Gå til innhold
Arkivverket

[#68577] Lesehjelp - Vielse i Skjeberg 1738. Hva het Erik?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Hva er 'etternavnet' til Erik som 25. januar 1738 troloves og 9. april 1738 vies til Inger Eriksdatter i Skjeberg?Se høyre side her:Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 2 (1726-1791), Kronologisk liste 1738, side 36. LenkePå forhånd tusen takk for lesehjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk, så langt...Det er en Erik som senere bor på Høymyr. Og denne får en sønn som døpes Hovel.Men det står vel ikke Høymyr eller Hovelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Jeg ser du spør etter navn i Skjeberg og det er Erik Hoversen Høymyr som trolover seg med Inger Eriksdatter og paret gifter seg 9/4 1738 i følge de transkriberte kirkebøkene.De er forresten mine forfedre, men jeg har ikke kommet noe videre bakover, men har notert ned at paret fikk barna Anders (Andreas)1738, Hovor 1740, Erik 1743, Anne Maria 1745, Kari 1751, Marthe Christine 1751 og Christen 1756Siden kirkebøkene i Skjeberg er så vanskelig å tyde så har jeg skannet to transkiberte kirkebøker for Skjeberg, trolovede 1726 og trolovede 1702-1725. De er i PDF fil og kan lastes ned på min side http://www.jegersberg.com/Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei, ja vi er slektninger og sønnen Anders er min ane. Det var noen flotte faddere og jeg har lurt litt på om Hovor eller Hover var i miliæret, da det var en del av de i Skjeberg.Når det gjelder de transkriberte kirkebøken så tror jeg det var biblioteket i Fredrikstad Lenke Gå inn under søk i katalogen og søk kirkebøker, der finner du mye.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Bare hyggelig å kunne bidra med noe Jan, men jeg glemte å nevne at det mangler visst kirkebøker for perioden 1716-1718.I notatene mine er det blandt annet Capt.Gløersen tidligere Løytn.Gløersen, som går igjen blandt fadderne til de fleste av barna, så det er derfor jeg har en mistanke om at Erik Hoversen Høymyr kan ha vært i militæret.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina B.

Jeg har at Marthe Christine ble døpt 10 februar 1754 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7437&idx_id=7437&uid=ny&idx_side=-88>LenkePermanent bildelenke: Lenke Nr. 14Jeg har at hun begraves 1. november 1772. Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeSamme år konfirmeres Hovol:Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Nina. Tusen takk for kjempefine opplysninger. Det later til at du har en del kunnskap om distriktet.Tenk at du fant Erik Hoversen død. Da er han født ca.1700 og hvis han er fra Skjeberg, så kan kanskje skoskatten gi noen opplysninger.Ellers så har jeg i mine notater en Nils Hoversen som ble konfirmert i 1736 Permanent sidelenke: Lenke.I følge de transkriberte kirkebøkene s. 25 ble han ble trolovet med Inger Mickelsdatter og de får barna Hovor i 1741, Mickel i 1744 og her er Inger Eriksdatter fadder, Halvor i 1748 og tvillingene Hans og Marthe i 1751, fadder er blandt annet Erik Høymyr. Dette kan tyde på at Nils Hoversen er en yngre bror til Erik.Det finnes en Inger Eriksdatter konfirmert i 1737, men hun er nok for ung, siden 'vår' Inger ble gift i 1738.Jeg tillater meg å spørre deg Nina om navnet Schultz også notert som Skuld jeg har i Skjeberg. Hvis du skulle komme over navnet, vil du være så vennlig å legge det inn på debattnr.57687Igjen mange hjertelig takk og sist men ikke minst, God Påske.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk igjen Nina. Jeg kan så vidt tyde hva som står der. Det kan være riktig Erik Hoversen, men det hadde vært fint å få det mer bekreftet enn bare kirkeboken. Synd det ikke er noen bygdebøker for området. Et vanskelig distrikt å holde på med.Igjen mange takk Nina.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Cathrin, det finnes bygdebøker for Skjeberg. Mulig du kan være heldig å finne noe om denne familien, men jeg tviler.Det du kan forsøke er jo å gå i andre kilder som omhandler: kjøp og salg av eiendom, kontrakter på husmannsplasser under Skjeberg Prestegård og eventuelle skifter. Det er mye som mangler i Skjeberg - men på statsarkivet vil du jo få litt veiledning i hva du skal se etter. Det er jo mange ganger tilfeldig hva som er bevart.Ettersom du ikke finner Inger død i Skjeberg kan hun jo ha giftet seg på nytt og eventuelt flyttet fra sognet. Har du oversikt over skjebnen til alle barna?Det er mye 'utveksling' (flytting, giftermål etc.) mellom Skjeberg og følgende sogn: Borge, Berg, Rakkestad.Er det etterkommere av Erik og Inger som bor på Høymyhr ved folketellingen i 1801?Følgende har jeg notert ned fra en transkribsjon, så her snakker vi et 'stykke fra originalen' av troverdighet. Ta derfor f.eks. alder med en liten klype salt.:Pladsen Høymyhr (under Skieberg Præstegaard) Hans Eriksen, huusbonde, 29, ugift, huusmandm/ jord Kirsti Hansd., hands moder, 59, enke 1 g, bruger pladsen Anders Eriksen, hands broder, 27, ugift Kristine Eriksd., hands søster, 14, do. Erika Hansd. hands søster datt., 6, do.Men lykke til! Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for all hjelp Nina. Det stemmer det med bygdebøker. Jeg lånte de for lenge siden og du må ha flaks hvis du finner dine forfedre der.Riktig familie har du også funnet. Kirsti Hansdatter ble gift med Erik Eriksen eller Erik Høymyr og han døde i 1795 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=gr01151792&gardpostnr=198&personpostnr=291&merk=291#ovre>Lenke. Dette var nest eldste sønnen til Erik Hoversen og Inger Eriksdatter.Enken Kirsti Hansdatter som du viser til har jeg funnet i 1801 tellingen Lenke og i samme tellingen høyere opp har du datteren Inger Eriksdatter 18år gammel, tjenestepike og sønnen Ole Eriksen f.1777 er dragun.Min ane Erik Andersen som er sønn til Anders(Andreas)Eriksen g Karen Jonsdatter, sønnesønn til Erik Hoversen og Inger Eriksdatter finner du også i Skjeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.