Gå til innhold
Arkivverket

[#68612] Tydehjelp, Askvoll 1841.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Er det noen som kan hjelpe meg med å fylle ut ev. korrigere her ? Det gjelder mor og faddere til Andreas, helt nederst på siden. Jeg har: Hsmd Ole Arnoldssen og ........... Bertelsdatter Buskøe. Faddere: Ole ........Stephansen Buskøe, ma..... Olssen Stensøe (?), Ole Lassesen (Lassen ?) ibid., ........ Arnoldsdatter (?) Buskøe, G...... Maria Michelsdatter (?) Stensøe. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8598&idx_id=8598&uid=ny&idx_side=-106>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei. Eg har juksa litt, og slått opp i fylkesarkiv.no. Mora står der nemnd som Trin Berteld. Det ser og ut som det er det det står, sjølv om det høyres litt rart ut. Ser i FT 1865 at det finnes to personar (Ingen som er identisk med denne) som heiter Trin.Det får være eit førebels svar.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Og dersom vi fortsette å 'jukse', finner vi vel og dåpen til Trine Bertelsdtr der: http://fylkesarkiv.no/År 1823 Kyrkje Fødselsdato 23.6.1823 Dåpsdato .. Førenamn Trine Etternamn Berteld. Ekte (e) - uekte (u) eFar Bertel Petters. Far's bustad Olsetvik Far's yrke inderstMor Mari Olsd.Merkelig nok finner vi ikke ekteskapet deres her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

OK, mens eg dreiv å leita i bygdeboka, så dukka denne Trine Bertelsdtr. opp, men eg trur altså det er feil person.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, da er det nok feil Trine over! For det er nok sikkert samme paret som får de to barna over.Ekteskapet deres finner jeg ikke i Fylkesarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det var vel litt tydehjelp du var på jakt etter. Ikkje heilt enkelt dette. Denne Buskøya har eg ikkje funne noko om, men den eksisterer vel kanskje utan å ha det som gardsnamn. Steensøe eksisterer i FT 1865, så det er nok rett.Fann dåpen til det andre barnet i 1835. Noko tydelegare skrift her. I alle fall ser det ut som om den første personen er den samme i begge dåpane, dvs. Ole Tonning. (nr. 7) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8598&idx_id=8598&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har Ole Arnoldsson f.1795 Stang, Askvoll gm. Trine Bertelsdtr.f.1806 Stubseid, Askvoll død 1884 Stang.Blant barna er Andreas Refsøy f.1841, gift 1876 og bosatt på Kumle. Jeg har mange forfedre av disse to hvis du skulle trenge det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Endel av fadrene til Andreas stilte også opp ved søsteren, Anna Margrethes dåp i 1836, og her var skriften mye lettere. Så da har jeg altså Ole Tonning Stephanssen Buskøe, Martha Olsen Steensøe, Ole Lassesen (eller Lassen) ibid., Cecilia Arnoldsd. Buskøe, G...... Maria Michelsdatter Steensøe. Så da er det bare det som står foran Maria til slutt som gjenstår. Begynner vel på en G ?Til Johan Arthur (8): Ja takk, det trenger jeg ! (Ole Arnoldssen og Trine Bertelsdatter er tippoldeforeldre til min kone.)Ellers: Takk til alle gode hjelpere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Navnet Trin forekommer flere ganger i Askvoll på 1820-30 tallet, ser jeg. For øvrig noterte jeg meg ganske mange navn som vel må kalles sjeldne: Borni/Baarni, Gjerke, Gjøe,Gjøri,Nilske, Peternille. Også var det Bruse, da.(Faren het Halvor Brusesen). Engel ble brukt både som jente- og guttenavn. Da var det greit å ha dobbeltnavn, Engel Johan og Engel Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Disse navnene som du nevner her var ikke uvanlige i dette området av landet. Hvis du sender en mai til jo dot art alfakrøll online dot no, så kan jeg sende deg det jeg har. Mvh.Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.