Gå til innhold
Arkivverket

[#68684] Oppslag i bygdebok for Fana


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

En familie bodde på Natland i 1801: Mons Hansen og Gjertrud Nilsdtr med en sønn Nils og hans mor Ingelev/Ingeløv Monsdtr [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011249&gardpostnr=69&personpostnr=1270#nedre>LenkeStår det noe om dem i bygdeboka? Jeg finner verker Mons Hansen eller Gjertrud Nilsdtr blant døde, heller ikke finner jeg deres sønn Nils igjen i noen databaser. Mons sin far har vi funnet død i 1796: LenkeOg Ingelev Monsdtr er muligens den Ingeborg Monsdtr som døde i 1808:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Står dessverre ikke noe om de i Fana bygdebok fra 1984. Mulig det står om de i Fana bygdebok fra 1933 av Hjellestad, men den har jeg ikke.Du har vel at det trolig er foreldrene til Mons som ble gift 21.10.1759 i Samnanger. Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for at du kikket i allefall. Jo, foreldra har jeg. Ingeliv Monsdtr Jarland var søster til en av mine tipper og Hana Hansen Holdhus er etterkommer til presteparet vi holder på med. Vi har og foreldra til Mons sin kone Gjertrud. Men det ser ut for at de har flytta nokså mye rundt omkring.Står det noe om den Nils Monsen som ble konfirmert på Storemilde?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kanskje et skudd i blinde, men det er nevnt en Nils Monsen på Lille Milde, gift med Susanna Torjersdtr. Ved giftermålet i Årstad i 1819 er oppgitt alder 23 år Kildeinformasjon: Bergen fylke, St. Jørgens Hospital, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1843), Ekteviede 1819-1820, side 190. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8744&idx_id=8744&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Disse er også nevnt under Nordre Hjellestad, Nils var husmann under Synningane, død i 1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk skal du ha, Lars.Det passer med alder og det passer og med han jeg fant konfirmert over.Får se om jeg finner noen barn til dette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

De får en datter Maria i 1819, døpt 22 august: Permanent sidelenke: LenkeFadderne var (dersom jeg leser det rett) Barbro Svendsdtr, Johanne Olsdtr begge af Bakken, Hans Andersen Sælen (?), Christopher Michelmsen Kronborg, Knud Monsen (?) KronvigenKan ikke si at noen navn her ringer en bjelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

I 1826 får de en sønn Magne: Permanent sidelenke: LenkeFadderne var (værre å lese her): Johanes Ulriksen Møllawig (?), Mons ??, Ana Jonsdtr Storemilde, Ana Larsdtr Lillemilde Undres hvorfor det er vist til Fol 342??Heller ikke her er det noen navn som minner meg om familien. Men man vet aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Heller ikke her er det noen navn som sier meg noe.Dessuten er det ikke litt rart at de ikke har en datter Gjertrud dersom det er rett Nils?Jeg har leita etter Gjertrud Nilsdøtre med far Nils Monsen, men finner kun i Sogn og på Voss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne familien finner jeg ikke i Fana i 1865, heller ikke blandt døde eller utflyttede mellom 1829 og 1865. Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, de synest å være forduftet.Jeg har leita better Mons Hansen og Gjertrud Nilsdtr (de som da hadde en sønn Nils f 1796) over alt. Mons Hansen var altså sønn til Hans Hansen Holdhus og Ingeliv Monsdtr Jarland. Det er hans hansen Holdus som er av interesse for slektsboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Susanne skal trolig være datter av Torjer Abrahamsen og Anne Magnesdtr.LenkeOm det stemmer forklarer det navnet på barna Anne, Mons og Magne, men hvordan forklarer vi navnet på datteren Maria? Jeg er enig i at det burde være en datter Gjertrud, men kanskje de ikke rakk det, siden Mons jo druknet i mars måned 1829.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Ja, men hvorfor kalle første datter Maria? Det er ganske rart dersom denne Nils er 'vår'.Jeg finner heller ikke noen annen Nils Monsen som er født sånn noenlunde samtidig. Vi har jo denne konfirmasjonen i 1813 som trolig kan være samme Nils som den som blir gift med Susanne, men er det 'vår'?I databasen over døpte i Fana er det kun vår som passer. Den andre Nils Monsen var døpt i 1889 og han ville jo da være svært gammel dersom han ble konfirmert i 1813!! Dessuten het mora Synneve og jeg finner han ikke igjen i 1801.Nå går databasen bare fram til 1799, men vår er den eneste i Fana i 1801.De to andre Nilsene er henholdsvis 23 og 58 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Spørs om vi ikke kan se bort fra den Nils Monsen vi fant på Milde, her er en Nils Monsen Natland konfirmert i Årstad i 1812 Kildeinformasjon: Bergen fylke, St. Jørgens Hospital, Ministerialbok nr. A 2 (1766-1814), Kronologisk liste 1812, side 173. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Lars og Rune, uten tvil vår Nils som er konfirmert! De bodde jo på Natland, så det er tydelig vår!Men da tror jeg at det er Nils fra Milde som er gift med Susanne og ikke vår! Det stod jo Milde for den jeg fant konfirmert og også da han giftet seg. Med andre ord, må vi nok lete etter 'vår' Nils et annet sted.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(21) Mulig Kjellaug, men jeg er ikke helt sikker på det, vi har jo sett at ekteskapet mellom Nils og Susanne ble inngått i Årstad. Ser også at det er et par interessante dødsfall i Årstad:Gertrud Nilsdtr Øgaas 76 år i 1832 Lenke Mons Hansen Øikass 78 år i 1844. Alder og navn passer jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Heisan! Det hadde gått meg hus forbi, de flytta jo litt rundt omkring! Men det er dette med oppkalling jeg ikke 'liker' - hvor fikk de Maria fra?Nå var hun jo født før de giftet seg, men allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

bare for å ta litt om Årstad, som kan være vanskelig å finne i kildene;'Årstad Årstad sokn ble overført fra Fana til St. Jørgens Hospital 1749, og skilt ut fra St. Jørgens Hospital i 1886 som eget soknekall.Avgang Gnr. 10-19 og 22-27 (Fana) ble i 1752 skilt ut fra Årstad sokn og lagt til Birkeland i Fana. St. Markus ble skilt ut og fradelt 1928. Fridalen ble skilt ut som eget sokn 1957. Solheim ble skilt ut som eget sokn 1957.Tilgang Gnr. 58-59 Gyldenpris og Stranden i Laksevåg ble i 1922 overført fra Laksevåg til Årstad.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.