Gå til innhold
Arkivverket

[#68605] Vedlegg av bilde til innlegg.


Gjest Lars G. Hukkelås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Prøvde å legge ved et bilde til et innlegg i går, men bildet ble ikke vist. Dette ser jo ganske enkelt ut ved å følge bruksanvisningen (som å legge ved et bilde i en e-mail?)Er det noen tips å få? Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kan det være at bildet du prøvde å laste opp var i et annet format enn godkjent? Skal være .jpg eller .gif. Du hadde kanskje et bilde i format .bmp eller .tif eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei. Bildet er i jpg. Det er her snakk om å legge ved bilde fra egen pc. Har det noe å si om bildet har et 'langt navn' ? mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Takk for hjelpen. Jeg reduserte 'lengden' på navnet og 'størrelsen' på bildet. Bildet tilhører innlegg nr: 68550. Stabling av 'stav' til fiskekasser på 50-tallet. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei Reidar. Jeg er ikke 'innfødt' meldaling. Jeg vaks opp på Gjølme helt innerst i Orkdalsfjorden. Da jeg var gutt var det tre sagbruk i bygda, og alle skar materialer til fiskekasser til tider. Noe av denne 'staven' ble også høvla og sendt til Holland, og ble brukt til fruktkasser. Det var lite produksjon av ferdige kasser i bygda. Det meste ble 'buntet' og sendt til Møre og Nord-Norge med båt, hvor kassene ble spikret sammen. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hva slags kvalitet hadde denne staven da, måtte det helst være kvistfritt? Og var det furu som ble brukt? Ser ut på bildet som at disse stavene må være god vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Stav? Trodde kassebord var kassebord,og stav var matrial til tønneproduksjon. Slik var det i hvertfall her på Sørlandet,og kun furu ble brukt til tønnestav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Til Reidar. 'Staven' som ble tørka på denne måten, som bildet viser, var av god kvallitet og med lite kvist og liten 'vannkant' ble i hovedsak sendt til Holland og ble brukt til fruktkasser. Mener det ble i hovedsak eksportert mest stav laga av gran her fra Trøndelag......Sigbjørn. Jeg vet at materialer til tønner også ble kalla 'Stav' Her på våre trakter ble stav og kassebord brukt om hverandre ....For stav eller kassebord til fiskekasser var ikke kravet så stort til kvalliteten, heller ikke at den var like godt tørka. Disse ble stort sett 'bunta' rett fra saga og ble ikke stablet for tørking først....Her inne i Orkdalsfjorden besto de små sagbrukene av en tømmersag og et 'Stavskjæreri' (Det var aldri snakk om kassebordskjæreri) Dette for å utnytte stokken best mulig. Det som var til overs da, ble brukt til brensel, eller sendt til Ranheim papirfabrikk. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Kjære hjelpere. Hvordan er fremgangsmåten hvis men ønsker å legge inn et bilde i Brukerforumet ?Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Etter at du har skrevet ferdig innlegget du vil ha inn trykker du på 'Bla gjennom' nedenfor, da vil de stedene du har lagret bilder på maskina di komme opp, slik som 'Mine Bilder', 'Mine dokumenter' etc. Let fram og merk bildet du vil legge inn og dobbeltklikk, da skal bildet legge seg inn automatisk, og trykk på 'Legg innlegget på plass' til slutt. Vet ikke om dette ble forståelig? Det finnes kanskje andre metoder men det er nå denne jeg bruker. Pass på at bildet er i jpg eller gif-format. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Etter at du har skrevet ferdig innlegget du vil ha inn trykker du på 'Bla gjennom' nedenfor, da vil de stedene du har lagret bilder på maskina di komme opp, slik som 'Mine Bilder', 'Mine dokumenter' etc. Let fram og merk bildet du vil legge inn og dobbeltklikk, da skal bildet legge seg inn automatisk, og trykk på 'Legg innlegget på plass' til slutt. Vet ikke om dette ble forståelig? Det finnes kanskje andre metoder men det er nå denne jeg bruker. Pass på at bildet er i jpg eller gif-format. Legger dette inn en gang til for det kom melding om feil i hovudløkka ved innleggelse av 14, det la seg inn men kom ikke opp på temalista. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.