Gå til innhold
Arkivverket

[#68616] Thore Gulbrantzen og Guri Olsd, Flaa/Næss i Hallingdal


Gjest Heidi Austad
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Austad

Thore og Guri ble forlovet 30/5, gift 1/7 1708 iflg mini.bok (s 10) for aktuelt tidsrom. Har nå brukt kvelden på å lete etter deres barn i mini.boken fra 1708 og fremover. Var på jakt etter Niels Thoresen. Side 15 (midt på h side) 1710: Thore og Guri Benteru: Ole,Side 38 (midt på h side) 1715: Thore og Guri Benteru: Goor,Side 42 (midt på h side) 1716: Thore og Guri Benteru: Gulbrand,Side 46 (midt på h side) 1717: Thore og Guri Benteru: Gulbrand,Side 54 (midt på v side) 1719: Thore og Guri Benteru: Goor,Side 62 (nr 3 v side) 1722: Thore og Guri Heye: KnudSide 69 (nr 4 nedenfra v side) 1724: Thor Heyers b: NIELSSide 78 (tror det står dp 8/12) 1726: Thore og Guri Gisleruds b: Peder.Spøsmålet er: Kan jeg gå ut fra at dette er samme familie som først har bodd på Benteru til ca 1720, deretter på Heye® og flyttet til Gislerud ca 1725? Har ikke funnet noe annet par Thor og Guri som har fått barn i dette tidsrom!Hvordan skal jeg i tilfelle finne ut om det er samme familie?Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Vil bare legge til at jeg ikke har funnet noe annet par Thor og Guri som har giftet seg 1708 - 1720. Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Heidi,Jeg har Thore Gudbrandsen Gislerud og Guri Olsdatter Grimsgard på min slektstavle som foreldre til Knut Torsen Heie, f.1722. Knut ble konfirmert fra Gislerud i 1740, så foreldrene har vært på Heie og Gislerud. Jeg tror de også må ha vært på Benterud.Guri Olsdatters foreldre er nevnt i 'Gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal', bind III, s.200. Der er det oppgitt av Tor var fra Gislerud.Når det er så kort tid som en måned mellom forlovelse og giftemål kan det tyde på at det kom en arving i 1708. Det er også et langt opphold mellom barn født i 1710 og 1715. Kanskje din Niels er fra et av disse tidsrommene.Thore/Tor og Guri flyttet noe på seg. Det kan bety at de var husmannsfolk, og da var det ikke altid presten var så nøye med innføring i kirkeboka. Lykke til med en ny sjekk av mini.boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Egil! Vi er nok i slekt!! Riktignok veldig langt uti, men dog.... Thore og Guri er mine 5Xtipp! (Visste forøvrig at dette er Gislerud-slekt.) Har sett etter en gang til på fødsler 1708 og 09 uten å finne noen registrert på Thore og Guri. Men: finner ei Gunnild Thoresd 13 dager begr 21/4 1709 - kan være deres første barn?Ellers under begravelser finner jeg24/1 1712 Ole Thoresen Benteru (f. 1710) 2 år,28/4 1715 Goor Thoresd 16 uker,24/5 1716 Gulbrand Thoresen Benteru 11 uker. (disse 3 stemmer med mitt første innlegg).At det ikke har vært reg fødsler på dette paret mellom 1710 og 15 kan jo også være et resultat av dødfødsler/aborter?Har mest tro på at 'min' Niels Thoresen er den samme som jeg fant fødselreg på i 1724 fordi 'min' Niels får en sønn Truls i 1769. Niels var da 45 år. Hvis han skulle ha vært født ca 1708/09 ville han vært ca 60 år og 62 år ved sønnen Peders fødsel. Ikke umulig, men lite sannsynlig, etter min mening!Videre bakover har jeg Thores foreldre: Gudbrand Thoresen 1656 - 1723 gm Gor Olavsd Aavestrud 1660 - 1739. Gudbrands foreldre: Thore Olavsen Ve 1610 - ? gm Kari Nielsd Gulsvik Mel. Thore Olavsens foreldre: Olav Kolbiørnsen 1573 - ? gm Guri Knudsd Voll 1580 - ?. Disse har jeg ikke sjekket opplysningene om, så jeg vet ikke om det stemmer. Tror min mor fant det i 'Gards- og slektshistorie for Nes i Hallingdal' som du refererer til.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Heidi,Du har sikkert funnet den riktige Niels Thorsen. Men jeg stusser litt over den Gunnild Thoresdatter som ble begravet i 1709. Alle de tidlige barna Ole, Goro og Gudbrand er, slik skikken var, navnet etter sine besteforeldre. Men Guris mot het Sigrid (hvis bygdeboka er riktig).Noen tilleggsopplysninger: Tor Olsen Ve d.1693, Ole Kolbjørnsen Ve d.febr. 1637, Guri Knudsdatter Voll d. 1657. Kari Nilsdatter d.e. Gulsvik (det var to med samme navn).Trenger du fler data om f. eks. Guri Olsdatter Grimsgards slekt, så si i fra.Med vennlig hilsen, Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei igjen Egil! Fint at du hadde døds-årene jeg manglet! Jeg tar gjerne imot flere data om Guri Olsd Grimsgard. Da behøver jeg ikke fjern-låne boken på biblioteket.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Heidi,Det blir mye navn og tall. Det er bedre du kontakter meg direkte: egil.lxx alfakrøll c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei igjen! Lette etter fødsel på Sigrid Andersd Skiong ca 1729 da jeg fant at Thore og Guri fikk ei datter Sigrid i 1729 (mini s. 87 nr. 4 nedenfra) Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Austad

Hei Egil. Har noen 'løse tråder' i en annen gren av anetreet. Leter derfor nøyere gjennom kirkebøkene fra 1707 og fremover. Fant da at Thore og Guri fikk en sønn i 1712 dp 26/6 som fikk navnet Ole (den første Ole f 1710 døde i jan 1712). Da fikk vi 'tettet igjen' gapet av fødsler mellom 1710 og 15. Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei igjen Heidi,Det ser ut som du nå har fått barnerekka på plass, og at ditt første innlegg i denne debatten er bekreftet.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.