Gå til innhold
Arkivverket

[#68672] DNA tilhørende en av mine forfedre - ligger på nettet


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at det på det nåværende tidspunkt kan være mest interessant å få testet yDNA'et sitt - er det synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kvinner må selvfølgelig da i tilfelle få tilgang på yDNA fra en eller annen som deler farens yDNA (far, bror, onkel, søskenbarn, tremenning osv - med samme far-til-sønn linje). Jeg er ganske sikker på at det etter hvert vil bli lett å få tak i slike opplysninger internt i den enkelte 'klan', dvs familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Se på denne sida om den skotske klanen McDonald, som er etterkommere etter den berømte høvdingen Somerled som levde på 1100-tallet. Han hadde R1a, og var sannsynligvis en viking Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom jeg har fått med meg dette riktig, så kan man ved sjekke markørene i sitt eget R1a (den som har R1a), finne ut om man er en etterkommer av denne Somerled, eller hvor langt man må gå tilbake i tid for å kunne si rimelig sikkert at man har en felles forfar (far-til-sønn) med denne berømte høvdingen.Andre berømte personers DNA er når det gjelder mtDNA (mor-til-datter):Prins Philip har H, det samme som Tsarina Alexandra hadde. Marie Antoinette hadde også H.Tsar Nicholas Romanov hadde T. Det samme hadde Thomas Jefferson. I Norge er det 11% som har T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Djengis Kahn skal visstnok ha et enormt antall etterkommere. Hans antatte yDNA er lagt ut i detalj på nettet. Haplogruppen kalles C3. Jeg kan ikke se at denne finnes i Norge Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(49) Min farmor var også av J-klanen. Hennes morslinje kan føres tilbake til en kvinne født på sl. av 1500-t. på Hadeland.(53) Min Y-linje er også R1a (R1a1*), og kan føres tilbake til en mann trolig født et sted i Buskerud i siste halvpart av 1600-t. Jeg har mange markers felles med en som kan føre farslinjen sin tilbake til en mann som levde i Hallingdal på sl. av 1400-t., men ellers har jeg så langt bare størst match med to blad av Mac Morrison-klanen i Skottland, som angivelig kan føre sitt opphav tilbake til kongene av Man, som igjen skal ha hatt norsk opphav.Så i hvert fall når det gjelder skottene, synes R1a å borge for en (norsk) viking-forbindelse. De som har R1a lenger sør på de britiske øyer, kan også ha fått det f.eks. gjennom øst-europeiske leiesoldater som romerne tok med seg i sin tid. Men akkurat når de forskjellige haplotypene av R1a har dukket opp, kan man vel i beste fall bare si noe nærmere om etter mye mer forskning. Uansett har jo R1a kommet øst fra, men trolig i bølger til ulik tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har møtt flere personer i min bydel i Oslo som hevder de stammer i rett nedadstigend elinge (agnatisk) fra Djengis Kahn. De - C3 - lever her også, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kan forresten tilføye at R1a-haplotypen min er den som angis som #20 på web-siden det linkes til i (32). Den er vel den haplotypen som ser ut til å være geografisk mest vidtspredt. Men utvides markørene fra 12, snevres det geografiske resultatet adskillig mer inn, og høy match på 48 markører har jeg så langt bare for de 3 jeg nevnte i (56).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

57: Ja, det er rart at ikke C3 er registrert i Norge. Kanskje kalles den noe annet? Det er vel flere haplotyper som har fått ny betegnelse etter hvert.58: #20, som er det som det står 4,17% i Central Norway ved, er også det jeg kommer nærmest av de som føres opp i nevnte link. Jeg har imidlertid en differanse på 1 på 3 av DYS'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rob Hansen

Hi,I know this has nothing to do with your post but I'm looking for a Ronning family from Ibestad in Troms and wonder if you know these people??Margareth Kristine Mikkelsen f. 24 jan 1908, Breivoll i Ib, g. Einar Rønning, f. 20 des 1899, d. 28 mar 1979, gravlagt: Sama. Margareth døde 21 jul 1995, Harstad. Barn: i Vesla Rønning. ii Jens Petter Rønning. ? Vera iii Lars Rønning. ? Tina iv Laila Rønning d. 1970.I saw your name on another website and wanted to catch you.Thsnks,Rob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(59) En diff. på 3 på bare 12 markører er mye. Bestilte du mer enn 12 markører i denne omgang? Har du noen matcher fra andre så langt (12/12)? FamilyTree DNA har en tjeneste som heter 'Recent Ancestral Origins', der man kan få opp opplysninger som andre kunder har lagt ut om sitt opphav for den haplotypen man har felles, med opp til 3 mutasjoners differanse. Har NG noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Grunnen til at du ikke finner 'din' haplotype (12/12 match) på siden det er lenket til i (32) kan jo være fordi den (foreløpig?) ikke er registrert der. Det er ganske sikkert mange flere haplotyper av R1a i Norge enn dem man gjenfinner i Storbritannia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

60: Rob Hansen. Although my great-grandfather Anders Rønning (with the R1a1) 'had himself' in just Ibestad(!) with Dorothea Nikoline Røgh and got her pregnant (she gave birth to my grand-dad) - although - I'm pretty sure that this Einar Rønning in Ibestad is not of my Rønning family - but the chance of him beeing a R1a1 is nearly 30% :-). (For the record; Anders and Dorthea got married later).61: Jo, jeg har fått noen matcher på 12 markører både i Norge, Sverige og Amerika, og venter nå på resultatet av en utvidet test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

47 m.fl.:Jeg tilhører U klassen fra min mormor, UNa1a. Det er sagt at den er en av de eldste haplogruppene i Europa, ifra 15-20000 år siden hvor kvinnene som bar denne gruppen overvintret i nord Spania og syd Frankrike områdene og ettersom isen smeltet flyttet de fleste nordover. Det er vel umulig å definere fra hvor i Europa vår eldste aner tok veien til Norge da den er så jevnt fordelt i flere europeiske land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hans Petter Engh, innlegg 65:En av veiene opp og ned via Himmerland i Danmark og videre til Oslofjordområdet i Norge ca 400-450 Y-DNA Haplogruppe R-U152 (S28) med keltisk opprinnelse)Les om vandingrene til Cimbrerne(Cimmerians) og 'Thraco-Cimmerian Hypothesis' hos David K Faux http://www.davidkfaux.org/Cimbri-Chronology.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

66:Du trekker frem Y-DNA R-U152. Er det en mannsparalell til Mtdna U-5a1a? Min eldste kjente anmoder ble født i Berg i Østfold i 1810. Det blir spennende å se hva jeg får i resultat da jeg mottar Y-DNA testen hvor den eldste anen som jeg kjenner til bodde i Skee fs. o Nordre Bohuslan i tidlig 1700.Det var mange sider å lese i ditt innlegg så jeg får sette meg ned å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Om sistnevnte haplogruppe står det: origin-place =East Iran or Pakistan or North India or Western Caucasus or Ukraine Man vet altså ingen verdens ting om hvor gruppen kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil vel heller si at det er konkurrerende teorier, som går frem av artiklene. Jeg vil tro at et svar vil komme en gang, etter mer forskning, både på levende populasjoner og på forhistoriske skjelettrester fra ulike områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står også følgende:'The modern population of Ukraine has the highest level of diversity of the gene [R1a] making it the likeliest location of its origin.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det er gitt lenker her i tråden til mange store artikler. Men en del av artikkelforfatterne er ikke meriterende, eller har vitenskapelig ballast, så langt det er mulig å finne ut av det. Dessuten gis det kun en lenke nærmest uten videre kommentar. Som om man sluker rått alt som står, bare fordi man finner stoffet på internett.Er det noen av dere som har sett artikler innen dna-forskningen som har anvendt genealogiske data / kunnskap ? Altså ikke bare konstatering av dna til nålevende personer men også lagt inn kunnskap om aner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..ellers har jeg et helt avslappet forhold til dette som står her og der på internett. Jeg vet at det hele er i sin spede begynnelse med prøving og feiling, men jeg aner en uhyre interessant utvikling på området i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

De dna-prøvene som presenteres der, Arnstein, spriker så mye at genealogien er nødt til å være helt feil. Tavlen burde altså nå være falsifisert, ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.