Gå til innhold
Arkivverket

[#68622] Kristiansund, søsknene Strøm siste halvdel av 1800-tallet


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg leter etter giftermål, barn og dødsdatoer til følgende barn av Bersvend Eriksen Strøm og Sigri Andersdatter. De er alle født på Kvernes, men flyttet til Kristiansund: Erik Bersvends. Strøm, f. ca. 1849, gm Jette Cecilie Hellen. Anders Bersv. Strøm, f. ca. 1853, gm Marit Sivertsdatter, Ole Bersv. Strøm, f. ca. 1861 gm ?, Martinus Bersv. Strøm, f. ca. 1863, gm Marie, Elisabeth Bersv. Strøm, f. 1868 - hun fikk barn med Peder Matiassen i 1902 og med Johan Peder Davidsen i 1907.Er det noen som kjenner til denne familien, setter jeg stooor pris på hjelp.Mvh Beten Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk! Jeg ser at det er svært mange barn født utenfor ekteskap i denne familien. Noen so vet hvordan forholdene var i Kristiansund på denne tiden, eller om hvordan jeg kan finne ut mer om de sosiale foholdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

I flg FT 1900 fikk (bl.a?) Martinus og Marie barna Sigurd 1892, Elfrida 1894, Borghild 1896,alle Kr.sundAntar det er Elisabeth vi finner ugift i 1900,bor bedehus,Kr.sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker igjen, Hilde og Bjørg. Jeg har begynt å jobbe med informasjonen jeg har fått, og ser at Erik døde under forliset til D/S Caroline i 1887 (innlegg 6). Det gjorde meg nysgjerrig på dette dampskipet. Kanskje det er noen som kan tyde navnet på skipper eller reder? Emil Nicolay Knu...... ? Og hvilket rederi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Dette var jo kjempespennende. Så har vi Berit Bersvendsdatter Strøm (f. 1858). Hun fikk første et uekte barn, så giftet hun seg med stenarbeider Peder Kleveland. Hennes datter, Anna Maria Kleveland, f. 1885, fikk 5 barn med 3 forsjellige menn. Kirkeboken hevder riktignok at hun fikk barn med 4 forskjellige, men jeg har bare funnet 3 fedre: Olaf i 1903 med Lars Andersen Myklebust/Mokklebost, Aslaug Bergliot i 1908 og Gunvor Amalie i 1911 med Ole Johan Amundsen, tvillingene Margit Eline og Håkon Nikolai med Emil Vestavik i 1916. Det må ha vært en vanskelig situasjon for Anna Marie, og kanskje en del sosial arv. Noen som vet noe om klasseskille og sosiale kår i Kristiansund på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.