Gå til innhold
Arkivverket

[#68648] Hjelp til tyding av kirkebok for Eidsberg


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Det gjelder Eidsberg 1786-1807. Året er 1798,ekteviede side 151 - høyre side under blekkflekken.Soldat og ungkarl Steener Christensen Narvestad og pigen Anna Pedersdatter Narvestad. Det ser ut som om det står noe med Berger og noe med Franz - men hva?? Veldig takknemlig for hjelp.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Kjell! Iflg.Fam.S.kan det se ut som om foreldrene hans er Christen Knudsen og Ane Stenersdatter. Da står det nok Borger (Søndre iflg. 1801-tell)som bosted for ham. Men det ser da ut som om den ene forloveren heter Hans Pedersen Berger. Og hva i alle dager kan Franz osv indikere? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Tja... kan det ikke bety at paret skal bo på Franzrud eller B.....plass ? Og står det Borger i Skibtvedtsogn ? Under blekkflekken står det muligens gevorbener ( siden neste ord er soldat.) Men det blir bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk igjen Kjell! Jo, det kan se ut som om det står Borger i Skibtvedt Sogn. Da er det vel mest sannsynlig at Franzrud også er i Skibtvedt siden han er oppført som begravet fra Skibtvedt krk. 15.okt.1800. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Magne! Anne Pedersdatter Lundeby (1775) er datter av Peder Larsen Elieton og Birthe Olsdatter. Foreldrene er bosatt på gården Berger i Eidsberg, i alle fall fra 1787. Da får de sønnen Ole. Nå er vel ikke Berger i Skibtvedt og Berger i Eidsberg samme plassen vil jeg tro. Anne Pedersdtr. gifter seg med Steener Christensen i Eidsberg krk.21.4.1798 og er senere (1801-tell) bosatt på Lecum i Eidsberg, enke med 2 barn. Det hadde passet meg ypperlig om Hans Pedersen Berger var en eldre bror av henne. I dåpen til Anne 21.10.1775 i Eidsberg står far oppført som disertiur. Noen mener dette kan henspille på at de opprinnelig kom fra Sverige. Foreldrenes vielse har jeg ikke kunnet finne i en eneste østfoldkirke og Anne kan virke som det første barnet som i alle fall blir døpt her. Jeg hadde håpet at en av fadderne, Knud Laersen kunne være en bror av far, men han viser seg å være sønn av Lars og Sigri Tarm fra Askim.Er det noen som har noe forslag til hvordan man skal kunne finne ut hvor disse menneskene kom fra så er jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Virkelig godt jobba - å kunne lese 'Svensk' ut av de tærne der er kjempebra. Tusen takk! Da er spørsmålet bare hvordan man går videre derfra da - er det ikke slik at man må vite hvor i Sverige folkene kommer fra for å kunne søke dem fram? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Men hvorfor tror du at Anne Pedersdatter som ble gift med Stener Christensen er identisk med datteren til den svenske desertøren? Listene over døpte og konfirmerte viser at det er mange uidentifiserte Anne Pedersdøtre i passende alder i Eidsberg og Askim på denne tiden.Den ene forloveren heter altså Hans Pedersen Berger, men ingen av den svenske desertørens barn som er kjent fra Eidsberg heter Hans. OK, han kan selvsagt være døpt ett annet sted - men da burde han vel finnes blant de konfirmerte i Eidsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Noen gamle notater jeg har viser at denne Anne Pedersdatter er født 1773 i Eidsberg av foreldre Peder Paalsen Tveiten og Marte (Mari?) Johannesdatter i Eidsberg. Jeg har notert at ved Johannes Pedersen Tveitens skifte 1805 oppgis hans søster Anne å være enke etter Stener Christensen Torperud i Skiptvet, nå innerst i en plass i Nordre Høye i Eidsberg. Jeg har notert dødsår 1816 på henne.Slektskapsforholdet kan du sjekke i skifteprotokollen for Heggen og Frøland - se først skiftekortene i lesesalen på Riksarkivet etter Johannes Pedersen Tveitens skifte. Se også Eidsberg bygdebok 5, s. 517, for familien på Tveiten - men der er Anne Pedersdatter ikke identifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

&filnamnHei!Stener Christensen begr. i Skiptvet, 15. sønd. e. Trinit., 1801 (nr. 34 t.h.):Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 4 (1794-1814), Døde og begravede 1801, side 182. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7532&idx_id=7532&uid=ny&idx_side=-115>LenkeOg det er vel enken Anne som i FT 1801 er innerste på Lekum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Stener Christensen begr. i Skiptvet, 15. sønd. e. Trinit., 1801 (nr. 34 t.h.):Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 4 (1794-1814), Døde og begravede 1801, side 182. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7532&idx_id=7532&uid=ny&idx_side=-115>LenkeOg det er vel enken Anne som i FT 1801 er innerste på Lekum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Anne Pedersdatters utenomektesk. sønn, Johannes, døpt i Eidsberg, 15. juni, 1794 - nr. 3 første spalte t.v.:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 5 (1786-1807), Fødte og døpte 1794, Introduserte kvinner 1794, side 29. Permanent sidelenke: LenkeHun er da på Glomsrud-plass.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk til alle for informative innlegg. Iflg. 12 ser jeg at det ikke var den riktige Anne Pedersdatter - veldig fint å få rede på det før man roter seg for langt ut. Det var nok Hans Pedersen Berger som forledet min villige sjel. Men er det noen med konstruktive forslag om hvordan man skal kunne finne opprinnelsen til denne svenske desertøren så sier jeg tusen takk til det også. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.