Gå til innhold
Arkivverket

[#68631] Vurdering av personlige likhetstrekk


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg finner det vanskelig å bedømme, da bildene er av vidt forskjellig beskaffenhet både hva angår kvalitet, stilart og farger. I tillegg er det snakk om ett maleri og ett fotografi.Der er i alminnelighet en viss likhet mellom personene som figurerer på bildene her i tråden, men jeg har, etter å ha gransket bildene flere ganger siden opprettelsen av tråden, ikke funnet noe som etterlater meg fri for tvil.Måtte forresten turen til Sverige bli spennende og utbytterik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til innlegg 51.Tvil må jeg akseptere da jeg ikke har dokumenterbare beviser/kilder) pr. idag.Der hvor alder er tilnærmet lik imellom Eric Ruuth og min farfar fremkommer i innlegg 2 og 3 da Eric Ruuth var 47 år og min oldefar ca. 45 år. Jeg har kun et bilde av min oldefar som vist.Eric Ruuth's utseende forandret seg med alder som med folk flest. I innlegg nr. 13 malt i 1799 var han 53 år og i innlegg 49 og 50 var han 63 år(Portrett malt i 1809) I siste innlegg var min farfar 61 år(foto ifra 1946) og omtrent på samme alder, som sin potensielle tipp-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hans Petter Engh

Per Nermo(41)Det er nok tenkelig , som du sier at soldaten Nils Grönström mot betaling aksepterte at Maria fikk hans navn. Han var en fattig soldat og mot betaling var han nok lett å overtale. Han hadde heller ikke noe forhold til Karlshamn. Noe navneregister fantes vel ikke så det ble vel bare et navn, som Maria bar videre med seg for å dekke over den reelle faren. Den potensielle faren, greven Eric Ruuth var også meget godt kjent i Kristianstad hvor Nils Grønstrøm tjenestegjorde. En av hans sønner ble født i 1784 og døde i 1786 på hans eiendom Karlsholm i Østerløv sn. i Kristianstads len.Det var nok vanlig å benytte andres navn for å skygge over sitt farskap på den tid iblant finfolket. jeg kom over en historie ifra Karlskrona i 1781, hvor en øverste Chapman fikk to barn med sin hushållerska. Barna skulle nødvendigt ha en declarerad fader, hvilket Chapman ikke ville påta seg. For å løse problemet benyttet han muligheten til å koble en yngre skipsbyggmester, som var ansatt hos ham til sin besovede hushållerske. Chapmann hadde like før utnevnt denne Jochim Neuendorf til extra skeppsbyggmester. Etter en tid var Neuendorf gift med Chapmans hushållerske og hun var 10-12 år eldre enn ham og Neuendorf overtok farskapet for Chapmans to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Petter Engh

Jeg har for kort tid siden vært en tur i Stockholm og søkt i Riksarkivet i Arninge og Marieberg. Jeg brukte en arbeidsdag på hvert arkiv og det ble mye gamle dokumenter å bla i. Mitt besøk ga ingen full oppklaring av min teori, som går på å knytte Eric Ruuth til vår slekt. Den viktigste kartleggingen jeg fikk gjennomført var brever og dokumenter(Stort sett offentlige) undertegnet av Eric Ruuth i august og september i 1787.Følgende brevdatoer skrevet i Stockholm ble funnet:Brev i Ruuthska samlingen, datert 21. august i 1787 Brev til Landshøvding Køhler i Carlscrona, datert 28.8.1787 Brev til samme, datert 12, 14, og 21. september i 1787.Han kan imellom 21 og 28. august ha vært utenfor Stockholm, men ikke så langt som ned til Karlshamn og tilbake igjen. Imellom 28. august og 12. september kan han ha rukket å besøke KarlshamnJeg er ikke spesielt god på det, men dersom Anna Catharina Ekegren fulgte samme graviditetsperiode, som sin mor ble samleiet gjennomført mellom 25. og 29 august i 1787. Dersom Eric Ruuth var far ble det ikke gjennomført i Karlshamn i den tiden.En normal svangerskapstid tar fra 259 til 266 dager, men kan ta opptil 280 dager. Ved 259 dager ble samleiet gjennomført den 12. september i 1787 og ved 266 dager den 5. september i 1787. Dersom hun hadde en normal svangerskapsperiode ville Eric Ruuth hatt problem med å komme seg frem og tilbake til Karlshamn ifra 5 til 12 september.Teorien går dithen at hun var i tjeneste hos familien Ruuth i Stockholm til hun reiste hjem til Karlshamn i slutten av august eller i begynnelsen av september i 1787.Familien Ruuth flyttet ifra sitt slott Marsvinsholm til Stockholm i ca. oktober i 1786 og flere tjenestefolk flyttet med dit. esverre finnes kun husforhørslgenden(mantall) ifra 1789 i Stockholm. Eksempler på personer funnet begge steder er kammerjungfru Catharina Bergqvist og mademoiselle Ulrica Sophia Carloius. Ved mantall datert 14.10.1786 på Marsvinsholm tjente hushållerskene Anna og Margaretha. I tillegg to pigor Anna m.flere tjenestefolk. Dersom Eric Ruuth var rette person så var hushållersken Anna identisk med Anna Catharina Ekegren. f. i 1753.Det viser seg at det var ganske utbredt innen adelen at de besvangret sine hushållersker. Jeg har bviser for at det også skjedde hos ett av barnebarna til greven Eric Ruuth.Ved dåpen til Maria Charlotta slo de ansatte i kronobrenneriet en ring om henne. Følgende personer ifra kronobrenneriet var faddere: brennerivaktmesteren Ola Sølfberg, hans hustru Brita Sølfberg bar barnet, jungfrun Lovisa Conde, var som Anna Catharina ansatt hos overinspektøren Pehr Borg i tjeneste.Maria Charlottas stefar, Johan Christian Thode flyttet like etter sin hustrus død i januar 1806 til Asarums fs. i Blekinge(Like ved Hellaryd og Karlshamn) og ble insepectør og var ved sin død i 1818 skolemester. Han var fadder til en nemndmanns barn i No 82 i Tararp i 1806 og jeg har også gjort funn som visr at Maria Charlotta også kan ha vørt fadder til nemndmannens barn i 1811.Jeg har sjekket nøye utflyttingslister ifra Karlskrona Amiralitet i årene 1813-1814 og det var mange, som flyttet til Gøteborgs Amiralitet, som også Maria Charlotta gjorde i 1814. Hun reiste mest sannsynlig med båt ifra Blekinge til København og direkte videre til Gøteborg i april 1814. Hennes arbeidsgiver kommisarien og sjukhusinspektøren Mathias Kellmodin var tidligere kammerskriver i Katarina fs. i Stockholm.Uten tvil så måtte Anna Catharina og hennes datter ha noe å leve av i tiden etter at hun fødte sin datter i mai 1788 og frem til hun ble gift i august i 1794. I kommunionboken angis tjenestested ved hos Herr Borg og ligenende, men i nevnte periode hadde hun ingen tjeneste. Hun må ha fått tilgang til midler eller hjelp i 6 år og av hvem?Jeg hr også lagt merke til at etternavn som endte på strøm var ganske vanlig i Karlskrona i 1813. Selv om det er trolig at Grønstrøm kom ifra soldaten Nils Grønstrøm, så kan det ha vært så enkelt at hun selv synes navnet var fint og benyttet det.Pikebarn(kvinner) hadde en lavere verdi en guttebarn(menn) på den tid. I noen tilfeller har jeg kommet over også innen ætten Ruuth at de tok ansvar for sine fostersønner. De fikk bosted(oppfostring) ved grevens eiendom, utdannelse og i noen tilfeller ble arv tildelt. Dette kan jeg også dokumentere dersom det er ønskelig.Det er ingen som kan forstille seg hvor mye arbeid det ligger bak for å komme dit jeg er idag. Jeg har lest innhold i brev skrevet av en av sønnene til Eric Ruuth ifra Italia, som bevitner at han ikke var et søndagsskolebarn, men ganske opptatt av forholdet mellom mann og kvinne og vel så de i en svært ung alder.Jeg er 99% sikker på at jeg ikke vil finne en legarsmålsdom hvor den relle faren til Maria Charlotta fremkommer.Mitt håp er i første omgang å finne hvor Anna Catharina Ekegren var i tjeneste ifra 1780 og frem til hun dukker frem i kommunionlengden i Karlshamn den 16.9.1787, Det er en nesten unlig oppgave da det er enorm mye å søke i og kvinner ble for det meste kun omtalt ved fornavn.Det gjenstår å søke i noen arkiver i Landsarkivet i Lund.Jeg tar gjerne imot hjelp og tips for å kunne finne Maria Charlottas relle far. Den som greier å finne han kommer jeg til å gi en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Som en tilleggsinfo til mitt innlegg nr. 54 kan jeg opplyse at hushållerskene Anna og Margreta, som var i tjeneste hos greven Eric Ruuth på Marsvinsholm ifølge mantallfra 1787, datert 14.10.1786, ikke var i tjeneste der året før eller året etter. Muligheten er derfor tilstede for at en eller begge kan ha flyttet med til Stockholm på slutten av 1786. Hushållerksen ved mantallet i 1786, datert 18.10.1785 het Carlbom. Spørsmålet er om Anna eller Margeta bar navnet Carlbom? Hushållersken i 1788, datert 15.10.1787 het Britta og var en ny person.Jeg trenger hjelp til å finne hvem Anna og Margreta på Marsvinsholm var?Jeg hr nevnt noen personer som jeg er 99% sikker på flyttet med fra Marsvinsholm til Stockholm og det var mademoiselle Ulrica Carloius og kammarjungfru Catharina Bergqvist. I tilegg fulgte betjent Biørklund med og ble kammertjener. Disse tre fremkommer i mantallet i Stockholm hos Ruuth i desember i 1789. I tillegg finnes pikene ved navn Susanna og Catharina begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei,Vi er enige om at en y-DNA test vil ikke fungere. MEN: Ta en Family Finder - da krysser du kvinne- og mannslinjer. Det er en såkalt søskenbarntest. Jeg fant en fra før ukjent 12-menning på den måten!! Du må selvsagt få tatt tester av andre som kan være mannens efterkommere - i mannsledd eller kvinneledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til innlegg (56)Må det være rene mannsledd eller kvinneledd på begge eller en av sidene eller kan det være blanding av kvinner og menn? Jeg har oversikt over de fleste etterkommere etter både Piper og Ruuth så jeg kan på en måte sette opp rekkefølgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Denne testen krysser mellem kjønnene. Les her: www.familytreedna.comLes om Family Finder.Det er nok få som har tatt denne testen, men til ditt formål hvor du kan teste forskjellige deler av familien skulle den være ypperlig. Den er fortsatt litt dyr, men hvis du går inn på prosjekt får du oftest litt rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg må gi en ny opplysning til mitt innlegg nr. 55 og det er at hushållerksan Margreta også var i tjeneste på Marsvinsholm samtidig med Carlbom i 1785. Derved øker sjansen for at Carlbom,s fornavn var Anna?Viser til innlegg (58)Har jeg muligheten til å finne fellesskap med den ukjente faren til min ane Maria Charlotta, som ble født den 28. mai i 1788 ved å ta en Family Finder Test(Across all my lines)? Jeg er i det syvende ledd etter den ukjente, som er min 3xtippoldefar. Som jeg har skrevet tidligere har jeg to personer i kikkerten, greven Carl Gustaf Piper og greven Eric Ruuth. Min rekkefølge blir meg, min far, farfar, oldefar, tippoldemor, 2x tippoldemor, 3x tippoldefar.Jeg har fra tidligere gjennomført en Y-Dna test og en Mtdna test hos SMGF, men jeg regner med at resultatene ikke kan benyttes ved den nye testen.Dersom nålevende personer i Sverige er villige til å ta en gentest så har jeg en stor mulighet til å få sjekket om vi tilhører ætten Piper eller Ruuth. To av sønnene til Carl Gustaf Piper ble gift med to av døttrene til Eric Ruuth og det lever flere personer, som har gener ifra begge idag. Ved at en av disse er villige til å teste seg så vil jeg få et svar på om vi tilhører en av Ættene i et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Se tema 79148, bl.a., hvor man er inne på en del av dine spørsmål. Men du bør nok satse på også å få teste de efterkommerne som ikke har Piper/Ruuth-alliansene, men rene linjer. Du må sjekke med SMGF hvile typer tester de tar, jeg kjenner dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Her mente jeg de efterkommerne som har enten Piper eller Ruuth som aner. Har de begge disse som aner kan det bli vanskelig å skille ut hvem av dem som er opphav. Kjønn spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.