Gå til innhold
Arkivverket

[#68591] Sjur Theodor Sjursen Høviskeland - USA?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg finner i utvandringsprotokollnene at Sjur Theodor Sjursen Høviskeland drog til USA, men ble han værende der og hvor bodde han? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er kansje ham vi har her som immigrant til USA allerede i 1916 ?New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Sjur Theodore Sjursen Arrival Date: 27 Mar 1916 Estimated Birth Year: abt 1891 Age: 25 Gender: Male Port of Departure: Kristiania, Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Bergensfjord Port of Arrival: New York, New York Birth Location: Norway Birth Location Other: tysnas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hans bostedsadresse er Brooklyn, USA, og han oppgir som nærmeste slektning i Norge, sin far, Sjur Sjursen fra Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Denne karen er sjømann, og det ser ut som han arriverer USA jevnlig, bl.a. 7 sept. 1923, ombord på 'Aquitania', sammen med Nils Olai Høviskeland som er 46 år. Begge har i 1923 Opdalseidet, Norge, som bosted, men er født på Tysnes.Theodor Sjursen oppgir Anna Sjursen som nærmeste slektning, og Nils Olai oppgir Anna Høviskeland.Videre ankommer Theodor Sjursen den 18. aug. 1927 ombord på 'Bergensfjord' og 17. mai 1931 ombord på 'Stavangerfjord'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi vel samme karen allerede i 1909Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945Name: Sjin Theodor Hoviskeland Arrival Date: 27 Dec 1909 Age: 19 Years Estimated Birth Year: abt 1890 Gender: Male Ethnic Background: Scandinavian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Merion Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania Last Residence: Norway Birthplace: Tysnas, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En ordentlig vagabond, denne karen, men det spørs om ikke det er ham som er kommet med i census for 1930, med bosted Brooklyn, sammen med to andre nordmenn.1930 United States Federal CensusName: Theodor Sjursen Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Age: 40 Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Race: White Occupation: Carpenter with Construction company Rent/home value: Roomer Ang. 'Naturalization' står det 'PA' - husker ikke i farten hva det betyrAge at first marriage: 30Household Members: Name Age Ole Hansen 36, Head Martha Hansen 23, Wife Theodor Sjursen 40, Roomer Trygve Mikalsen 19, Roomer Kristian M Bronlund 25, Roomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den karen her i census for 1930, ble altså gift da han var 30 år, dvs. i 1920. Men var det hjemme i Norge eller i USA mon tro ?Skal prøve få sett på det imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan se ut som om (Sjur) Theodor dør på Tysnes i 1986Født dato 0709 1890 Død dato 2704 1986Dette fant jeg på gravminner på Tysnes via DIS-Gravminner. jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge ut dette LenkeHvor lenge bodde Sjur Thodor i USA og hadde han familie der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi ser i innlegg 7 at hans resident status i USA er 'PA' som betyr 'first Papers filed' (se nedenfor):'The 1900-1930 Census Records tell whether a person was naturalized. Year of Naturalization is given in the 1920 Census.Abbreviations used in the Citizenship column of census records: AL=Alien; NA=Naturalized; NR=Not Reported; PA=First Papers Filed (declaration of intention).'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ang. spørsmålet i innlegg 11 om Sjur Theodor hadde familie også i USA:Det ekteskapet det vises til i 1930 census er inngått da han ca 30 år gammel, og det stemmer med vielsen i Norge den 17.april 1919 (innlegg 9). Videre viser samme census at han bor som 'roomer' dvs. uten egen familie i 1930.Det finnes kansje data over innflyttede, f.eks. til Tysnes, som kan kaste lys over hans mange inn- og utflyttinger. Som vist i innlegg 4 er 17. mai 1931 det siste tidspunkt han er foreløpig er funnet i USA. Da var han ombord på 'Stavangerfjord'. Hans siste faste bopel er da oppgitt til Brooklyn, New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg vil rå deg til å låna band 1 av bygdebøker for Tysnes. Eg kikka i ho då eg var på biblioteket i dag. Det stod ein svært detaljert oversikt over alt (Sjur)Teodor hadde føretatt seg, også når han reiste til USA, når han kom heim, når han reiste på fiske, og kor mange månader han var heime innimellom!Eg skjønar godt han brukte berre Teodor som namn, der var ei drøss med Sjur'ar på Høviskeland.Eg ser at du tidlegare har hatt nokre innlegg om personar frå Høviskeland. Du finn ganske mykje om dei i Tysnessoga; for ho er meir detaljrik enn mange andre bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.