Gå til innhold
Arkivverket

[#68672] DNA tilhørende en av mine forfedre - ligger på nettet


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Kai, Jeg skulle ha nevnt at det er brukt litt 'gammeldagse' beskrivelser av Haplogruppene i artikkelen, men du har det rett. P*(xR1a) er for det meste R1b og BR*(xDE, J, N3, P) er I1a.Jeg skulle også ha sagt at Kvenene var/er for det meste Hg N, men også I1a. Haplogruppene R1a og R1b eksisterer omtrent ikke i Finnland.Bildet jeg har vedlagt er fra S. Oppenheimer 'The Origins of the British', 2006, som viser hvordan han mener at Europa ble befolket etter den siste istiden. Det er ikke alle som er helt enig i hans teori.Som jeg nevnte i (22) var Norge allerede i Vikingtiden en blandig av alle tre hoved haplogruppene, og det var det samme med Storbrittania og vest Europa. Derfor kan en se i bøker som Oppenheimers og Bryan Sykes 'Blood of the Isles', 2007, at det er veldig vanskelig å forsøke å finne ut for eksempel hvor mye 'nytt blod' Vikingene introduserte i Storbrittania, for de samme haplogruppene var allerede der. Hva forfatterne forsøker å gjøre er å bruke Haplotype klaser (clusters) innen hver haplogruppe for å bevise en forbindelse mellom forskjellige regioner av Norge og de steder hvor det er historiske kilder som sier at vikingene bosatte seg. Haplotypen blir bestemt av STR mutasjonene og for å få pålitelige konklusjoner mener jeg at en trenger en minst 20 markører, men Dupuy et al bruker bare 10 STR markøre, og Oppenheimer og Sykes bruker mindre enn 10 så deres resultater kan en ikke helt lite på synes jeg. En må vente på at flere og flere tar DNA prøver og etterpå setter resultatene inn i de offentlige databasene som er tilgjengelig. Da kan en håpe på å finne 'søskenbarn' innen forskjellige land i Europa så en kartlegge våre patrilineale og matrilineale linjer tilbake til den siste istiden og bakover.

bilete6915.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Svein!Uansett innkomstvei til Trøndelag kan vi grovt sett si at vi i dag har 3 klaner i Trøndelag. De er nesten likt fordelt med rundt 30 % på hver klan. Klanene er: Germanerne, Steppefolket og Søringan.Det neste som bør gjøres nå, er å lage våpenmerker for den enkelte klan. Videre vil jeg foreslå at man har en kappestrid hvert annet år, der vinneren får styre Trøndelag i to år - likt med Siena i Italia. Der foregår kappestriden til hest, men det er ikke sikkert at dette er gjennomførbart i Trøndelag, da det (tidligere) ridende Steppefolket antakelig vil ha en nedarvet fordel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hva sier 'gamledagse' blodtype-teorier om geografisk fordeling ? (Enkle bokstaver er lettere å forholde seg til for oss dødelige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

0 (null) er vel den mest vanlige, men A er vel ikke så langt etter. Når det kommer B og AB inn i bildet, så kommer vel dette østfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager - nå fant jeg dette på 'Lommelegen':'Fordelingen av de forskjellige blodtypene er litt forskjellig rundt om i verden, men i Norge er ca 40%; blodtype 0, 48%; A, 8%; B og 4%; AB. 85%; er rhesus positive, mens 15%; er rhesus negative.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Denne steppen har vel neppe hatt fast bosetning lenger enn ca 300 år, så jeg forstår ikke hvordan man kan si at en dna-folkegruppe stammer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En annen teori er at R1a kommer fra India og/eller omegn. Det er visstnok ingen steder at det finnes en større variasjon av haplotyper av R1a enn der (og i nåværende Pakistan), som kan tyde på høy alder i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, nå begynner brikkene å falle på plass! Laurvigs avdøde æresborger, Thor Heyerdahl hevdet på sine gamle dager at Odin kom fra et område ved Svartehavet. Han var sikkert smekkfull av R1a1. Jeg har alltid ment at de gamle guder minte litt om en gjeng med 'hillbillies' fra Trøndelag.Som illustrasjon legger jeg inn en Odin-figur som jeg skar i bøk fra Bøkeskogen i Larvik for noen år siden, samtidig med at jeg skar andre familiemedlemmer. Odin gav jo bort det ene øyet for å få visdom, men figuren viser likevel klart at det dreier seg om R1a1, eller?.

bilete6917.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det er jo høyst besynderlig at såpass mange kjente kulturer skal stamme fra et område uten stabil bosetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Ja, nå begynner dette å bli morsomt.... Synd Heyerdahl ikke hadde DNA-tester til disposisjon:1)DNA-analyse av kvinne i Osebergfunnet viser mtDNA U7 som knyttes til vestlige Asia. (Om dette var Osebergdronning/prinsesse eller hjelper strider de lærde)2)Ved kombinasjon av DNA, arkeologiske funn og lingvistikk mener en av de tidligere nøkkelpersonene i EthnoAncestry David K Faux at det kan ha funnet sted en mindre folkevandring fra Asia til Skandinavia (som ikke tidligere er registrert) i det 5.århundre (før ca år 450) LenkeKanskje Thor Heyerdahl nå fortjener en smule oppreising etter den brutale slakten han fikk fra etablerte norske fagmiljøer som ikke likte innblanding fra en utenforstående i sine sirkler. Jeg har (som amatør) lest igjennom mye av kritikken mot Heyerdahl og hans samarbeidspartner og det er neppe tvil om at disse tråkket kraftig i salaten på mange punkter, men måten feilene ble brukt til å forkaste alle Heyerdahls hypoteser som useriøse og stemple Heyerdahl synes jeg ikke var særlig vakker lesning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Et raskt sammendrag før jeg går til min årlige tannlegesjekk:Y-DNA arves uendret fra far til sønn i generasjoner. Vi har 3 hovedgrupper av dette i Norge i dag en liten og flere veldig små. Slik er fordelingen i Norge:I1 = 36%. Finnes i dag i N-Tyskland og Skandinavia (for det meste) - litt spredning til steder der Vikingene dro på heisaturer.R1a = 28%. I dag i Ø-Europa og Skandinavia, med en topp i Midt-Norge (31,5%) - litt spredning til steder der Vikingene dro på heisaturer.R1b = 28%. Det mest vanlige i V-Europa.N = 4%. I Finland har 58% dette noen flere mindre grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Y-DNA er vel i betraktelig større grad enn mtDNA disponibelt for mutasjon fra generasjon til generasjon, men stort sett forblir det uforandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Mitt innlegg nr 45 ble litt rart, for plusstegnet ser ut til å forsvinne når det man har skrevet legges inn.Det kunne vært litt artig å få høre fra en/ei som har testet sitt mtDNA, dvs fra mor til mor osv. Dette kan både menn og kvinner teste, men det er bare kvinner som fører det videre. For meg ser det ut som om de fleste i Europa stammer fra samme mor (H) - eller? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, jeg tilhører selv H-klanen. Hun blir visst kalt 'Europas mor', siden hun har så mange etterkommere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Jeg tilhører J-klanen som kommer fra området der Syria er i dag. Hun er den yngste av 'Evas døtre' og levde for 10000 år siden, og med henne kom jordbrukskulturen til Europa. Ca 12% nordmenn tilhører denne klan. Min morslinje er tilbake til Salten i Nordland.En niese av meg har også tatt en DNA-test, hun representerer min farmors linje tilbake til Romsdalen. Hun tilhører V-klanen som 5-6% av av nordmennene tilhører. Vet ikke om disse prosentene er helt up to date?Mitt Y-kromosom viser at jeg tilhører R1b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det.Av de tre mtDNA som er nevnt over her, ser jeg atH = Sverige har mest av dette i hele Europa, 48%. Norge har 42% og minst av dette har Italia med 33,5%.J = Hellas har mest av dette i Europa, 14,5%. Norge har 12% og minst av dette har Danmark med 2,5%.V = Nederland har mest av dette i Europa, 8%. Norge har 4% og minst har Hellas, der det mangler helt - 0%.I tillegg ser jeg:U = Finland har mest i hele Europa med 25% og Estland 24,5%. Norge har 16,5%, mens Wales har minst av dette i hele Europa, med 10%. Spania ligger også lavt med 11%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.