Gå til innhold
Arkivverket

[#68645] 10 største gårder?


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

HeiHer har du en link til norske gårdskartLenkeSom bonde stiller jeg meg undrende til at SSB ikke kunne hjelpe. Vi rapporterer årlig arealopplysninger i ulike sammenhenger også til SSB. (Bl.a fordi myndighetene kartlegger omfang av leiejord/tilleggsjord som for enkelte bruk kan være større i areal enn egen jord).Alle norske gårder har forøvrig nylig vært gjennom nye oppmålinger ved hjelp av moderne teknologi, men jeg regner med at foreløpig er det bare den enkelte bonde som pt er kjent med de nye arealopplysningene om sitt eget bruk.Hvis opplysningene er til forskningsformål prøv Statens landbruksforvaltning.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Nord-Norges største gård er kjent fra sagatiden som hjemgården til Hårek fra Tjøtta. Gården har vel 1000 mål innmark. Her holder i dag forskningsstasjonen Bioforsk Nord Tjøtta til – 4 mil sør for Sandnessjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ellers bør du definere hva du mener med gard. Mener du en gard har med dyrket mark, eller mener du hvor mye en eier av dyrket mark. Din kilde for Fossum/Hakadals verk gjørm det klart at her er det snakk om flere eiendommer med samme eier. Nijos oppgir Hakadals verk til vel 1000 daa, hvor mye Fossum er og Bærums verk er aner jeg ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

De fleste store jordbruksvirksomhetene i dag drives nok som 'sambruk' av flere eiendommer (f.eks. med samme eier(-selskap) - Mathiesen Eidsvold Verk, Løvenskiold-Vækerø, Fritzøe) eller med stor andel innleid areale fra andre gårder - eller som landbruksskole e.l. (Tomb, Hvam i Nes (A)).Jarlsberg og Jølsen er nok de 2 største enkeltgårdene. Ca. 1000 da. dyrket - eller litt mer - har kanskje et par-tre dusin gårder.Jeg har forresten sett noen oversikter over bruksstørrelse i forb. med støtte-ordninger. Finnes slike oversikter hos SSB eller kanskje Landbruksdept. ? Men de viser bare hvor mye areal de enkelte støttemottagere bruker.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Tjøtta kjenner jeg til, har selv jobbet der ett år. Nå forpaktet av den tidligere gårdsbestyreren.Sverre, det Egil skriver, burde være svar nok på ditt spørsmål.Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.