Gå til innhold
Arkivverket

[#68706] Capitain des Armês Bye, Grytten i Romsdal


Gjest Rolf Sverre Alsos
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Sverre Alsos

I kirkeboka for Grytten prestegjeld i Romsdal er Capitain des Armês Bye nevnt i perioden 1741 til 1755. Hans kone Margrethe Eggersdatter døde i 1754, 87 år gammel ifølge presten, og mannen hennes var kanskje litt yngre, født ca 1680. Det er sannsynlig at Sersjant Peder Johansøn Bye, nevnt 1744 til 1756, var deres sønn. Det var skifte etter Peder på Grøtta (Grytten) i 1769.Familien er antakelig innflyttere.1. Jeg skulle gjerne visst hva kapteinens fulle navn var. Kanskje det finnes militære manntall eller andre kilder som viser dette?2. Har noen funnet denne familien et annet sted i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Capitain des Armes var ikke kaptein, men underoffiser og ansvarlig for ammunisjon og våpen. Han kan derfor ikke forventes funnet i Ovenstads oversikt, men skulle stå i kompanirullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Når du sier det, har jeg vel sett det samme i historisk leksikon eller arkivkunnskapboka mi. Det jeg håper på er at en av dem som leser dette har støtt på opplysningene jeg trenger i ei kompanirulle, innrulleringsmanntall, skiftebøker eller andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det ligger mange militærruller i Riksarkivet - i en egen arkivserie under Kommanderende general II (KG II), ruller. Generelt god dekning for midten av 1700-tallet. katalogen finner på internett i arkivverkets Felleskatalogen. Men noen må jo bruke litt tid på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Her Johs. Bap. 1756 Lenke (litt nedenfor midten av siden) blir sersjant Peder Johansen Bye gift i Heen kirke i Grytten med Ingelef Estensdatter Heen, f ca 1710-. Hun hadde tidligere vært gift, (6.6.1736 i Grytten kirke) med Anders Eriksen Brevig. Det er etterslekt etter 1. ekteskap, men ingen barn ført inn i Grytten kirkebøker (Nye Raumadalsfolket s 161)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rolf Sverre Alsos

Takk for tipset, Tore (4). Jeg finner ikke noe om Romsdal regiment under KG, men det hører kanskje inn under det Trondhjemske regimentet. Får håpe arkivet i Trondheim kan være behjelpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.