Gå til innhold
Arkivverket

[#68587] Opphavet til Tore Ørjesen Kausland,Sund f ca 1651 - 1716 (Sartor Skipreie)


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

Jeg har prøvd over lagt tid å finne opphavet hans dvs hvor han kom frå men det har vist seg å være vanskeligt. Spørsmålet var oppe i 1999 jmfr innlegg nr 2461.Tore eller Tord Ørjesen Kausland(f ca 1651 - d.1716(se skifte) var gift med Kari Nilsdtr (død i 1716-se skift). Kari Nils dtr har jeg endelig klart på plasser på gården Forland(søster til Colben Nilsen Forland - felles far Nils Willumsen Forland)Tore Ørjesen og Kari Nilsdtr har beviselig følgende barn: 1)Ørje (f ca 1696 - d 1749) som var gift med Marithe Jonsdtr fra Nordstrønen,Os(f ca 1694). De var bosatt på Kausland2) Lars (f ca 1700 (1 år i 1701) - d 1782 , gift med ,Malene Arnesdtr Skoge i Sund (f ca 1705 - 1763 - se skifte)De var bosatt på Skoge.3) Brita (f ca 1692 - d 1768, 77 år)gift 1 g med Anders Pedersen fra Bakka(f ca 1666 - d 1739-se skiftedesignasjon) Brita var gift også med Jens Mikkelsen (trolig fra Kausland - f ca 1714 - d 1777). Den 10 juni 1768 er det skifte etter Brita på gården Vorland i Sund.Enkemann Jens Mikkelsen giftet seg om att med Gunille Pedersdtr (født på Ohnstad i Aurland ,Sogn).DE var bosatt på VorlandFørste mann til Brita Anders Bedersen Bakka var gift med Marite Iversdtr Bakka,Sund-se skifte i 1710Dette har vært blant de mer velstående familier i Sund. Bruttoskifte i 1716 etter Tore Ørjesen og Kari Nilsdtr var på over 439 riksdaler med eiendeler i blant annet følgende jordegods:1) 1 pd smør og 1 pd fisk i gården Kausland,Sund verdsatt til 100 rd 2) 1/4 part i laksevågen Skrattholmen verdsatt til 100 rd. 3) 24 mk fisk i gården Sæle,Sund verdsatt til 20 rdDet store spørsmål er : Hvor kom Tore Ørjesen f ca 1651 fra? Han har vært særdeles vanskeligt å plassere, og det jeg har vært innom med navnet 'ørjesen ' har ikke vært noen blinker(både i Nordhordland og Sunnhordland. Det aner meg at opphavet må være utenfor Sartor Skipreie?. En personen som var oppe i et annet innlegg på digitalarkivet er en mulighet, Ørje på Jarland? hvor ble det av han??Tar gjerne imot tips.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg foretok et raskt søk i 16660 manntallet for Nordhordland, Sunds prestegjeld, og det aavdekket 6 persomer i nevnte områ¨det med fornavn Ørje og ytterligere tre med navnet Jørgen.LenkeDet er kanskje en ide å begynne der.Ørje/Jørgen på Jarland kan selvsagt også være et alternativ. Han skal være død før 1657 og gift med Gjertrud.Han er i alle fall ikke på Jarland i 1666.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiJeg har ikke sjekket ut Øriens Michelsen nevnt bosatt på Romslo i 'Hougs Prestegjeld'. Noen som vet noe om han??Tore Ørjesen er flyttet til Kausland senest i 1691(nevnt i odelsskatten), og jeg antar at oppesitterne på Kausland ble selveiere i 1694??.Jørgen og Ørje kan være blandet sammen. Har ikke sjekket ut personer med navne Jørgen. Det er en mulighet.En kombinasjon av Tor(e/D) og Ørjesen/Jørgesen ville være særlig interessant. Men en slik kombinasjon har jeg foreløbig ikke funne.Prestemantallet 1666 er særdeles detaljert i Sund , men av en eller annen grunn så ser det ut som at presten har glemt gården Kausland.Noen 'tråder' peker sørover (Os? Tysnes?) uten at jeg kan være helt sikker, men siden skifte er såpass stort så er sannsynligheten relativt stor for at også foreldrene til Tore Ørjesen er forholdsvis velståendeJostein Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiSlik jeg oppfatter det så består prestens mantallet 1664 - 66 av 2 mantall:1)Rentekammeret - mantall 1664 - 66, Sund Prestegjeld 16642)Rentekammeret - mantall 1664 - 66 Sund Prestegjeld 1666I tillegg har vi også Rentekammeret, Mantall 1664 - 66 ll,Fogdenes Mantall bd 13,, Nordhordland Fogderi,SundDet er nr 2) som er svært detaljert for Sund og hvor gården Kausland er utelatt. I nr 1) dvs det fra 1664 så er Kausland med.Jeg har alle tre i orginal (bestilt og betalt for fra RIKSARKIVET)mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Beklager Jostein, men da misforsto jeg deg vedr. mantallet. Jeg ser at det skal være en militær mannskapsrulle 1700/1701 for Sund. Kan det tenkes at den innholder opplysninger som kan fortelle hvor Tore eventuelt kom fra? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Rune,Det er ingen ting å beklage. Jeg setter pris på engasjement.Dersom det finnes en militær mannskaps rulle fra ca 1700/01 så er det interessant.Det finnes en militærrulle fra 1704 hvor deler av Sund er bevart, dvs de gårdene som idag ligger under Austevoll. Dagens Sund Kommune er ikke med i denne rullen fra 1704, dessverre.mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiMht alderen til Tor(e/d,)50 år i 1701 så kan den være for høy(iht råd gitt fra Statsarkivet)Det ser ut som om han har vært gift til gården Kausland med enka etter Lars Andersen d i 1677 eller datter av Lars Andersen(dette er ikke bevist men han har ihvertfall overtatt gårdsbruket til Lars Andersen), og er mest trolig omattgift med Kari Nilsdstr Forland.(Tore sitter som odelsbonde i 1701 trolig odelsbonde fra 1694).Det mest sannsylige område er Os( Samnanger &Fusa), Tysnes,Strandebarm, samt Hardanger. Fusabøkene,Tysnes bøkene og Strandebarmbøkene har jeg vært igjennom, men jeg kan selvfølgelig ha oversett noe.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Som ett suplement til det Jostein skriver, så kan Guri Jørgensdtr. nevnt i innlegg 6 i vedlagte link være en søster til Tor, siden han er oppført som formynder. Christoffer Nielsen g. Guri Jørgensdatter kan begge være tilflyttere til Sund. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiJmfr Oddvar sitt innlegg. Det er vel også en mulighet at Kari Nilsdtr på Kausland(gift med Tore Ø Kausland) er bror til Christoffer Nielsen?? og at Tore Ørjesen Kausland er verge for barna i ekteskapet mellom Guri Jørgensdtr og Christoffer Nielsen. ??Hva var forresten bruttoverdiene /nettoverdiene oppgitt i skiftet etter Christoffer Nielsen Lille Sangolt??mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.