Gå til innhold
Arkivverket

[#68588] Christian Hansen Weibye, Sophia Zypriansdatter


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

14. oktober 1822 blir Susanna Christiansdatter Wejbye født i Høland (permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7584&idx_id=7584&uid=ny&idx_side=-62>Lenke nr. under Qvindekjøn). Foreldrene er, såvidt jeg greier å lese, Sophia Zyprians(datter) og Christian Hansen Weibye ('begges 1ste Lejermaal').Jeg har prøvd å finne mulige kandidater til foreldre: Sophie Cypriansdatter døpt 19. 2. 1792 i Høland (funnet på FamilySearch) er den eneste jeg finner som kan passe som mor - når jeg søker i FT1801 etter fornavn so* og etternavn *yprian*, gir det ingen resultater. Og den eneste Christian Hansen Weibye jeg finner er en mye eldre mann som er offiser og repslager i Trondheim (Lenke) og (Lenke)Er jeg på rett spor mht. foreldre? Dersom det er riktig Weibye: hvem er i så fall foreldre til hans mor, Giske Jensen Falch? Kan hun være datter av Jens Jacob Falch (sønn av Lars Jacobsøn Falch og Gidschen Jensdatter Brügmann) ? (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk! Regner med at det iallefall er en god sjanse for at det dreier seg om rett person. Denne Sophies slekt (bakover) har jeg funnet en del informasjon om på diverse nettsteder =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her gifter en Christian Hansen Wejbye seg i Høland i 1824 (par nr 19) Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 7 (1814-1827), Ekteviede 1825, side 212. Permanent sidelenke: LenkeDet kan vel være mulig at han er den du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det virker unektelig mere sannsynlig. Men hvor er Christian i FT 1801? Finnes det kanskje en gård i Høland som heter Weibye el.lign.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

En Christian Hansen blir iflg FamilySearch født 1795 på Vejby i Hemnes og begraves 28. august 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I Høland prestegjeld finner vi både Veiby (i Setskog under Åmot) og Vejby i Løken sogn.Hvis du ikke alt har undersøkt, så bør vel”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog”, kunne gi et svar på dette problemet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det var et godt tips! Akkurat dette problemet _tror_ jeg imidlertid at jeg har løst nå. Sannsynligvis dreier det seg nok om Veiby under Skarebøl, med Christian Hansen f. ca. 1798 (Lenke). Det er samme familie som hadde sønnen født 1795 og død 1796 - neste Christian er vel oppkalt etter den avdøde broren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Veiby under Skarebøl, Høland/Setskog 4, side 474. Hans Henriksen f. 1759 på Moserud, giftet seg omkring 1788 m. Olea Gundersdatter f. ca. 1768. De bodde på Veiby fra omkring 1793, og var sannsynligvis til henimot 1840. Hun hadde et barn Dorthe f. 1786 på Lerdalen m. Tomas Pedersen. Kristian Hansen f. 1797, gift 1824 på Veiby m. Berte Amundsdtr. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk! Jeg går utifra at det kan være riktig familie. Jeg mener Kristian kalles ungkar da datteren Susanna (uekte, som nevnt) døpes i 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Finnes det forresten mer stoff om Hans Henriksen og Olea Gundersdatter sin slekt bakover?mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Finnes sikkert noen som har noe privat, anbefaler deg å låne bygdebøkene og bruk kirkebøkene. Hans Henriksen og Olea Gundersdatter var ei tid bruker av Lerdalen av Lund (S H IV side 329) Ole kan være født på Lerdalen, for det er en Gunder Halvorsen f. på Lerdalen 1736 som kan være far til Olea. I samme bok finner du Moserud under Lund, der kan du lese mere om Hans Henriksen, far til Hans Henriksen. Lån bok nr. IV så kommer du i gang. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ved dåpen til Susanna den 24/11 1822 er oppholdstedet til mora Rørvik. Rørvik finner du i H S I side 35, der er Sofie Sypriandatter f. 1792.Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Susannas mor, Sofie Sypriansdtr. f 1792 ble 1837 g.m. Jens Olaus Hansen Hellegård. Det finnes en plass Veiby u/Hellegård på Hemnes også. Selv om alternativet Kristian Hansen Veiby u/Skarebøl gnr 139 f 1797 g 1824 m Berte Amundsdtr. (innlegg 5 og 14) virker sannsynlig som rette far til Susanna, kan en ikke være helt sikker før Veibyalternativet u/ Hellegård gnr 092 er sjekket ut. Hellegård er ikke med i de bindene som foreløpig foreligger av bygdebøker for Setskog/Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Ad innlegg 16: Her er dåpen til Hans Henriksen i 1759 Lenke Familien til faren Henrik Steffensen f.ca 1717 står omtalt u/ Lund s 326 i S/H IV og hans foreldre og bestefar u/ Fjell Vennemo s 213.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Tusen takk! =O Her var det mye å ta tak i! Skal se å få lånt de aktuelle bindene av bygdeboka for Setskog/Høland så snart som råd. Ønsker ellers alle en god påske =))mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Forresten så er det én ting jeg lurer på (kan ikke vente) - et lite sidespor, men likevel: kan Susanna Svendsdatter (mora til Sophie Zypriansdatter Rørvik, jf. bl.a. innlegg 8) være identisk med denne: Lenke (oppføring 4 på side 100)? Hverken FamilySearch eller kirkeboka for Høland i den aktuelle perioden gir noen særlige alternativer, og denne familien var jo tydelig knyttet til Høland (jf. fadderne)..Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.