Gå til innhold
Arkivverket

[#68580] Skifte i Sunnhordland, gården Kjønn, Kristi Olsdtr. 1755-1760


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Kristi trolig i 1758. Kan jeg få opplyst hvem som er nevnt i skiftet etter henne? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk for hjelpen. Da rakk de tydeligvis ikke mer enn et barn før Kristi døde, trolig i barsel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidraget Kjellaug.Jo, jeg hadde fått det med meg, jeg var mest usikker på om der var flere barn i første ekteskap.Men jeg lurer på om Hans og Ingelev flyttet til Fana. I alle fall så fikk et par med samme navn en sønn Hans på Tveiteraas i 1772.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=2992&merk=2992#ovre>Lenke. Om det er rett, så dør trolig Hans Hansen (Mentz) på gården Nedre Natland (nabogården til Tveiteraas)07.05.1796.Lenke Og da finner vi Ingelev som enke på Natland i 1801 boende hos sin sønn Mons Hansen og hans familie.Lenke Og da er det vel henne som blir gravlagt som Ingeborg Monsdtr. Nedre Natland 10.05.1808, 75år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sjekket fadderne til Hans f 1772 og der finner vi Jon/Jan Andersen Tveitarås f 1732 på Koldal, hans mor og hans Hansen Holdhus/Kjøn/Tveitarås/Natland var søskenbarn!Finner ikke Mons døpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant heller ikke dåpen til Mons. Kan de ha vært en tur tilbake på gamle trakter i forbindelse med dåpen? Ellers er jeg ganske sikker på at det er de rette personene jeg har funnet.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(8) Finner en Mons Hansen døpt på Hauge i Haus 8. mars 1766, foreldre Hans Houge og Ingeleiv Monsdtr. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 8 (1754-1769), Fødte og døpte 1766, side 98. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Den Mons som er i ft 1801, må jo være yngre. men her er det et sammentreff. Hans kone, Gjertrud Nilsdtr (veldig mye eldre!) kom fra Haus: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011249&gardpostnr=69&personpostnr=1270#nedre>LenkeDeres vigsel i 1796: Lenke Giertrud i sjeleregisteret i 1777:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug.Jeg tror du har rett, og at alderen på Mons er 10 år feil i 1801-tellingen.Da må jo familien ha flyttet litt på seg, for de fikk jo en sønn på Holdhus, en på Hauge i Haus og en på Tveiteraas i Fana. Jeg har ikke slektsprogrammet mitt tilgjengelig her i Ålesund, men hvor kom Ingelev fra?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Haus-soga:**********Haugo 76:Bonde 1765-1767: Hans Hansen Haugo og Ingeleiv Monsdatter. Ingen Hans nemnd på Haugo før.Sønn: Mons f 1766********Arnatveit 41: Bonde Nils Johannesen fra Mjeldheim og Gjertrud Markusdtr Borgo nemnd som husmenn 1786; mange barn , deravdatteren Gjertrud f 1756 :bm 1) johannes Johannesen Tunes; Brita f 1787 bosatt Mjeldheim, gm Olav Johannesen Borgo i 1818. Mange barn.gm 2) Mons Hansen N. Natland i 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg finner dem i slektsboken som 1.2.3.2.7. Hans Hansen Mentz Holdhus & Ingeleiv Monsdatter Jarland.Når vi nå etterhvert får fullført 1.2.1.1.5. Anne Knutsdatter Eide & Sjur Andersen Koldal og 1.2.1.1.5. Anne Knutsdatter Eide & Haldor Andersen Skogseide, dere er jo godt i gang der, så etterslekten til 1.2.2. Herborg Ivarhus Rasmusdatter Linga & Jan Torkelsen Mentz Bolstad, skal vi starte på den store oppgaven med 1.2.3. Peder Ivarhus Rasmussen Linga & Margrethe Eliasdatter Skånevik sin etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kjellaug. Da begunner det å klarne for meg. Sønnen Mons vokste jo opp og ble gift med Gjertrud Nilsdtr. De fikk to sønner som ble døpt Hans, og jeg antar at kun den siste levde opp. Men siden jeg ikke har opplysningene for hånden, så klarer jeg i farten ikke å huske om Hans Hansen ble gift.Til Arnfrid.Ja, det blir litt av en jobb å holde oversikten på etterkommerne etter Peder og Margrethe.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, dessuten hadde han jo en hel skokk med Herborg Halsteinsdatter Røen også, samt to uekte, totalt 19 barn. Så da skal vi få noe å bryne oss på, tenker jeg.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Rune, jeg har ikke funnet noe mer om denne Hans f 1772. Heller ikke har jeg funnet noe mer om Mons og hans familie.Ikke finner jeg dem døde og ikke gifte verken i Haus eller Fana, så nå undres jeg om de har flyttet vekk derfra.Arnfrid, ja jeg tror ikke jeg kommer lengre med dem jeg har holdt på med: Lenke Det hadde jo vært fint om noen hadde sjekket med bygdebøkene, men ingen har gjort det.Nå drar vi til Norge på søndag som kommer og da blir det mindre med internetvirksomheten min. Men vi kan jo likevel starte med en ny tråd om dem du da har i 'køen'!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ingen formening så langt om hvor de kan ha tatt veien. Og jeg mener å erindre at jeg ikke fant familien nevnt verken på Tveiteraas eller Natland. Nå bor jo jeg på Natlandsfjellet, så jeg kan jo se etter dem når jeg kommer hjem fredags kveld :-)) Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, du får ta deg en tur-;)Her er ihvertfall dåpen til Gjertrud Nilsdtr Arnetveit nede til høgre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 6 (1748-1758), Fødte og døpte 1756, side 113. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11477&idx_id=11477&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.