Gå til innhold
Arkivverket

[#68700] Noen som ønsker oppslag i Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater 1660-1905?


Gjest Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Aakvik

Han er født i 1870. I et testamente til hans fordel ser jeg at han blir titulert ”faktor”, mens han i en domfellelse blir kalt prokurist. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Takk for oppslaget Carsten.Trond Aakvik: Du skriver I et testamente til hans fordel ser jeg at han blir titulert ”faktor”, mens han i en domfellelse blir kalt prokurist.Hvor fant du dette?MvhTrond Gellein Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til Trond Gellein Løkken (58):Testamentet med noen påtegnelser er fra Rana skifterett 1933. Christensen var involvert i den landskjente ”Rødøysaken” fra 1920-tallet og ble dømt til fem års fengsel for ildspåsettelse og forsikringssvindel. Jeg har store mengder data om saken og har skrevet en artikkel, som trolig blir presentert i min bok nr. 3 i serien ”Røtter i Rødøy”.Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Hei Carsten,Finner du noe om følgende 2 personer:1. Hans Johanssøn Teiste (eller Theiste) ca. 1662 - 1709 2. Marquard Otto Orning 1711 - 1739Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

EivindHans Teiste, Overhofretsprokurator. Notarius publicus. Født 1662, døpt 31-3 i Christiania, søn av tolvprest, senere sogneprest til Fet Johan Mogenssen Teiste og Karen Knutsdatter, kom gjennem sin fedreneslegt til Bergen, hvor han tok borgerskap 11-4-1687 og 18-1-1690, fik kgl. bevilling som prokurator for alle Over- og Underretter i Danmark og Norge. Under 11-1-1698 blev han befordret til notarius publicus i Bergen efter Niels Sørensen Brun, var i aarene 1702-04 tillike konstituert sorenskriver i Nordhordland og død ugift 13-10-1709 i Bergen.Marqvard Otto Orning. Overhofretsprokurator. Født 1711, vel i Sparbu, søn av oberstløitnant ved Dragonerne Bernt Orning (Grønvold) og 1.hustru Anna Pedersdatter Lange, maatte for en benskade opgi den militære vei og tok post paa sorenskriverkontor.I 1734 blev han av stiftsamtmanden autorisert som prokurator i Akerhus stift, nedsatte sig i Christiania og hadde et godt lov, da han i 1738 androg om at 'maatte examineres av det juridiske fakultet fraværende' av justitiarius i Overhofretten. Paa denne vis blev han examinatus juris høsten 1738 og paa stiftsamtmandens erklæring, at det var mangel paa prokuratorer for Overhofretten, fik han 5-12-1738 kgl. bevilling som prokurator ved alle Retter i Norge.Han fik adskillig praxis og var visstnok en fiks fyr, men ogsaa en storskryter, som i et muntert lag lot munden løpe og fra et taknemmelig auditorium høstet livlig bifald for sine respektløsheter. Stundimellom vakte han dog ogsaa forargelse hos ældre medborgere, og i 1744 lot stiftsamtmanden paa angivelse opta et 'injurie-tingsvidne' om hans flaaserier i en drikkestue, hvor Orning hadde ladt de ord falde at 'han gav fanden baade i stiftsamtmanden og i blaa og hvite riddere, og ikke brød sig om anden øvrighet end Kongen'! Den affære har formentlig indbragt ham en drøi dragelse.Han praktiserte i hovedstaden til sin død i 1756; begr. 21.april. Ved det 26.mai 1756 avholdte skifte blev hans gaard i Vaterlands Storgate solgt for 850 rdl., hvilket bedløp sammen med auktionssummen for løsøret, 97 rdl., utgjorde boets aktiver, 947 rdl. Passiverne løp imidlertid op i 1284 rdl., hvorav de 800 med renter paa 258 rdl. var et pantelaan fra 1753 til Engebret Jonsen Solli i Ringebu.Gift 3.novbr. 1739 i Christiania med Anne Engelsdatter Dahle, som overlevet Orning med fem døtre; f.1698 og begr. 19.mai 1789 i Christiania. Hun var tidligere enke efter fuldmægtig hos auktionsdirektør Bartholin Thomas Jensen, som døde 11.mai 1739 i Christiania uten efterlevende barn; dennes halvbrors søn var Peder Pedersen Aalborg i Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Carsten!Du skulle vel ikke ha noe om 2 herrer ved navn Hans Jacob Kyhn og Engelhardt Robsahm,begge virksomme i Bragernes/Lier,ja forsåvidt hele Buskerud ,på begynnelsen av 1700-tallet og noen tiår fremover?.Flere av mine 'Fyhner' skal ha brukt disses tjenester nemlig,og det skulle ha vært interessant å få vite noe mer enn et navn i tingbøkene.På forhånd takk,vennlig hilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Sven ErlingHans Jacob Kyhn. Overhofretsprokurator. Født omkring 1697 og død 29.mars 1772 paa Bragernes, søn av den i Ostindien avdøde skibsprest Jacob Olsen Strøm og Dorthea Margrethe Hansdatter Kyhn, hvi familienavn han antok, fik kgl. bevilling som prokurator for alle Retter i Norge 22.mai 1734 og slog sig ned paa Bragernes, hvor han fik en stor praxis.Fra hans tid er flg. tilførsel i protokollen for Bytinget 15.mars 1764: 'Da ingen saker til idag er utsat og byens procuratores alle i utenbys affaire og thingfarer er fraværende og occuperte, lot dommeren, oberauditør og byfoged Lange ved sin fuldmægtig Christian Dahl i overvær av de 8 laugrettesmænd lyse lovlig forfald: Thi settes alle tilstevnte og til idag til domsavsigelse forfaldne saker i deres fulde og lovlige kraft til næste Ret!'Kyhn eiet gaard paa Bragernes, som efter hans død blev solgt i 1773 for 2500 rdl. til hans søn Hans Ulrik Kyhn, der med stiftsamtmand Storms beskikkelse av 16.jan. 1772 som prokurator fortsatte farens forretning.Gift 3.novbr. 1724 i Kragerø med Anna Margrethe Ruhland, døpt der 29.sptbr. 1706 og begr. 13.novbr.1769 paa Bragernes, datter av Frederik Ruhland og Ingeborg Nielsdatter.Deres barn var Jens Christian Kyhn, som blev foged på Romerike, Ingeborg Elisabeth Kyhn, gift med byfoged Jacob Gjønge Tønder i Kragerø, og ovennævnte prokurator Hans Ulrik Kyhn, døpt 14.septbr. 1739 paa Bragernes og død der 12.juli 1784, gift 19.oktbr. 1775 paa Bragernes med Anne Dorothea Justsen, døpt s.steds 4.mai 1748 og gift der paany 2.jan. 1789 med Hans Larsen Bernhoft. Hun var datter av Halvor Justsen og Maren Olsdatter.Engelhardt Robsahm. Overhofretsprokurator. Født 1695, døpt 27.decbr. i Vinger, søn av senere verkseier Lars Christensen Robsahm paa Hakedal verk og Sidsel Amundsdatter, fik kgl. bevilling 28.decbr. 1716 som prokurator for alle Retter i Norge. Han nedsatter sig paa Bragernes, hvor han som konst. byfoged i fire aar 1739-1744, 'hadde mange trælsomme affærer'. Han søkte forgjæves dommerembeder og vedblev at praktisere paa Bragernes til sin død 1754, begr. 22.juli.Gift 12.novbr. 1729 paa Bragernes med Johanne Holst, døpt 11.oktbr. 1700 s.steds og begr. 17.novbr. 1767 i Odalen, datter av Anders Simonsen Holst og Karen Flor. Av barnene blev sønnen Lars Robsahm foged paa Hedemarken og datteren Karen Robsahm gift med fætteren overretsprokurator Lauritz Fjeldberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen og god kveld,Carsten!Tusen takk for det.Det må jeg si,dette var mer enn jeg hadde forventet.Med ønske om en fortsatt fin kveld,Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei CarstenKan du se etter om det står noe om Thommas Torstensen Jørstad f. Fåberg 1787, bodde på bla. Aulestad i Gausdal og var lennsmann på Lesja 1827-43.Jeg har notert at han var prokurator, men er usikker på hvor jeg har det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det gjør det ikke Geir, men Simen Arnesen Jørstad er omtalt og Østen Jørstad (bror av Thommas). Du får si ifra hvis det er av interresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk skal du ha.Har du fødseldata på Simen Arnesen Jørstad? Gjetter på at han tilhører en annen Jørstadgren.Østen er jeg interessert i, har bare kone, 12 av 13 barn og noen av stedene han virket - så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

GeirSimen Arnesen Jørstad, født 6.oktbr. 1816 i Faaberg og død der 8.decbr. 1885, søn av gaardbruker Arne Christophersen Jørstad og Christine Jensdatter Fliflet.Østen Jørstad. 1794-1882. Overretsprokurator. Foged. Født 4.febr. 1794 i Faaberg og død 1.novbr. 1882 i Christiania, søn av gaardbruker Torsten Thomasen Jørstad og Anne Østensdatter Ovren, konditionerte fra 1811 til 1814 ved Akershus stiftsoverret, fik en antagelig præl.examen i 1815 og blev examinatus juris 10.oktbr. 1816 med bekvem; for practicum 23.oktbr. s.a. fik han temmelig vel.Den 5.febr. 1817 blev han prøveprokurator i Christians amt, kjøpte i 1818 gaarden Lunde i Gausdal og blev med utmerkede anbefalinger som en duelig, redelig og flittig ung mand 19.april 1819 utnævnt til overretsprokurator i Akershus stift.Han praktiserte fra Gausdal, blev i 1828 bankadvokatens kommissionær for Søndre Gudbrandsdalens fogderi. Under 16.oktbr. 1841 befordredes han til foged i Ytre og Indre Sogn, utnævntes 2.juni 1846 til skattefoged og auktionsforvalter i Drammen og 9.juni 1854 til foged i Rakkestad, Heggen og Frøland, fra hvilket embede han med hæder og ære som en overmaade veltjent embedsmand fik avsked 25.april 1874 fra 1.juli s.a. at regne, med pension 700 spd. aarlig. Sine senere aar tilbragte han i Christiania.Gift 21.decbr. 1819 i Christiania med Berthe Marie Hansen, f. 2.septbr. 1796 paa Oust i Bærum og død 24.aug. 1891 i Christiania, datter av gaardbruker paa Oust og Tveter Hans Haagensen og Karen Petersdatter Øverland. Deres bryllup hadde et romantisk tilsnit, idet bruden, som var 'tilsagt' en anden, blev bortført av Jørstad og viet til ham i Akershus slotskirke; hendes far, som i sit stille sind intet hadde imot byttet av svigersøn, lukket for anledningen sine øine! Parret feiret i 1879 sit diamantbryllup i Christiania.Jeg tror ganske sikkert jeg kan oppspore barn og etterkommere av både Østen og Thommas hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kjempebra! Tusen takk for utmerket service!Simen er nok av en annen Jørstad-familie fra samme område.Vi har kontakt med etterkommere av Østen, så jeg har tenkte å vente og se hva som kommer utav det før jeg begynner å grave etter hans etterkommere selv. Thommases etterkommere har vi kommet langt med, men hvis du sitter på materiale kunne det være kjekt å få sammenlignet funnene. Jeg kan evt. sende en oversikt. Treffes på geir punkt thorud på getmail punkt no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har du noe om overrettssakfører Peder Adolf Olsen Holm? Her i FT 1900 LenkeEgentlig er det hans kone jeg lurer på? Er hun rett, er selvfølgelig alle opplysninger om han velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Har du noe om overrettssakfører Peder Adolf Olsen Holm? Her i FT 1900 LenkeEgentlig er det hans kone jeg lurer på? Er hun rett, er selvfølgelig alle opplysninger om han velkomne. Tror hun er født Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(64:) Overhofretsprokurator Hans Jacob Kyhn (c1696-1772) skal iflg. mine notater være s. av Dorthea Margrethe Kyhn's første mann Jens Hiermin, med hvem hun fikk barna Hans Jacob Kyhn, Søren J. H., Maren Elisabeth H. og Anne Cathrine J. H.. Med Jacob Olsen Strøm (g. 1704) skal hun ha fått barna Ole og Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.