiden ut hos ham til 1810. Etter å ha tjenestegjort som medhjelper hos ham i 1 1/2 år, blev han uteksaminert som svenn av stiftsfysikus, ridder Bøyesen i Fyn, og fikk 'fordelagtigt vidnesbyrd'. Fra 1-11-1811 studerte han i København, hvor han 1-5-1812 avla eks. Chemico-Pharmaceuticum med enstemmig laudabilis.16-11-1821 fikk han bevilling til å opprette et apotek i Røros, men da han 22-2-1822 søkte Finansdep. om et lån på 2000 spd. av statskassen for å få apoteket i stand, fikk han avslag. Først 23-4-1823 ble apoteket åpnet i en stor gård nederst i Storgaten. Apotekets visitasjonsprotokoll, som først gjorde tjeneste som giftprotokoll, begynner med 19-12-1830. Foruten amtslægen og berglæge Stengel, var bergverksdirektør H.A.Schult og prost Aschenberg til stede og kunne bekrefte at apoteket 'befandtes i forsvarlig orden forsynet med passende Beholdninger for Stedet samt Lægemidlerne at være af god Qwalitet'.10-12-1833 solgte Preuert apoteket med gård og inventar for 3200 spd. til Henrik Georg Schamvogel. I 1835 søkte Preuert om å få opprette Strømsø apotek i Drammen, men fikk avslag 29-1-1836. Ved opprettelsen av Løveapoteket i Christiania var han en av ansøkerne. Senere ble han ansatt i tollvesenet og døde som nevnt i Sandefjord.Gift 18-9-1825 i Røros med Anne Pauline Strand, født 10-6-1806 i Trondheim, død 24-1-1901 i Sandefjord, datter av skipskaptein Petter Strand og Anne Aarø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Leif Salicath

Hei igjen.Jeg har en annen tråd om Ursula Paludan som var gift med apoteker Hans Jansen i Moss Lenke . De fikk barn i Moss i perioden 1744-1748. Finnes det noe opplysninger om dem i Norges Apotek ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Noe står det under Holmestrand apotek (Hjort-Apoteket), 1799: Før dette apotek blev oprettet nevnes et par 'apotekere' som drev medisinutsalg i Holmestrand. Om dette forhold oplyser læge G.Graarud i sin bok 'Hlomestrand og omegn' at det i manntallet i anledning av ekstrasklatten 1762 opføres i matr.no. 103 en 'Apoteker' seigneur Hans Jansen. Han nevnes også allerede i 1745 som fadder hos en Nils Jansen. Han døde i 1776 og var gift med Ursula Paludan, født 1707, begravet 18.januar 1780, og hadde 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Carsten.Dette bringer meg langt videre. (De fikk ihvertfall 3 barn, se den andre tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Carsten Schanche

BeritBurde hun vært omtalt i bøkene om apotekere? Her er de i 1900 Lenke Hva ønsker du å vite? Jeg finner omtale av både Thomas og sønnen Albert i noen andre bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg har en oplysning om, at hun var uddannet apoteker, så jeg lurede på, om hun ville være at finde i bogen.Sønnen Albert har jeg fundet oplysninger om.Thomas Parr vil jeg gerne vide noget mere om, hvis det er muligt.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei. Du verden for en jobb du gjør! På fritida prøver jeg å få på plass Kabelvågs historie. Apoteket i Kabelvåg hadde stor betydning for stedet. Jeg ønsker å vite så mye som mulig om apoteket og om apotekerne. Jeg kjenner navnet på noen av dem: Isak Hall, Johs. Sellæg, Alf Thorsteinson, Hartvig Jentoft, Einar Hassel og ei som skal ha hatt navnet Maren Caroline von Munthe af Morgenstierne Siljan. Jeg skulle gjerne visst litt mer om disse personene og deres familier, samt litt mer om Kabelvåg apotek. Men det blir vel litt vel mye? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

BeritNorges filologer og realister 1933:Thomas J.H.Lauritz Parr, pensjonist, adr. Bergen, f.13-5-1862 i Drøbak, sønn av skibsreder H.H.Parr og Laura E.B.Jørgensen. Eks. Oslo handelsgym. 1877. Kontorarb. 4 1/2 år. Eks.art-1883. Studerte teologi, historie m.m. 1884-87. Eks, hebraisk 1885. Sproglig-historisk lærereks. 1890. Dr.philos. 1913.Lærer ved Tanks skole i Bergen 1892-1900. Ansatt ved Bergens katedralskole 1900-29. Formann i Bergens pedagog. forening et par år. Lærer ved Anton Johannessens handelsskole ca. 21 år. Kasserer ved Bergens katedralskole 12 år. Medl. av Videnskapsakademiet. - Gift 1897 med Helga Eide, datter av konsul Ludolf Eide, Haugesund og Albertine Wiese. 2 sønner og 2 døtre.Albert er omtalt i studentene fra 1921. Det står også hvem han var gift med og navn på barn f. i USA.Studentene fra 1923:Ludolf Eide Parr, bygnings- og reguleringssjef, Haugesund, f.13-2-1905 i Bergen, sønn av lektor Thomas Parr (1862-1935) og Helga Johanne Eide. Gift 1) 1937 med Gudrun Mathilde Sundvor, f.1909, død 1944, dtr. av politibetjent, genealog, Johannes S. og Anna Karina Særvold. Gift 2) 27-4-1946 i Haugesund med Kirsten Lunde, f.17-8-1915 s.st., datter av kjøpmann Samuel L. (f.19-12-1873) og Andrea Kolstø (f.29-2-1880).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.