Gå til innhold
Arkivverket

[#68662] Hvor var Bolset?


Gjest Gro Hjelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Hjelle

Jeg holder på med et skifte fra 1785,hvor den avdøde var Synneve Andersdatter fra Bolset, f.1756. Hun var gift med Eirik Davidson på bruk nr. 1 Hjelle.(hun var hans 2.kone) Jeg har lett i bygdeboka 'Soga om Gloppen og Breim' bind V, uten å finne Bolset.Er det noen som vet hvor gården lå/ligger? Skiftet inneholder bl.a.både stort sølvbelte, div ringer i sølv, og gangklær i bl.a fløyel.Og en del andre flotte ting som jeg ikke har funnet i andre skifter derfra.Hun kom kanskje fra en rik/stor gård? Er det noen som vet hva som skjedde med skoene etter avdøde? Jeg har enda tilgode å finne sko nevnt i skifter.Hvorfor ble ikke de tatt med i skiftene?Vh Gro Hjelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dåp nede til venstre i april 1756, Anders Bolsæts barn Syneve: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1756, side 54-55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Etter navna i ft 1801 å dømme, ser det ut for at det er andre par som har bodd på Bolset, her er en Peder Andersen med datter Søneve, kalt opp etter farmor?: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bolset ligg i Jølster, nordom Skei og sørom Klakegg (som ligg ved inngangen til både Våtedalen mot Breim og Stardalen mot Jostedalsbreen). Hjelle ligg jo nordom Våtedalen, så dei fann seg vel koner sørom òg.Bolset er elles garden der Gjest Bårdsen vart sett fast fyrste gongen som vaksen - under eit bryllaup i 1809, om eg ikkje hugsar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men det gjorde eg. Bryllaupet der Gjest vart sett fast av smeden Helgheim frå Voss, vart halden på Bolset 24. juni 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det var sjølvsagt smeden Jørgen Larsen Helgeland frå Voss som fakka Gjest, berre så det er sagt. Men kven sitt bryllaup det var, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Hjelle

Takk skal dere ha alle sammen. Nå vet jeg hvor Bolset var,og kan prøve å finne ut hva slags gård det var.Skifte etter Synneve Andersdatter var ganske rikt til å være på en liten gård,så hun må ha hatt med seg mye når hun giftet seg.Hun giftet seg 1779 til Hjelle i Gloppen, og døde der,antageligvis i barsel, i 1785. vh Gro Hjelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er ikkje snakk om to forskjellige Bolset når det gjeld Gjest B. Han vart fakka under eit bryllaup på Bolset i Jølster av ein omreisande smed frå Voss, som var hyra til jobben. Sjå: http://home.online.no/~fndbred/gbkrono.htm'1811, 06.05. (natten til): GB brøt seg inn på loftet til Ole Sjursen Nordeide i Lavik. Han ble oppdaget av datteren Gjertrud, som seinere ble gift med lensmann Dahle, se Klævold-saken. Lensmannens syke svigerforeldre da, var OSN og konen.1811, juni: reiste GB gjennom Sunnfjord som 'handelsmann', gjorde innbrudd på Hauken i Gaular, der han stjal klær. Byttet bort mynter fra tyveriet på Nordeide.1811, 06.24.: bryllup på Bolset i Jølster. GB ble arrestert av vossingen Jørgen Larsen Helgeland, som førte ham til Hauken, derfra ble GB transportert av to bønder fra Grytåsen til Vadheim. Der kom han fram seint en lørdagskveld sist i juni 1811, ble fraktet fram til Klævoldlandet, der de ble mottatt av Ole Nordeide.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.