Gå til innhold
Arkivverket

[#68604] Anna Knutsdtr Sjøvoll fra Finnås i Sunnhordland. Hvem var foreldrene hennes?


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Anna Knutsdtr. Søvold ble gift i Finnås i 1768 med Johannes Johannessen Valen. Når ble hun født og hvem var foreldrene hennes.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Problemet er at Steinsbø omtaler ingen Knut på Sjøvoll. Jeg har ei Gyri Knutsdtr Sjøvold f ca 1727 som kanhende er hennes søster. Steinsbø skriver om henne at i giftermålet var det sagt hun var fra Søvold, men hun var ikke født der.I 1692 var det en Knut Sveinsson som var bruker der, men han er bare nevnt denne ene gangen. Og kanhende litt for gammel til å være deres far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Men i 1728 ble Knut Gunnarsson Økland gift med Helga Larsdtr Sjøvold: LenkeI følge bygdeboka bodde de først på Økland, siden flytta de på seg, var en stund på Stavland for så å havne på Nese. Kan dette paret ha bodd på Sjøvold siden hun var derfra? De er de eneste jeg finner med en forbindelse til Sjøvold på denne tida.Men det ser ut for at det er et skudd i blinde. Han fikk riktignok en datter Anna men hun blir gift til Steinsvåg og ingen Gyri!'24) Knut Gunnarson Økland, f. 1702, d. 1761. G. m. Helga Larsdtr. Søvodl, f. ikr. 1700, d. 1768. Born: a. Lisbet, f. 1731. b. Anna, f. 1733, g. Steinsvåg. c. Siri, f. 1736, g. nera Nese. d. Brita, f. 1737, d. 1738. e. Brita, f. 1740, g. nera Nese. f. Malene, f. 1743.'Får lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha. Da var hun kanskje tjenestjente der. Jeg har akkurat funnet nye opplysninger om henne i Fjelberg kirkebok. Familien bodde i Vågen under Valen i Fjelberg prestegj. Anna og døtrene Eli, f. 1769 og Magnille, f. 1771, druknet i 1783. Anna ble da oppgitt til å være 59 år gml. Det er en opplysning i kirkeboka i tillegg til at de druknet som jeg ikke er helt sikker på, men jeg lesere det som 'siden brændte'. Det er sikkert feil for jeg ser ingen mening i det.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det skulle gi henne et fødselsår ca 1724 og det er ikke langt unna fødselsåret til min Gyri (hennes ekteskap er feil i databasen, det står Peder Andersen, men skal være eder Larsen). Ser og at det er en Gjertrud Knutsdtr som står med navn Sjøvold og blir gift i 1748: LenkeMen alt har en forklaring, Gjertrud Knutsdtr var fra Melig og ble først gift til Sjøvold. Som enke giftet hun seg da derfra. Men finner ikke Anne og Gury/Guri i et slikt tilfelle. Har og sjekka nabogårdene, de var jo ikke langt fra hverandre. Heller ingen Anne Knutsdtr der. Du har sannsynligvis rett i at hun muligens har vært i tjeneste der. Da kan hun til og med være født utanbygds.Fikk Anna flere døtre enn Eli og Magnhild? Kanskje vi kan finne ut av det ved navneoppkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har kun funnet de to døtrene. De er oppkalt etter Johannes sine to tidligere koner. Kanskje Anna var søster til Gjertrud Knutsdtr. fra Meling?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Anna f 1732 ble gift til Meling:'Peder Larsson, d. 83 år gl. i 1768. G. m. Sissela Torbjørnsdtr. Meling, d. 64 år gl. i 1753. (...) Peder vart oppattg. m. Anna Knutsdtr. Meling, f. 1732. Barnlause. Anna vart oppattg. m. Jakob L. Stølo/Rubbetsad.'Hun døde nok der i 1800.Men hun kan ha vært en søster til Gyri Knutsdtr, men finner heller ikke henne i bygdebøkene bortsett fra etter at hun var gift. Kirkebøkene over døpte i 1725-30 er heller vanskelige å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Gyri og Lars kalte første dattera for Anna - oppkalt etter hans mor, neste het Ingeborg det kab være etter hennes mor. Men ingen Knut og Ingeborg blir vigd på Bømlo.Kanhende kom de fra Stord eller Fitjar, men finner ingen som passer der heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anna Knutsdtr. f.1732 er datter av Knut Kjølvsson f.1695 Tveit, Stord, d.1759 på Meling og Elsa Mikkelsdtr.f ca 1686, d. 1765 på Meling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det stemmer Johan Arthur, men som sagt kan det ikke være henne for hun blir gift som jeg viser til over i innlegg 7.Dessuten er vel Arnes Anna f ca 1724. Jeg har gått igjennom Bømlo I og II uten å finne en eneste Anna som kan passe - heller ikke Gyri for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for innsatsen.Jeg skreiv et innlegg før dette som ble borte av en eller annen årsak.Anna kan være født mange år seinere en det som oppgitt alder i kirkeboka tilsier. Jeg har sett eksemler på at de lagt på opptil 10 år. Jeg går gjennom kirkeboka for Finnås for å se om jeg finner henne døpt der. Det går sakte da den ikke er særlig lettlest. Det er også svært få som er ført døpt der.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ei Gurri dpt. 3.5.1721 på Finnås med far Knud Oggeland (Økland) Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anna f.1729 på Fylkesnes ble gift med Johannes Johanneson Valen. Foreldre er: Knut Haktorson fra Kvinnherad, d i sotta 1733, 45 år gammel, gm. Sissela Pedersdtr. Brekke f. ca 1689, d. 1753. Kilde: Bømlo II, side 170, nr. 45 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, se der fant du henne Johan Arthur! Jeg burde ha leita etter Valen! Her er det som står i bygdeboka:'45) Knut Haktorson, (truleg frå Kvinnherad) d. i sotta i 1733, 45 år gl. G. m. Sissela Pedersdtr. Brekke, f. ikr. 1689, d. 1753. Born: a. Hans, f. ikr. 1716, g. Fylkesnes. b. Hektor, f. 1720, d. ug. på Søvodl i 1768. Sinnsjuk. c. Rakel, f. 1722, g. Svortland. d. Ingeborg, f. 1726, g. Søvodl. e. Anna, f. 1729, g. m. Johannes Johannesson Valen. Knut bygsla bruket av verfaren i 1714 og var brukar til han døydde. Sidan var ekkja brukar til 1740. Knut kjøpte bruket før 1723. Han stod seg bra.'Ser de må ha hatt kontakt med Søvoll. Men ingen datter Guri her, så muligens har du funnet henne og. Men jeg finner henne ikke i bygdeboka verken på Økland eller andre steder. Da kommer jeg tilbake til foreldra til Gjertrud (Knut Kjølvsson) over som flytta litt rundt, men i bygdeboka fikk de ingen datter som het Guri/Gyri/Gurri eller noe liknende. En Knut Økland er fadder på et av hennes barn; ellers er de fra Brekke, Øyjordo, Habbastad og Søvold. Men nå skal jeg ikke overta Arnes tråd her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Foreldra til Sissela er nok disse: B I, s. 481:7)' Peder Christenson, Øklandsvågen, d. 1696. G. m. Rakel Endresdtr. Børøyno. Born: a. Kari, f. ikr. 1682, g. Innvær. b. Hans, f. ikr. 1684. e. Sissela, f. ikr. 1686, g. Fylkesnes. Rakel vart oppattg. m. Mons O. Fylkesnes. Peder vart truleg brukar etter mor si, men ein veit ikkje visst årstalet. Han var brukar til han døydde, og ekkja hadde truleg bruket nokre år etter. I 1696 vart halde skifte etter Peder. Nettoeiga var 73 rdl. I buet var noko sylv, 7 kyr, 2 hestar, 2 stutar, 2 kalvar, 2 smaler og 6 ville geiter. Mellom sylvet var eit «lenkebelte» som vog 27 lodd og vart verdsett til 13 1/2 rdl. So var der 1 tessak og I huspostill.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Dermed var det spørsmålet besvart.Jeg sjekket 1701-manntallet for å finne en mulig far til Knut Haktorsen. Jeg kom til at det var 2 kandidater, men ingen av de var tatt med i Kvinnherad bøkene. Det var en Haktor Larssen på Ljustvedt. Han var 30 år og født der. Han tjente på Færøen (Skal sikkert være Tærøen). Det er ingen opplysninger som tyder på at han var gift og han var for ung til å være far til Knut på Fylkesnes. Haktor på Fugleberg var av særlig interesse, da jeg misstenker at Johannes Valen sin første kone kom derfra. Overraskelsen var stor da jeg fant ut at opplysningene fra 1701 ikke var tatt med under Fugleberg. Heller ikke skoskatten fra 1711 var brukt i særlig grad. Kun en av brukerne fra den tid var nevnt der. I 1701 var det 4 brukere. En av disse var Haktor, 50 år, gml. Han hadde da sønnene Gabriel, 8 år og Ola 6 år. Disse er ikke nevnt i her 1711, men da er det bare 3 brukere her (dersom jeg har fått med alle). Jeg må få tak i matrikkelutkastet fra 1723 for å se om Haktor fortsatt bodde på Fugleberg. Jeg vet jeg fant det på nettet før, men husker ikke hvor.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, det ser ut for at det er noen mangler her.Dersom det er av interesse så har jeg foreldra til rakel Endresdtr her:BB IV, s. 16:'Endre Olsson Børøy (nr. 6) var 55 år gl. i 1664, d. etter 1690. Første kona heitte Sissela. Ho døydde før 1676. Andre kona heitte Abelona Klementsdtr. Born: a. Malene? g. øvra Nese, (nr. 39). b. Ivar Likr. 1642, g. øvra Eikeland, Sveio. c. Daniel, f. ikr. 1644, g. Børøy (nr. 26). d. Endre, f. ikr. 1653, g. Børøy (nr. 9). e. Esaias, g. Spyssøy nedre (nr. 23). f. Samuel, f. ikr. 1657, g. Berge. g. Ola, g. Løkling (nr. 6). h. Alis, g. Håvik, indre (nr. 10). i. Kristi, g. Meling (nr. 43). j. Rakel, g. Brekke (nr. 7). k. Judith, g. Totland (nr. 76). Det er uvisst om nokon av borna var av andre ekteskapet. Endre tok over garden i 1645, men faren var brukar med han til ikr. 1648, då Endre kjøpte garden. Han var brukar til ikr. 1671, då sonen Daniel tok over tredjeparten, som seinare fekk b.nr. 3. ikr. 1680, då han delte bruket mellom dei to sønene, Endre og Ola, bruk A og B.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.