Gå til innhold
Arkivverket

[#68693] Hvor finner jeg Christian Ulrichsen i Åsnes,


Gjest Odd Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Dahler

Chr Ulrichsen 1757-1809 iflg Bygdeboka for Åsnes, finnes ikke i folketelling 1801,heller ikke for hele Norge.Han skal ha vært gift m. Kari Olsdtr. Hans død står i Kirkeboka 1809. Bodde kanskje på Gullhaugen under garden Åsnes søndre.Kan han ha byttet navn? Takknemlig for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Så du vet positivt at han ikke er identisk med Chr. Ulriksen 42 år g1 Anne Olsdatter 28, i Skjeberg i 1801? Alderen stemmer i hvertfall.... avstanden er vel heller ikke all verden.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel en stor mulighet for at paret som står oppført som Christian Michelsen (51 år) og Kari Olsd.(68 år) med sønnen Christian (21 år, - d.v.s.f.ca.1780) kan være de du er ute etter. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010424&gardpostnr=73&personpostnr=1723&merk=1723#ovre>Lenke . Det er vel verd å merke seg at de holder til på Søndre Aasnes.Christian Michelsen står ikke oppført som far ved noen dåp i Hoff prestegjeld, så langt jeg kan se. Og jeg finner heller ingen som inngår ekteskap med navnene Christian Michelsen og Kari Olsdatter. (NB:Ved hjelp av FS)Derimot inngår Christian Ulrichsen og Kari Olsdatter. ekteskap i Hoff 28 des.1775. (Nr. 4 et stykke ned på høyre side Lenke ) .Nøyaktig 9 mnd. senere, 1.sep.1776 bærer de datteren Sigri til dåpen. 3 år senere, og 26.des.1776 bærer de sønnen Christian til dåpen. (Tydingen er ikke helt lett, men dåpen er funnet ved hjelp av FS: Nesten nederst venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Dahler

Takk for kjappe svar, som dere kan skjønner er jeg fersk i 'faget'. Jeg har sette begge mulighetene. Per Håkon: Jo, alderen stemmer nesten, men ikke ektefellen.Og Kari Olsdtr.var visst gift for 2.gang m/Chr.Ulrichsen. Iver på Hamar: 'Michelsen' var gift med enke Kari Olsdtr iflg. FT1801. Så mye tyder på at 'Michelsen' er Ulrichsen,bortsett fra alderen.Michelsen er 6-7 år 'for gammel'. Og Kari var 47 år da Christian (min tipptipp)ble født.(Du mener vel 26.des 1779?)Det var vel mulig på den tiden.Jeg gransker videre.Michel og Ulrich kan vel se likt ut i gammel håndskrift. Alder og årstall kan vel være uklare i gamle databaser.Takk til dere. Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg støtter Ivers teori fordi paret oppgitt i Ft. 1801 ikke finnes i Hof prestegjeld, i kirkebøkene, men er oppgitt med det samme barnet som Christian Ulriksen og Kari får.Odd tar feil med at alderen taler i mot. Alderen taler for. Moras alder er usikker, Et spørsmål er om alderen 1801 er rett. Ved død 1817 sies hun å være 70 år. (68 1801)Og Christians alder virker noenlunde rimelig på meg. Han er ikke født 1757, men døpt september 1748, og alder 51 i 1801 er ikke så stort avvik. Derimot er det slik at Christian og Kari blir gift 1775, og hvis Christian skulle være født 1757, er han en sjelden ung brudgom på denne tida. Paret får forresten ei datter Sigrid 1776 som dør ung.I tillegg kommer at Ulrichsen fort kan bli feillest for Michelsen, og jeg tror det har skjedd i internettversjonen av Ft. 1801.Til slutt - BB Åsnes må ikke brukes som fasit, der er det mildt sagt mye rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 4: - Jo, jeg skrev feil årstall på Christian Christiansens fødsel i innlegg 3. Rett skal selvsagt være 1779.Det er svært mange svakheter i transkripsjonen av 1801-tellinga som er digitalisert, og Hof er neppe noe unntak. Dersom det er viktig å finne Christian Ulrichsen i denne tellinga, så er det kanskje best å gå på Statsarkivet, og se originalen (Eventuelt en eller annen kopi av originalen.. Har aldri gjort dette selv.)Transkriberte gjengivelser av utdrag av 1801-tellinga finnes også i mange bygdebøker, - noe som igjen har vært grunnlag for den digitaliserte versjonen , så det forekommer nok at feilene derfor har forplantet seg. – Og BB-Aasnes er vi allerede advart mot (innlegg 5).(Kanskje vi om noen år kan få 1801-tellinga skannet, og utlagt på nettet, så tilfeller som dette kan avklares.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Dahler

Takk for enda flere spor etter Ulrichsen. Med den mulige aldersfeilen (fra Arild)både for Chr Ulricsen og hans kone Kari, synes jeg brikker faller på plass.Kvaliteten på BB Åsnes har jeg hørt om, men først nå erfart etter at jeg har gravd meg ned. God påske til alle bidragsytere. OD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Originaltellinga for 1801 ligger på Riksarkivet. Jeg har sendt en forespørsel dit om å sjekke dette. Håper de kan hjelpe. Men det er muligens påskeferie, så en må smøre seg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.