Gå til innhold
Arkivverket

[#68589] Ole Jørgensen og Malena Eriksdatter i Stadsbygd/Bjørnør


Gjest Andrea Hånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Andrea Hånes

Jeg har en Kirstina Olsdatter f. 1825 som senere flytter til Bjørnør og blir gift med Sivert Nikolai Sivertsen, som jeg sliter å komme noe særlig lenger bakover fra.Jeg finner henne i kirkebok for Stadsbygd i 1825, hvor foreldre er oppgitt til å være Ole Jørgensen Grostad og Malena Eriksdatter. Bakover herfra vet jeg dessverre ingenting. Er det noen som har bygdebøker hvor det kunne stå noe? Blant fadderne ser jeg at navnet Fenstad og Grostad går igjen, men jeg finner ingen 'kjente' i folketellingen for disse gårdene i 1801. Er det noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrea Hånes

Tilleggsinformasjon:Bygdeboka for Bjørnør forteller at Ole er fra Grostad og at Malene er fra Herstad i Børsa. Malene skal være født rundt 1792 og Ole i 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Malena Eriksdatter var født 1794 på Riaunet som datter av Erik Bentsen, født ca 1767, død før 1808, gift med Magnhild Andersdatter, født ca.1766, død i 1854. Hun ble gift II med Peder Roaldsen, født ca.1784. Familien bodde på Blekkabakken i Børsa. Dette var innflyttere til Børsa, derfor vanskelig å finne deres opprinnelse.Enklere blir det ikke å finne Ole Jørgensens opprinnelse. Han var født ca. 1778 og var fra Sverige. Ole Jørgensen Svensk for rundt som skomaker. Familien flyttet i 1824 til Grostad i Ingdalen (Stadsbygd prestegjeld).Kilde: Børsaboka bd I side 388 (Blekkabakken) og Bd II side 101, Herstadhaugen.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.