Gå til innhold
Arkivverket

[#68599] løytnant Hjermann og Anne Riis' barn Caroline Augusta - søker info om foreldrene


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Se dåp Lenke i Nannestad, 8. juli 1814.Caroline Augusta Hjermann ble 7. sept. 1836 gift i Berg, Østfold gift med Hans Wilhelm Carl Tambs f. 1810 i Højerup, Danmark. En datter, Thomine Adeleide Tambs (1838-1867) gift med skipskaptein Wilhelm Julius Lyche (1823-1905).Det er imidlertid hennes foreldre og aner jeg spør etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ovenstad nevner en Thomas Stang Hiermann som var f.14-7-1795 i Fr.hald. Gift 1) Fikk i aug.1813 tillatelse til ekteskap med enkefru Anne Bergh. 2) 26-1-1823 i Berg med Anna Sylvia Leganger.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Det er mange interessante navn blandt fadderne. Jeg festet meg først ved lensmand Riis, som vel må være Søren Riis (14 Apr 1773 - 13 Jul 1815) født i Moss og død i Nannestad. Han kan rimeligvis være bror til Anne Riis.Fru Bergh og frøken Lene Bergh kan jo ha med Anne Bergh å gjøre. (Hva het hun før hun ble gift ?) Kan det være så enkelt at hun het Riis ?Kaptein Todderud må vel være en sønn av oberst Fredrik Todderud, altså barnebarn av den kjente generalmajor Todderud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kan det være denne Anne?LenkeIflg. Ovenstad giftet hun seg 25-7-1800 med Nils Berg Dorph, han døde 9-1-1808. Hun var døpt 26-9-1779 i Ullensaker og datter av gårdbruker i Nannestad David Christian Riis og Johanne Hansdtr. Hammerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ifølge boka 'En østlandsk slekt Riis' av Finne-Grønn 1935, var Anne (4) gift med Niels Dorph Bergh ikke datter av David Christian Riis. Hun var derimot datter av hans kone Johanne Hansdtr Hammerstad, som hadde vært enke 2 ganger før hun giftet seg Riis. Annes far skal ha vært hennes andre mann Mads Nielsen Sundbye f. 1733 på Toten begr. 30.11.1791 i Ullensaker.Tar med at moren Johanne Hansdtr Hammerstad var døpt 15.4.1736 på Toten, død 6.7.1819 på Limset i Nannestad. Hun var datter av gbr. Hans Simensen Hammerstad og Birthe Svendsdatter. Johanne og Mads hadde to døtre, Birthe og Anne Madsdøtre.David Christian Riis og Johanne ble barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ull. BB under Sundby Nedre: Mads Nilsen Rogneby (fra Toten) kjøpte 1767 gården sammen med sin bror Jan og de brukte hver sin del i noen år. Mads var gm en Johanne Hansdtr. Hun var enke med 1 barn i live da hun ektet Mads. I deres ekteskap omtales 8 barn, hvorav 6 døde i barnealderen.De 2 som vokste opp var: Berte, døpt 1776, gm Ole Kristoffersen Nordre Algarheim og Anne, gm fenrik, senere løitnant Nils Dorph Berg i Nannestad. I 1776 kjøpte Mads sin bror Jans del av gården. Han døde 1791 og blev 58 år gml. Hans bo var et velstandsbo, det blev 2440 rdlr. i arvemidler. Enken Johanne giftet seg derefter for 3.gang m David Kr.Riis, og bodde såvidt sees senere på Engelstad i Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Dette ser riktig ut.Niels Dorph Bergh f. 1774 var sønn av Jacob Wisløff Bergh som døde i 1801 i Nannestad og Karen Tanche Ancher.Jeg finner også lett foreldrene til Anne Riis på ft1801.Lenke viser Thomas Stang Hiermanns foreldre mm. Hvis jeg ikke tar helt feil, så er en Anker fadder her. Samme familie Ancher ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her går det raskt!Jeg må takke så meget for veldig informative innlegg. Og jeg må altså korrigere faren til Anne Riis til Mads Nielsen Sundbye fra Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.