Gå til innhold
Arkivverket

[#68621] HVEM VAR GULDSMED AKSEL JOHANSEN, trolig Horten, eller Kragerøområdet


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Denne herren står oppført som far ved dåpen til et uekte barn ved navn Arne Randulf fødd 27 april 1914 og døpt 1.juni samme år.i Asker. Kvinnen ved dette samentreff var Theoline Julie Margrethe Melleby fødd 1880.(henne har jeg klart å nøste inn) Aksel står oppført fødd i 1886.Dåpsinnførselen forrvirrer meg, der er innført noe i tillegg, tror der står bisp. 2.6.14 Kragerø. For meg oppfattes dette som om noe er sendt til biskopen, eller til myndigheten i Kragerø.Det jeg lurer på er om det kan ha noe med et bidrag å gjøre?Det fantes vel noe av dette på den tiden også tror jeg? Hvor kom denne Aksel fra? En adresseliste fra fra 1913 for Kristiania nevner en Sølvarbeider Aksel Johansen. Folketellingen av 1900 nevner en Aksel Fingall Leander Johansen fødd 1886 i Kragerø. Kvinnen Theoline, kom nemmelig fra Kragerø. Denne Aksel oppgis med en adresse i Oslo i 1900 til Tøyengt 21, Theoline bodde da i Hølandsgt, hvor Arne Randulf ble fødd. Det nevnes at det var en kontakt mellom familien kring 1960, men at Aksel da bodde i Horten, eller Tønsberg. Kjenner noen til denne Guldsmed Aksel Johansen? Som tidligere, er det slekt fra andre siden som av havet som jeg prøver å hjelpe.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Norges håndverkere 1938 er omtalt en Aksel Maurits Johansen, gullsmed, Horten. Født 8-1-1886 i Lillehammer. Foreldre: Lars Johansen og Mathilde Johannessen. Utl.filigransarbeider 1-6-1906, sv.pr. i Lillehammer 6-12-1909, håndv.brev i Horten 16-9-1910. Medl. av Horten håndv.forening fra 1912, varaform. 1914-15, i huskomiteen 9 år. Varaformann i bystyret.Gift 22-10-1910 med Emilie Grøn. Foreldre: Apoteker Grøn og hustru. 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Carsten, det var en interesant opplysning, til Jon Erik, ja jeg har også studert din kandidat, han passer også inn i bildet.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Vell Carsten, da ville denne Aksel Maurits Johansen vært gift, ved dette barnet sin fødsel i 1914. Men de nevner også at det kan ha vært Tønsberg som familien var inne i gullsmedbutikken tidlig på 1960 tallet. Alt dette, har bare vært noe en har snakket om, men som familien har lyst å prøve å nøste opp i, om der finnes en løsning i dag da?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

(6) Alternativt at barnet kom til verden utenfor ekteskap. Dét skjedde jo også - uten at jeg hevder at det var det som hendte her ;)Adopsjon er det vel neppe snakk om...?Spennende, dette her. Håper at det finnes en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jo Kristine, det var et barn utenfor ekteskap, og barnet ble adoptert bort, men jeg har skjønt det slik, at det rundt 1960, skal ha vært en viss kontakt med denne gullsmeden, som da trolig var i Horten, men det kan også ha vært Tønsberg. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Her er en Axel Leander's dåp fra Kragerø:SKM3DOPT.TXF 1/3 135.8 kb 3,35,43,1887,Skaatø,11,02,1887,17,07,1887,Axel Fingal Leander,M,E,Jan Henrik,Johannessen,Bjørneveien,Tømmermand,Gift mand,1842,Johanne,Karlsdatter,Bjørneveien,Hustru,185 1,Johanne Marie,Eriksen,Bjørneveien,Kone,K,Gusta Marie,Pedersen,Bjørneveien,Pige,K,Abraham,Gundersen,Smedsbu gten,Gdm.,M,Emil,Kristiansen,Kragerø,Handelsbetjentm.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har også kikket på denne herren fra Kragerø Gunnar. Ved dåpen til Arne Randulf 1.juni 1914 står Aksel Johansen, som ugift gullsmed i Horten, dette skulle egentlig vært med i mitt innlegg (1) men har fallt ut. jeg var veldig glad i den som Carsten kom opp med i Horten, men så var det dette med ugift da, som ikke stemmte. Er det noen som vet, om der kan finnes noe aktuelle papir i farskapsaker på den tiden? Jeg har nemmelig funnet enkelte ting i Agder, der i første rekke Lensmannen har vært innkrever. Det jeg ikke helt skjønner , det er det som er ført til i kirkeboken bisp 2.6.14 Kragerø.jeg tror tallene skal være 2 juni 1914.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Aksel Johansen i Horten ligger gravlagt i Horten sammen med Emilie. Men hun døde i 1911, så da var jo ikke han gift i 1914. Så det er kanskje rett mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Å hva skal jeg si Bjørg' Du store allpakka' var ikke det lektor Tørdal tro? Ja det kan forandre saken det. Mange takk Bjørg.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er dåpen til Emilie i Orkdal[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2431&idx_id=2431&uid=ny&idx_side=-12>LenkeHennes far Andreas Fenger Grøn er født i Trondheim 16-6-1841. Foreldre: Malermester Johannes Mortensen Grøn og Simonette Schjølberg. Han disiplinerte hos apoteker Balsløw fra 1857 til han i 1861 avla medhjelperprøven, hvorefter han tok pharm.eks. 11-12-1866 med karakteren meget godt. Han døde i Haugesund 3-3-1912.Gift 1.gang i Oslo 1-11-1872 med Emma Nicoline Antoinette Eckmann, født i Hammerfest 26-10-1852, død i Haugesund 2-5-1897, datter av handelsmann Olaf Pedersen Eckmann og Hansine Olsen. Barn: 3, hvorav 2 sønner var i farmasien:Olav Eckmann Grøn, f.12-9-1872, cand.pharm. høsten 1895, død i Lillehammer 23-3-1904.Fenger Grøn, f.24-7-1875, cand.pharm. våren 1901, død i Oslo 25-2-1926.Gift 2.gang i Haugesund 2-7-1899 med Kristofa Jansen, f. i Bergen 9-12-1869, datter av tollbetjent Andreas Jansen og Kristofa Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Carsten,det er bare et MEN i denne saken, ved dåpen til Arne Randulf 1.juni 1914, nevnes Aksel som ugift Gullsmed i Horten.Nå vet jo både du og jeg at prestene sin nøyaktighet med innførsler i kirkebøkene kan diskuterest. Han skulle ha vært enkemann. Men jeg har gjort en privat undersøkelse i området i dag, der har bare eksistert en gullsmed med dette navnet i Horten, vistnok i Storgata. Jeg må kansje gjøre noen lokale henvendelser, i et lønnligt håp om å få en bekreftelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg er enig i det Torleif. I Norges Håndverksmestere som er utgitt ca.1960 er han også omtalt. Det står ikke noe mer enn i 1938-utgaven bortsett fra at han var styremedlem i Horten Skytterlag og har mottatt fortjenestemedalje derfra, hvor han nå er æresmedlem. Kanskje en kontakt med skytterlaget gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk igjen Carsten. Og jeg henvender meg til Bjørg Hukkelberg, og vil spørre om hun vet når tid denne Aksel døde? Siden du nevner han ligger begravet ved siden av sin kone i Horten.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Vet ikke om det er noe Horten skytter lag, er det de samme som Horten pistolklubb?For den klubben er gubben min med i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.