Gå til innhold
Arkivverket

[#68646] Underholdt af Kristiania fattigvæsen - behov for letehjelp på arkivet i Oslo


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg fant i kveld dåp for Karl Albert Brill født 1899. Der står det 8.de barn. Men jeg vet ikke hvem de to manglende barna er. Nå har jeg gått igjennom de to kirkene som de brukte for dåp til de andre barna i aktuelle år mellom kjente fødsler og har ennå ikke funnet noen spor. Kjente barn er: Asta Ulrikke 1882 Einar Marinius 1885 Ragnhild Johanne 1887 Så er det et opphold og deretter blir Carl Wilhelm født i 1893 - deretter et opphold igjen og så kommer Dagmar Lovise i 1897 og Karl Albert til slutt i 1899.Jeg vet at det ble satt bort barn i denne familien av Kristiania fattigvæsen, blant annet Carl Wilhelm Brill.Jeg har liten mulighet til å dra til Oslo fra her jeg bor. Er det noen som kunne tenke seg å sjekke ut på byarkivet etter bortsatte barn av mor Ragna Emilie Larsen (far het Carl Johan Brill) for meg?Det er altså tre barn født, Asta og Einar samt Albert som bor med mor i 1900-tellingen men Ragnhild Johanne står ikke der enda hun bare er tretten år. Så er Carl Wilhelm nr 4. i barneflokken og da betyr det at de to manglende barna kom etter ham. Siden Dagmar Lovise og Carl Albert er oppført med barn nr 7 og 8 så kom de ukjente barna i perioden 1893-1897. Siden Carl Wilhelm også var satt bort regner jeg med at Ragnhild Johanne samt de ukjente to også er det så sant de ikke døde da.Eller er det noen forslag til hvordan jeg kan finne ut dette via nettet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Himmel og hav, der fant jeg endelig Ragnhild Johanne. Hun var satt bort til Lunner og fungerte som barnepike der.1900-telling for 0533 Lunner Ragnhild Briell k b tj ug Barnepige 1887 Kristiania bror Carl Wilhelm var satt bort til Gran vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

1887 1900 Ragnhild Briell Maurtvedten Går 1900-telling for 0533 Lunner 1896 1900 Dagmar Briell Maurtvedten Går 1900-telling for 0533 Lunner Oppland, 0534 Gran Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde 1893 1900 Vilhelm Karls Bril Lyngstad 1900-telling for 0534 GranSå da vet vi at disse tre var bortsatt i alle fall i 1900Kan det være tro at moren har fått de to ukjente barna utenfor ekteskap mens hun var gift? Vet at mannen hennes av og til ikke var hjemme på en stund. I så fall er det jo ikke så rart i at jeg ikke har funnet dåpene deres i kirkeboka da jeg lette etter Brill navnet i Oslo Hospital og Grønlands menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeDenne gifter seg 24.11.1901 i Oslo med Jens Gundersen, ifølge Familysearch datter til samme far som de andre barna du rekner opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Karl Ingvald f i 1890 Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital, Ministerialbok nr. 7 (1889-1899), Fødte og døpte 1890, side 23. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Karl Ingvald døde som liten Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital, Ministerialbok nr. 9 (1888-1909), Døde og begravede 1893, side 77. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Erling T. Endresen og Kirsti Rye, tusen takk!Jeg finner av en eller annen grunn ikke Thora Mariane på family search, men ser av lenken at hun er født i Arendal. Far til Carl Johan, Joseph Frederic vet jeg fikk Carl Johan utenfor ekteskap og deretter giftet seg senere i livet med Anne Corneliussen i 1875. Siden Thora Mariane er født i 1880 og i Arendal er jeg spent på hvem som er foreldrene hennes. Har du en lenke til Family Search siden? Jeg skal selvsagt se om jeg klarer å finne henne selv i kveld men søkekriteriene mine har hittil ikke gitt resultat. Var Ragna Emilie mor til henne også eller er det bare Carl Johan som er nevnt som far til henne?hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Dåpen til Thora Marianne Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Barbu, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1878-1883), Fødte og døpte kvinner 1879, side 139. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Himmel du er rask! Da er det ikke vår familie all den tid faren er matros fra Tyskland. Vår Carl Johan Brill ble født 1861 i Oslo og var barnebarn av innvandrer Johan Hinrich Brill fra København som giftet seg her i Norge 1826. Så da bør jeg vel lete igjennom kirkebøkene Oslo Hospital og Grønland igjen i kveld og se om det dukker opp ett åttende barn som jeg har oversett. Hjertelig hjertelig tusen takk for hjelpen begge to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.