Gå til innhold
Arkivverket

[#68597] Ole Olsen, Julie Olsdatter, Jørgen Olsen. Åmot/Elverum, Hedmark


Gjest Kristine Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Ole Olsen er oppgitt å være født i 1844, sannsynligvis i Åmot. Men det var noen Ole Olsen'er, og jeg vet ikke hvem som er den riktige i denne sammenhengen.Ole Olsen giftet seg med Julie Olsdatter. Hun kom til verden 14. oktober 1849, Klettsveen, Løten. Hadde håpet at dersom jeg hadde lykkes med å finne vielsen deres, så kunne jeg ha 'kommet videre med Ole' også (dersom farens navn - kanskje et annet enn Ole OLSEN!) hadde fremkommet der. Men jeg finner ikke ekteskapsinngåelsen...Paret fikk en sønn sammen i 1889. Gutten var såkalt 'ekte'.Dåp (#15) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot i Åmot, Ministerialbok nr. 11 (1890-1897), Fødte og døpte 1890, side 5. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5018&idx_id=5018&uid=ny&idx_side=-4>LenkeKonfirmasjon (#4) Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nordre Osen i Åmot, Klokkerbok nr. 3 (1902-1938), Konfirmerte 1905, side 154. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er en Ole Olsen som blir konf. med far Ole Andreassen og mor pige Marthe Kristofferdtr., så han er nok 'uægte' født. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

NR 31Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 9 (1843-1856), Fødte og døpte 1844, side 9. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her fant jeg en datter til:Caroline født 15. august 1884: LenkeJeg finner ikke noe om familien i bygdebøkene for Åmot. I 1900 bodde Ole og Julie med sønnen Jørgen på gården Mørstad.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

I Elverum er det Lindberget både i Sørskogbygda og Nordskogbygda. Ola Andreassen var fra og bodde på Lindberget i Nordskogbygda (Julussdalen).Faren Andreas Teodorius Håkonsen, dp. 21. september 1783 i Åmot, d. 13. november 1857 som føderådsmann på Lindberget (begravet i Åmot), g. 2. november 1816 i Åmot m. Kari Olsdatter 'Moen', han 33 år og i tjeneste på Nafset ved vielsen, hun 30 år og i tjeneste på Moen. Husmannsenke Karen Olsdatter, 80 år, Lindberget, d. 7. april 1867, Elverum, begr. i Åmot.Andreas tjente hos presten Wulfsberg i Åmot i 1801-tellinga. Han var yngste sønn av Håkon Kjellsen og Anne Olsdatter, husfolk under Amundstad og Ilsås. Familien er omtalt i Åmot bygdebok 2, s. 557, men Andreas er utelatt fra barneflokken.Andreas og Karis barn:1. Anne, f. 15. mai 1818 i Åmot (foreldra i tjeneste på Nafset), kf. 26. oktober 1834 i Elverum (bosted ikke oppgitt), d. 15. mai 1873 som husmannskone på Gravseie (Nordhagen), g. m. Anders Olsen Stenset.2. Ola, f. 15. mai 1822 i Åmot (foreldra innerster på Nafset), kf. 28. oktober 1838 i Elverum (bosted ikke oppgitt), g. 15. november 1851 i Elverum m. Olianna Jørnsdatter Storbekk.3. Kari, f. 2. juni 1825 i Åmot (foreldra innerster på Nafset), kf. 17. oktober 1841 i Elverum (bosted Lindberget).Litt pussig at de to eldste var født samme dato, 15. mai, som påfallende nok også var Annes dødsdato!Om Marte Kristoffersdatter og hennes slekt står det noe under Hardbakken (Halbakken) i Elverum bygdebok 7 I, s. 379.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Kjære vene... DERE, altså... SÅ flinke, hjelpsomme og snille dere er - jeg er helt rørt! Mange tusen varme takk til hver og èn av dere! Du bedre, SOM dette hjelper meg videre, framover - og bakover ;)(8) Hva tror du er grunnen til at det kanskje ikke står noe om denne familien i bygdebøkene, Else?Mottar med stor glede også opplysninger om Marte Kristoffersdatter, for å komme videre på den grenen.Takknemlige og glade hils'ner fra Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det er ikke godt å si hvorfor - i 1900 var Ole dagarbeider på Mørstad og leide bolig der, så disse er nok ikke med i bygdeboka under denne gården. Jeg fant dem heller ikke under Blikstad, som var det navnet han brukte ved flere av barnedåpene. Det er desverre ikke alle husmenn som er kommet med i bøkene, men det kan jo mulig at Ole og Julie står nevnt under en helt annen gård, men det blir jo den berømte nåla i høystakken.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.