Gå til innhold
Arkivverket

[#68641] Oppslag bygdebok for Kvinnherad


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Nedenfor er ein Oluff Hovland nevnt i 1596, står det noe i bygdeboka om hvem Oluff på Hovland var eller hvem han var gift med. Hadde han barn som var gift enten i Strandebarm eller Strandvik. Slik det fremgår må jo de tre menn være i slekt, da gjennom sine koner. De må jo også være i slekt med sin frende Styrker OlluffsenDiplomsamlingen: 1596, 21. februar Hordaland, Sunnhordaland kunngjøring ; (salg). Sammendrag: Oluff Oluffsøn på Vinnes, Oluff på Hovland og Korie i Vik, gårder som ligger i Våge, Kvinnherrad og Strandvik skipreider, kunngjør, at de har solgt til sin frende Styrker Olluffssøn på Bjørndal, gårdne Bjørndal, Eide og Tegland i Hålandsdalen. Til vitterlighet undertegner seks lagrettemenn fra de 3 nevnte skipreider. [url="http://gandalf.aksis.uib.no/cgi-bin/diplom/thecgi.py?action=retrieveItemFromList&layout=max&coll=diplom&resultid=result_175448789_2009-03-31-21-25-31-064686&format=is&n=m_3_i_1>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Hovland finns ikkje i kvinnherad. Men ein har Hovland i ETNE, BØMLO, FITJAR, TYSNES, OS, ULLENSVANG og KVAM(VIKØY)Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Har no sjekka alle Hovland, bortsett frå Bømlo og Fitjar, dei bøkene har eg ikkje. Finn ingen Oluff i den nemde periode, bortsett frå i Os, men det er først i byrjinga på 1600-talet.Skal sjå etter på Haugland, men veit ikkje om det vert i kveld.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Det er nemd ein Olav Einarson på Haugland Uskedalen (Kvh.) i perioden 1596-1642. Han eigde partar i Døssland, Gjerdsvik, Berge, Kinn, Lauvås, Bakka og Myklebust.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Mange takk ArneHar sjekka på Fitjar, finnes ingen Oluff der, det Houfland som jeg viser til i innlegg 3, må vel kanskje være Haugland???Står det noe meir om denne Oluf Einarsen på Haugland. Hva kona heter eller eventuelle barn gift til Strandebarm, Strandvik eller Os?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til dere begge.Dere er kanskje inne på samme gard, men på ulike tidspunkt. Om garden først låg i Kvinnherad og seinare under Os, det veit eg ikkje. Om garden hette Hovland eller Haugland, veit eg heller ikkje. De gardene som Arne nevner i innlegg 5 etter Oluff Einarsen, der ligger noen i Strandvik og de passer egentlig veldig godt inn i denne sammmenheng. Eg får vente å sjå om det dukker opp noen nye svar, har familien tilknyting til Strandvik, så ville det jo vært naturlig at noen i senere ledd vart gift til dette område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Om garden Lauvås står det i bb Sveio II s. 72:'Lauvås var bondegods i gamal tid. Den første eigaren me veit om var Ola Einarson Haugland i Kvinnherad som åtte mest heile garden i 1624. I 1647 åtte Jon Brandvik heile garden. Han var gift med dottera til Ola Einarson Haugland.'Ifølge Erik Bakkevig (Sunnhordlandslekter I) var Jon Brandvik gift med Karen Olsen, visstnok fra Haugland i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takker for svaret Unni.Det var interessant, for vi snakker vel kanskje her om Jon Eriksen Brandvik, sønn av Erik Jonsen Brandvik, igjen sønn av Jon Gauteson fødd i Valo, som døde i Sveio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.